/ Forside/ Teknologi / Udvikling / SQL / Spørgsmål
10  smorch 260
Spørgsmål til Microsoft Access
Fra : silenzio
Vist : 267 gange
53 point
Dato : 20-08-08 09:57

Hej Alle.
Ved ikke om dette er rette forum, men jeg prøver.
Jeg er ved at lave en simpel brugerdatabase i Access, og er stødt på et problem. Selve strukturen er lidt kompliceret at forklare, så jeg bruger bare et tænkt eksempel som beskrivelse af mit problem.

Forestil jer at jeg skal indtaste en persons navn, som allerede findes i databasen. Det kunne fx være hvis jeg i databasen har alle lærere på en skole, og jeg skal vælge hvilken lærer der skal stå for et bestemt fag. Jeg vil derfor undgå at folk selv skal taste personens navn, men i stedet lade dem vælge vedkommende i en dropdown-boks. I dette tænkte eksempel, skal personens navn deles op i to dropdown-bokse. En til fornavn, og en til efternavn. Dette er i og for sig ikke noget problem. Mit problem er følgende:
Jeg vil gerne have efternavnsboksen til kun at lade mig vælge mellem efternavne som kan tilhøre det valgte fornavn. Fx hvis disse personer er med i databasen:

Peter Jensen
Peter Andersen
Jan Petersen
Poul Henningsen

...og jeg vælger Peter i fornavn, så skal jeg kun kunne vælge Jensen og Andersen i efternavn.

Nogen forslag til hvordan man gør dette i Access? Jeg arbejder i 2003.

Det skal lige nævnes at kun den valgte værdi i dropdown nr. 2 (efternavn) skal gemmes i databasen. Dropdown nr. 1 (fornavn) henter oplysninger fra en tabel i databasen, men skal udelukkende bruges til at begrænse valgmulighederne i dropdown nr. 2 (efternavn).

Ved godt at denne struktur i det tænkte eksempel ikke giver mening, men det giver mening med de ting jeg arbejder med. Derfor leder jeg efter løsninger på hvordan man rent teknisk gør det jeg efterlyser og ikke forslag til omstrukturering.

Håber I kan hjælpe. I får alle de point jeg har..

-claus

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-08-08 10:30

Forstår jeg dit spørgsmål rigtigt ?

Du vil lave en "dropdown" menu der er baseret på en SØGNING i en ANDEN "dropdown" menu

Og derfor skal være forskellig fra gang til gang

Kommentar
Fra : silenzio

Dato : 20-08-08 10:42

Ja, det er korrekt. Jeg er ikke så skarp i SQL, men jeg tænker at man i en blanding af SQL og daglig tale kan beskrive dropdown nr 2 som:

SELECT efternavn.efternavn WHERE fornavn.fornavn = det valgte i dropdown 1. Hvis det giver mening. :)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-08-08 10:52

Altså i stil med denne, hvor "marke" så er fornavn og "modelle" efternavn ?

http://www.autoscout24.de/

Kommentar
Fra : silenzio

Dato : 20-08-08 11:00

Lige præcis faktisk. Og kan også godt lide at jeg slet ikke kan vælge noget i "modelle" før jeg har valgt "marke". Men det er en detalje.

Men ja, det er ligepræcis det jeg gerne ville kunne i Access.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-08-08 11:19

Tænker lige lidt.....

Kommentar
Fra : silenzio

Dato : 20-08-08 11:20

Det lyder godt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-08-08 11:37

Jeg er egentlig ikke i tvivl om det er muligt....

Spørgsmålet er så bare om første "søgning" henviser til MANGE nye databaser og derudfra vælger den rigtige....

Jeg er nemlig ikke sikker på den SELV vil kunne søge mellem felter i blot EEN "efternavndatabase"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-08-08 11:41

Med andre ord....
ALLE fornavne i EEN

2 skal så bestå af flere databaser således at søren i felt 1 kalder EEN database med ALLE der hedder søren og peter i 1 kaller en anden med ALLE der hedder peter....

Tror som sagt ikke den selv vil kunne søge i felterne....

Kommentar
Fra : silenzio

Dato : 20-08-08 12:01

Hmm. Jeg kan godt forstå hvad du mener, men i den database jeg skal lave, ville det være ret uhensigtmæssigt. Der kommer til at være 50 muligheder cirka i dropdown 1, og de vil alle gøre at man får 3-4 valgmuligheder i dropdown 2. Så dvs jeg ville skulle have 50 tabeller, alle med 3-4 poster.. Så vil jeg prøve at stille et nyt spørgsmål:

Når jeg designer dropdown 1, kan jeg vælge hvad den skal gøre med værdien. Om den skal gemme den i en database, eller om den skal gemmes til senere brug. Når jeg vælger "gemmes til senere brug", siger den at systemet husker værdien så den senere kan bruges til at udføre en opgave. Ved du hvordan jeg tilgår denne værdi senere? For hvis jeg kan det, tror jeg godt jeg ud fra den kan lave en forespørgsel der kun udvælger de relevante ting til dropdown 2.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 20-08-08 15:01

det kan ikke kun lad sig gøre med SQL der skal noget JavaScript med for at det kan lade sig gøre.

Kommentar
Fra : silenzio

Dato : 21-08-08 09:48

Ved du om der er mulighed for at lave noget javascript i Microsoft Access, eller skal det være web-baseret før det er muligt?

Kommentar
Fra : SuperDelphi

Dato : 22-08-08 08:54

Jeg vender lige tilbage senerre på dagen med noget mere konkret, men til MS Office tror jeg nu meget bestemt, at man programmerer i Visual Basic.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-08-08 20:36

du kan sagtens blande javascript og access kode sammen.

Kommentar
Fra : SuperDelphi

Dato : 22-08-08 22:33

Tjek dette:
http://office.microsoft.com/en-us/access/HP051884851033.aspx
mvh
Poul-Erik
PE Programmering PC