/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Lovgivning på 4,5 mm 5,5 mm?
Fra : olineotto2
Vist : 573 gange
100 point
Dato : 20-08-08 10:40

Er det ikke en lidt usaglig lovgivning, der sætter en grænse ved 5,5 mm kaliber luftskydts til jagt?

Hvis jeg står med en stor afstand til byttet, og benytter en 5,5 kaliber der pr definition falder hurtigt i hastighed pga. vægten, så skader en 4,5 mm vel byttet mere, idet der er mere speed og dermed mere styrke på denne kaliber ---PÅ STOR AFSTAND---?

Og hvis jeg har kort afstand til byttet, og skyder med 4,5 mm med 380 m/s, så er dette vel så voldsom en hastighed at byttet er ligeglad med, om det er 5,5 mm med 305 m/s eller 4,5 med 380m/s?

Er der nogen der kan gøre mig klogere her?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-08-08 13:41

Hejsa!
Nej det mener jeg ikke det er.
Da det er anslagsenergien der dræber og den 5,5 mm har den største inden for ca. 15 mtr. er det vel meget rimeligt.
Se iøvrigt her
http://www.kandu.dk/spg112056.aspx
Mvh dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-08-08 13:46

Ps.
Der er vel ingen, der kan drømme om at skyde til det vildt der er jagtbart, på længere afstand

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 20-08-08 16:06

Efter mit skøn er det en komplet misforståelse at det er lovligt med luftvåben til jagt. Okay - du kan nedlægge en due på max. 10 meters afstand uanset om du bruger den ene eller anden caliber luft-hagl, men med mit kendskab til folks afstandsbedømmelse kan det også være farligt nok. Det har jo også lidt at gøre med hvor du rammer.
Kuglens eller projektilets vægt er ikke helt ligegyldigt, her kommer det også an på hastighed. Der er vist ikke nogen storvildtsjægere som kunne drømme om at gå på f. eks. bøffeljagt med en cal. 6,5 som mange bruger til råvildt...
Venlig hilsen kryds.