/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
vaske og tørre t tilslutning ?
Fra : return
Vist : 553 gange
100 point
Dato : 20-08-08 10:15

hej

nogen der ved hvordan man tilslutter helt nyindkøbte vaske maskine og tørre tum nogle siger de skal køre på 380 andre siger de kun skal køre på 230 v de har begge monteret et ganske alm stik til at sætte i en alm stikkontakt til 223v og der er ikke jordstik på disse to hanstik så mit spørgsmål er kan man bare tage et alm installationskabel til 230v 0g så lave to kontakter på væggen og så bare sætte begge stik i og virker det så korrekt skulle jo nødig lavet noget forkert

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 20-08-08 10:31

Der er vist efterhånden ikke mange vaskemaskiner, der kører på 380 volt. Derfor er de også blevet længere om at vaske. Jeg mener, at du bare kan tilslutte den, men en elektriker vil nok anbefale et jordstik.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-08-08 10:57

vaskemaskiner skal være tilsluttet beskyttelsesjord.

Det hanstik med 2 ben og et hul må ikke bruges i DK

Der skal monteres et rigtigt stik med jord

De to maskiner bruger temmelig meget strøm, så de bør fordeles til 2 faser.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 100 point
Dato : 20-08-08 11:43

Du skal have jord på dine maskiner, så de to stikpropper uden jord, napper du af og montere to nye med med tre ben, der kan ikke mere få 380/400v maskiner til normal husholdning, så din nye vaskmaskine er til 230v 10/13Amp sikring, du skal bruge to lysgrupper på 230v fordelt på 2 fase, en til hver maskine, hvis der tidliger var en kraftgruppe 380/400v 3 faser i rummet, er det let at lave to lysgrupper på 230v 10/13 amp med hver sin fase.

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 20-08-08 11:58

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 20-08-08 12:02

Selv tak