/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP. "kør" og "chkdsk"
Fra : Monsen1234
Vist : 2296 gange
200 point
Dato : 12-03-03 17:12

Når jeg vil tjeke disken og går ind i menupunktet "Kør" og taster "chkdsk" Kommer der en tekst frem hvor der står.
(Advarsel: Parameteren/F er ikke angivet.chkdsk kører i skrivebeskyttet tilstand.)
Hvad betyder det ? Og hvad skal jeg gøre for ikke at køre i skrivebeskyttet tilstand, hvis jeg skal det ? Hvad er "Parameteren/F" er der nogen der ved noget om det ?
Filsystemet er NTFS

Kommentar
Fra : NeoNmaN

Dato : 12-03-03 17:22

hmmm min gør det ikke

men prøv at gå her ind

C:\WINNT\system32\CHKDSK.EXE

og højer klik på den og klik enskaber og så klik skrive beskyttles fra ! jeg køre nermlig også NTFS system :) så det er ikke det :p

//NeoNmaN

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 12-03-03 17:32

At taste chkds er det samme som at gøre det manuelt. Gå derfor ind i stifinder --> højreklik på drevet --> vælg egenskaber --> under fanebladet funktioner trykker du på "undersøg nu" ---> og check-disk (chkdsk) køres

Er det c-drevet der skal checkes skal der genstartes efter....dette skyldes at filerne er ibrug

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-03-03 17:36

hej
Parameter/F på min pc betyder at chkdsk ikke tjekker min nr 2 Hdd og at jeg ikke kan tilføre den fordi at den køre i skrivebeskyttet tilstand,jeg tjekker
kun mine Hdd'er hved at højreklikke på deres bugstaver egenskaber funktioner og bruger undersøg nu og markerer det felt jeg gerne vil have tjekket,det
gør jeg på begge Hdd'er og genstarter.

Manse9933

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 12-03-03 17:49

NeoNmaN
Jeg var inde og kikke som du skrev men der er mærkelig nok ikke et flue ben i skrivebeskyttet men når jeg kører programmet skriver den at den er skrivebeskyttet, meget mærkelig!!!

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 12-03-03 17:50

Manse9933
Ved at gøre som du skriver skriver den det samme.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-03-03 18:02

Hej
Du behøver ikke at køre i komando promt,gør som beskrevet det er da lige så hurtigt,jeg har selv prøvet at få denne skrive beskyttelse fjernet men det har ikke lykket's ,men tjek kun ret fejl,altså hvis du ikke vil undersøge al fri plads på din Hdd for fejl,det tar en evighed.
Manse9933

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 12-03-03 18:20

Manse9933
Jeg prøver og vender tilbage senere
Hej.

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 12-03-03 21:02

Jeg fik ikke så meget ud af det. Er der nogen der ved hvad "Parameteren/F" er og hvordan jeg "angiver" den.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 12-03-03 23:26

/f
Reparerer fejl på disken. Disken skal være låst. Hvis chkdsk ikke kan låse drevet, vises en meddelelse, der spørger, om du vil kontrollere drevet næste gang, du genstarter computeren.

Hvis du vil kontrollere disken i drev D og have Windows til at rette eventuelle fejl, skal du skrive:
chkdsk d: /f

Hvis der findes fejl, standser Chkdsk midlertidigt og viser fejlmeddelelser. Chkdsk afslutter med at vise en statusrapport for disken. Du kan ikke åbne filer på det angivne drev, før chkdsk er afsluttet.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-03-03 01:32

/f
Reparerer fejl på disken. Disken skal være låst. Hvis chkdsk ikke kan låse drevet, vises en meddelelse, der spørger, om du vil kontrollere drevet næste gang, du genstarter computeren.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-03-03 01:33

Sorry vidste ikke Uffe havde svaret

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-03-03 01:35

Men ellers tryk F1 på og skriv chkdsk eller noget andet du er i tvivl om. WinXP har faktisk en glimrende hjælp

Kommentar
Fra : xou

Dato : 13-03-03 16:16

en ide` (selom uffe har svaret)

boot fra xp cdrom og under start af den,trykker du F10 indtil velkomsbillede viser sig (for at være på den sikre side)

du starter nu op i >> Genoprettelseskonsol

skriv chkdsk /? viser hjælp til denne kommando

prøv at køre den som før der,og se om den ikke gør det uden skrivebeskytet

på min siger den det somme i kommando progt da det sikkert er der windows,og er i brug af den (system filer - gæt )

men prøv i genoprettelse konsul,på min ville den i den konsul,men den skriv først at drevet var fejlfri,så

for at gennemtvinge skulle der skrives - chkdsk /p - p stå for >>prøv alligelvel << (mit navn til den)

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 13-03-03 16:55

Monsen1234, medmindre du har fundet ud af det, så kunne jeg godt tænke mig at vide hvorfor problemet opstår/hvad du ønsker at opnå.
Ønsker du at lave et script der skal kunne checke alle diske/en disk, eller er det bare fordi du ønsker at checke et drev engang imellem ???

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 13-03-03 17:30

Hej Uffe29
Mit problem er følgende f.eks kan jeg tit og ofte ikke se små ikoner, et godt eks. er på min egen hjemmeside må min side med links http://www.monsefar.esenet.dk/links. nogle gange ser jeg alle stjernerne andre gange det halve, det er helt tilfældig men der mangler altid nogle også selv om jeg opdatere, det er ikke så længe siden det er begyndt med at være sådan, så jeg har tænkt at det kunne være en eller anden fil der er gået tabt ( Måske) eller et eller andet der var i uorden på harddisken derfor ville jeg kører chkdsk det har jeg gjort flere gange før uden der har stået (Advarsel: Parameteren/F er ikke angivet.chkdsk kører i skrivebeskyttet tilstand.) jeg ved så ikke om de to ting har spor med hinanden at gører, med det er ligesom det er samtidig at begge sker.

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 13-03-03 17:33
Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 13-03-03 17:45

Så gør du det bare manuelt --> stifinder --> højreklik på drevet --> vælg egenskaber --> under fanebladet funktioner trykker du på "undersøg nu" ---> og check-disk (chkdsk) køres

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 13-03-03 17:51

Men den checker ikke dine filer rigtig

Mange problemer i Windows 2000/XP kan løses ved hjælp af værktøjet "System File checker" (sfc.exe). Dette lille program holder øje med dine system-filer, som oftest overskrives af programmer der eksempelvis lægger deres egne *.dll''er ind på systemet. Derfor checker dette program hvilken version du har liggende, og erstatter dem eventuelt igen.

Hvis Windows 2000/XP opfører sig underligt efter du for eksempel har installeret et nyt program, køres "System File Checker" fra kommando-prompten, ved at skrive : sfc

Når systemet genstartes scannes din maskine, og hvis det opdages at en af dine beskyttede system-filer er blevet overskrevet, finder SFC den korrekte version fra mappen %systemroot%\system32\dllcache og gendanner den.

Syntax'en på kommandolinjen er følgende :

sfc [/scannow] [/scanonce] [/scanboot] [/cancel] [/quiet] [/enable] [/purgecache] [/cachesize=x]

Parameter Betydning:
/scannow Scanner alle beskyttede system-filer med det samme.
/scanonce Scanner alle beskyttede system-filer en enkelt gang.
/scanboot Scanner alle beskyttede system-filer hver gang maskinen genstartes.
/cancel Annulérer alle ventende opgaver.
/quiet Genskaber alle system-filer med forkert version, uden at brugeren får besked.
/enable Tilbage til standard indstilling. Brugeren får besked når beskyttede system-filer med forkert version erstattes af programmet.
/purgecache Sletter Windows File Protection cache og scanner alle beskyttede system-filer med det samme.
/cachesize=x Sætter størrelsen af Windows File Protection cache (i MB).

administrator-rettigheder er påkrævet for at køre "System File Checker".

Så prøv start --> kør --> cmd --> sfc /scannow
Husk at sætte cd'en i, og husk at genstarte

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 13-03-03 18:21

øhh...har du opdateret explorer for nylig ??
Hvis ja, så er det en lille fase explorer skal igennem....aner ikke hvorfor, men det er en "bug" i explorer når den opdateres

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 13-03-03 18:39

Jeg HAR opdateret explorer for ikke så længe siden !

Accepteret svar
Fra : Uffe29

Modtaget 200 point
Dato : 13-03-03 18:46

Der er nok de første 20 spørgsmål om dette problem på kandu.dk, og der er maaange flere på eksperten
Højreklik --> vælg vis billede.......band og svovl
Det går over af sig selv, jeg har ikke set en løsning på problemet i nogen af de spørgsmål jeg har deltaget i, men brugerne som har givet en tilbagemelding har alle fortalt at de ikke ved hvordan de har fået den til at virke, men at den kom til at virke igen

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 13-03-03 19:20

Mange tak for hjælpen,NeoNmaN,Manse9933,Tedd,Xou, og særlig tak til Uffe29 jeg har kørt " start --> kør --> cmd --> sfc /scannow
Husk at sætte cd'en i, og husk at genstarte" der var mange ting jeg kunne bruge.

Godkendelse af svar
Fra : Monsen1234

Dato : 13-03-03 19:21

Tak for svaret Uffe29.