/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Uvildig vurdering af pilleforb
Fra : BjornJ
Vist : 743 gange
100 point
Dato : 22-08-08 22:08

Jeg er over en tid jævnligt blevet sat op i pilleforbrug, senest i dag hvor jeg har fået ordineret to nye piller så jeg nu er oppe på 11 forskellige.
Hvordan får jeg en uvildig læge til at vurdere om det er de rigtige piller jeg får?
Uden at fornærme min læge og sygehuset der har ordineret pillerne.

Bjørn

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-08-08 22:11

Det er din læge der skal vurdere.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 22-08-08 22:13

Teil:

Det har han gjort da han ordinerede, men jeg er ikke tryk ved ham mere, men vil ikke skifte ham ud hvis han har ret.

Bjørn

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-08-08 22:14

Citat
Uden at fornærme min læge og sygehuset der har ordineret pillerne.

Det der er noget vrøvl, de er til for din skyld.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-08-08 22:16

Det er vidst tid for en samtale med din læge,
læg kortene på bordet.

Alternativet er skift læge.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-08 22:27

Undskyld mig, men hvorfor spørger du 2 gange

http://www.kandu.dk/spg125392.aspx

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 22-08-08 22:31

Klumme:
fordi tråden var blevet så lang at jeg mistede overblikket.
Måske p.g.a. for mange piller.

Og så var der så mange indlæg om andre ting.
Jeg har prøvet et annnulere spørgsmålet, men jeg tro ikke det er lykkedes.

Bjhøen

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 22-08-08 22:33

Selv om du har annulleret spørgsmålet, så syntes jeg du skulle læse mit aller sidste indlæg

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-08 22:38

Du kan betale dig til en konsultation hos en anden læge - uden din læge eller hospital ved det -selv om du er gruppe 1 i den offentlige sygesikring.

Men du kan ikke få tilskud fra sygesikringen efterfølgende--- har din læge haft ferie, ellers er det så nemt--- har din læge ferie, får du af vide hvilken læge i byen du så kan gå til - gratis

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 22-08-08 22:40

http://194.255.20.139/Laegemidler/Interaktioner/Generelt/Medicin%20kan%20p%C3%A5virke%20anden%20medicin.aspx læs sidste afsnit "Informer apoteket". der er åbenbart hjælp at hente på apoteket

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 22-08-08 22:42

Norsted:
Jeg følger med i den anden tråd.
Dit forslag lyder godt!
Det kan være at jeg skal lure på hvornår mn læge holder vinterferie, og så slå til.
Jeg har haft den samme læge i over 20 år, og så længe jeg ikke fejlede noget var han god nok

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 22-08-08 22:49

skytten49:

Dit link er uhyggelig læsning.
Det er netop sådan kemiske processser jeg er bange for.
Jeg kan læse ordene, men har ikke så meget ud af det for som refi skrev i en anden tråd om emnet:
" man skal ikke lege læge"

Bjørn

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 22-08-08 22:58

jeg mente du skulle læse det sidste om apoteket database over interaktion mellem forskellig medicin og bede dem om at bruge den når du henter medicin.
specielt dette: "I apotekets edb-system har man adgang til en interaktionsdatabase. Hver gang man får ekspederet en recept gemmer apoteket oplysninger om ekspeditionen under CPR-nummeret. Ved at sammenholde oplysninger i interaktionsdatabasen med et bestemt CPR-nummer, bliver man opmærksom på mulige problemer ved ordinering af medicin.

Hvis systemet skriver, at der er interaktioner mellem to typer medicin, har farmaceuten på apoteket mulighed for at kontakte lægen. Sammen finder de så ud af om ordinationen evt. skal ændres, så bivirkninger undgås."

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-08 23:05

Og der må vel fremkomme de samme oplysninger, hvis man bruger mit link fra den anden tråd?

Prøv for nysgerrighedens skyld at plotte noget af medicin ind, og se hvad den skriver

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 22-08-08 23:08

Norsted1

Det gør jeg i morgen!

Nu skal jeg have mine sovepilller, så jeg smutter.

Bjørn

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-08 23:13

Nat nat BjørnJ

snup et glas rødvin i stedet, det hjælper på kredsløbet og skulle være meget sundere end sovepiller

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-08-08 23:13

Citat
Nu skal jeg have mine sovepilller

Er det nødvendigt

En god øl har samme effekt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-08-08 23:14

Nordsted1 synger sikkert en godnatsang for dig.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 22-08-08 23:16

Norsted1

Jeg tager ikke sovepiller! Det var en vits!
Det med rødvin foreslog jeg lægen idag, han veg forfærdet til age i sædet.

Bjøen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-08-08 00:14

Manse... Selvom jeg ikke er din livret, kan du så ikke gøre mig den tjeneste, at udelukke mig fra denne tråd. Jeg har ikke karakter nok til at holde mig fra at sætte dette lille ækle kryb på plads.

I øvrigt inden du smider mig ud ...please, så er det en fin fødselsdagsside du har lavet, og du kan efter min mening se stort på moloidiotens utidige, intrigante og bedrevidende optræden.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-08-08 00:15

Hovsa LOOL Forkert tråd.

Kommentar
Fra : constancef

Dato : 23-08-08 01:19

hejsa bjørn
Jeg bliver altså lidt vred når jeg hører sådan noget, "uden at fornærme min læge el. hosp." Hvornår går vi dog ud af flilnkeskolen, de skal betjene os, det har vi i flere år været med til at betale til, de fik den uddannelse, og de er lønnet af den grund.
Vi har krav til at blive behandlet ordentlig og rigtigt, og er du i tvivl, og ikke har tillid til det din læge gør, bliver du undersøgt af en anden, enten på hospitalet, eller ved henvisning fra din læge, til en uvildig.
mange hilsner og god bedring til dig
constancef

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 23-08-08 10:14

constancef:

Som du beskriver, det ville være det ideelle, men sådan er det jo ikke.
Hvis man udtrykker mistillid, vil den der bliver udsat for den altid blive ked af det og kan ikke undgå følesesmæsigt at reagere. Det gælder også læger.

Bjørn

Kommentar
Fra : achton

Dato : 23-08-08 11:29

Citat
Hvis man udtrykker mistillid, vil den der bliver udsat for den altid blive ked af det og kan ikke undgå følesesmæsigt at reagere. Det gælder også læger.

Undskyld jeg blander mig, men mistillid er det ikke tale om. Det handler om ren besked
mellem læge og patient. Den snak burde begge parter kunne tåle uden at vræle.

Kommentar
Fra : constancef

Dato : 23-08-08 13:05

jeg giver achton ret, mistillid nope,
hilsen constancef

Kommentar
Fra : constancef

Dato : 23-08-08 13:18

hejsa bjørn
Jeg vil for god ordens skyld fortælle at jeg har været i samme situation som dig, og da jeg efter lang tid havde haft det dårligt, "talte'" jeg med min læge, og han medgik , at de bivirkninger jeg havde , forekom meget sjældent, men jeg straks skulle skifte pilleart, så tag nu den snak med din læge, få en ordentlig forklaring, jeg håber alt det bedste for dig.
mange hilsner
constancef

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 03-09-08 21:14

Undskyld det lange fravær.
Det skyltes ikke pludselig død, men afmagt.
Jeg har været på: http://www.medicinkombination.dk/ som anbefalet af Norsted1 i en anden tråd.
Tre af pillerne krævede særlig overvågning, og fire var ikke på listen.
Efterfølgende har jeg været hos min læge der udskrev to piller mere.
Nu, i mandags fik jeg ham til at henvise mig til en specialist som jeg har gode erfaringer med.
Han har tidligere fjernet fem pilller og så fik jeg det godt.
Håber det går på samme måde denne gang.

Bjørn

Godkendelse af svar
Fra : BjornJ

Dato : 03-09-08 21:15

Tak for svaret Nordsted1.

Se oven for