/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Dur en Thermex varmepumpe?
Fra : ara
Vist : 2510 gange
100 point
Dato : 19-08-08 19:32

Vi skal have en varmepumpe til udestuen.

Den skal holde en temp på ca 10 gr. om vinteren.
Det kan "bilka" modellerne ikke.'
Vi har set at Thermex har en model der kan, men dur
de?

Vi vil helst ikke op i Panasonic priser, da det kun er tio en
udestue

mvh

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-08-08 22:50

Har i overvejet en solvarmecelle med blæser, det bruges i mange sommerhuse for at holde temperaturen om vinteren og fugten fra døren.
Har selv sådan en til kælderen da vores oliefyr er slukket om sommeren og det giver fugt problemer, men ikke mere

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-08-08 09:04

Dem vi har set, nej!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-08-08 09:05

Iøvrigt hedder den ultimative 10°C's varmepumpe IVT Nordic

Kommentar
Fra : ara

Dato : 20-08-08 10:43

til 3773.

Dem i har set, duer ikke. Vil det sige at de er istykker eller.....

IVT modellerne er jo også en del dyrere.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-08-08 12:50

Næh, men dem vi ser duer ikke. De kører dårligt. Fryser til. Havererer. Er/bliver utætte.

Og det er muligt IVT'en er dyrere, men den virker, og den virker ordentlig. Og IVT har kørt med 10° funktionen i en del år nu. Hvis Thermex, Apliance, Andes og alle de andre pling plang kina mærker duede, hvorfor mon de så ikke er godkendte på TI positivliste. Hvorfor mon de så ikke stiller op til de store test's i Norge og Sverige??? Sjovt nok deltager kun mærker som IVT, Panasonic, Mitsubishi, Sharp, Toshiba og andre mærkevarer (der ikke er billige). Men ved disse test's kontrolleres ydeevne og virkningsgrader og evnen til at levere varme når der er meget koldt. Og så kan jeg godt se det ikke er smart at stille op med en varmepumpe, energimærket D, der så iøvrigt fryser til i udedelen ved udetemperaturer under 0°. Så ser IVT'ens energiklasse A lidt bedre ud. Og det virker da også betryggende at Statens Prövningsanstalt har udmålt virkningsgraden på den ned til -18° og iøvrigt oplyser at skidtet faktisk duer helt ned til -30°.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 20-08-08 13:03

Det ser ud til at du er ved at overtale mig til at købe en lidt dyrere pumpe istedet

Jeg syntes måske bare at det er mange penge når den måske højest skal køre måske i 3 måneder.
Den skal jo "bare" holde en temp omkring de 10 gr. i udestuen.'

Der går måske mange år før den er tjent hjem ifh. at bruge en alm. elradiator.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-08-08 13:22

Så beder du bare om en IVT Nordic FR9'er istedet for den 12'er man normalt sælger. Du forestår selv så meget af montagen som du kan. Så kan du sagtens få prisen klemt lidt ned!

Kommentar
Fra : ara

Dato : 20-08-08 19:57

Hvad med denne her PANASONIC E9DKE til 8200.

Der står at den kan opvarme til 150 kv.m

Mit hus er på 110 + en udestue på 24.

Hvis jeg f.eks monterer den i stuen, vil den så
kunne varme hele huset op + udestuen?

Kommentar
Fra : ara

Dato : 20-08-08 21:36

den hedder E9HKE istedet

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-08-08 10:33

HKE så lyder det som en spanioler. Den er IKKE mærket hverken Sverigespumpen eller Danmarkspumpen. Den ville jeg ikke røre. Det er noget parallelimporteret noget. Og der er en del der vil kunne huske sære søforklaringer og "ikke stå ved sin garanti" fra Citcop i Sverige og Klimacompagniet i Esbjerg.

Og man kan ikke opgive en varmepumpes ydelsem i et antal kvm. Det er dybt useriøst.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-08-08 11:22

Så kan du ligesågodt tage chancen med en kineser fra Bilka. Du kan ikke forvente topgaranti'en og den betjening/rådgivning der følger med anlæg mrk "Sveriges-pumpem" eller "Danmarks-pumpen" selvom fornavnet er det samme. HKE'en er for sydeuropa eller i bedste fald østeuropa og importeres til Norden via et handelsselskab i Sverige der hedder VK System. Om man så har nerverne til at sloges med dem, hvis der skulle opstå et behov for garantiservice er jo op til en selv. Har snakket med en slikket sælger fra VK og de har ikke en døjt teknisk backup hvis noget måtte drille. Spændende bliver det også at se om reservedele kan skaffes. Der kan man føle sig lidt mere sikker hvis man får et anlæg, hjemtaget via Kinnan. Kinnan's danske medarbejdere er ganske kapable og i førerbunkeren i Enkjöbing sidder der ret gode teknikere. Og Panasonic kunder der har oplevet knevrende ventilator motorer har bare fået dem skiftet. Det samme med dem der oplevede H16 fejl på udedelene (kompressorfejl). Men der var der en del Citcop og Klimacompagniet kunder der oplevede noget højst anderledes. Ligeledes er det ikke mange år siden at FUKURA drejede nøglen og lod alle kunderne der havde købt parallelt importeret LG i stikken. Den gode Borring er dog igang under et nyt navn, men jeg ville nok vare mig for at handle med ham.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 21-08-08 14:16

Vil det sige at hvis en pumpe f.eks hedder nordic til sidst, kan jeg i´kke regne med en garanti?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-08-08 16:49

Absolut ikke.

For et par år siden, var der en kinesisk fremstillet varmepumpe man solgte i blandt andet Punkt 1. Den hed netop Nordic og klarede sig fint, indtil der kom en vinter med frostgrader. Så kom balladen og man valgte at dreje nøglen og lade kunder (og punkt 1) stå med smerten.

Derfor køb sådan noget ved firmaer der kan forventes at være der imorgen også. Luk øjnene og betal, eller tag chancen og lad være med at hyle hvis du har tabt. Til 10° er mercedes'en IVT Nordic eller evt NE9 fra Panasonic. Men køb den et sted hvor kasserne er mærket DANMARKSPUMPEN, ellers glem det.

Senest havde vi en smed vi skulle stå og tørre øjne på. To stk fine slimline tingester indkøbt i Bilka. Fint og nydeligt opgivet at de var forsynet med elsnøre osv og kan køre ved -12. Nu havde vi ikke -12 i vinters. Alligevel frøs de til, møllen rendte på isen og haverede i begge. Og hvilken garanti har man, når man selv har monteret?? Ingen (der står man skal bruge en autoriseret montør). Sur røv.