/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
muret rygning
Fra : klemme2006
Vist : 3868 gange
100 point
Dato : 19-08-08 19:32

På denne hjemmeside står at mørtlen skal være svag: http://www.bygningskultur.dk/default.aspx?id=79&ai=225 "Der bruges relativ svag mørtel, fordi en stærk mørtel langsommere affugtes efter eventuel opfugtning. Stærk mørtel kan derfor medføre råd-skader i lægter og andet træ op til mørtlen, hvis denne udsættes for opfugtning (det kan sågar være af kondens). Desuden er det langt nemmere at lave løbende udbedring af den lidt svagere mørtel på rygning eller grat.

Til tagstrygning anbefaler Aalborg portland kc 50/50/700 (1 rummål cement til 13 rummål kc 6,6%) eller kc 20/80/550 (1 rummål cement til 6 rummål 3,5%).

Allborg Portland er meget konkrete, men er det ikke stærke mørtler?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-08-08 19:41

svag mørtel er vist da en lidt tyndere blanding og ikke mærket

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-08-08 22:47

Der er jo noget med at mørtelen ikke må væremstærkere end det den sakl binde på.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-08-08 04:56

Spændende hjemmeside du linker til

Du kan læse lidt om mørtel her http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=126&a=2489

Altså, jo mindre cement i forhold til kalk og sand, jo svagere mørtel

Accepteret svar
Fra : michael_30

Modtaget 100 point
Dato : 20-08-08 06:18

Citat
kc 50/50/700 (1 rummål cement til 13 rummål kc 6,6%)

Ikke så stærk... Ville jeg bruge til at murer rygning hen med

Citat
kc 20/80/550 (1 rummål cement til 6 rummål 3,5%).

Meget stærk

Godkendelse af svar
Fra : klemme2006

Dato : 20-09-08 20:33

Tak for svaret michael_30. Jeg havde nu regnet med at bruge den svageste, hvis det skulle være. Hvis den er for stærk rådner mine lægter op skriver de hos kulturarvsstyrelsen, så jeg tænkte på om der var nogen, der lå inde med en opskrift uden cement. Nu ligger rygningen der, og med lidt god vilje kan mørtelen smuldres mellem fingrene. Så det er sikkert godt nok.

Kommentar
Fra : klemme2006