/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rengøring af opvaskemaskine
Fra : hyldeborg
Vist : 12970 gange
100 point
Dato : 19-08-08 15:41

Man kan købe noget ret dyrt "rensemiddel" til opvaskemaskinen, som fjerner lugt, kalk m.m. Der må være en billigere måde at gøre det på, ved selv at blande noget sammen og komme i opvaskeren. Er der nogen der har et bud?

Vh
hyldeborg

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-08-08 15:50

Lugt?? det skulle der da ikke være noget af, efter du har vasket op.

Brug du de midler der er foreskrevet, salt, afspænding, sæbe og "nøjes" med det, resten er salgslir

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 19-08-08 15:52

Det er desværre ikke nok i min opvaskemaskine....!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-08-08 15:53

Hej med dig.
Jeg kommer ALTID lidt citronsyre pulver i sammen med opvaskemidlet .
Det er utroligt godt og det tager skidt .
Dine glas bilver også pænere .PRØV

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 19-08-08 15:56

Hvis du har lugt gener i din opvaskemaskine så prøv at se her:

Få en sund opvaskemaskine
Dag efter dag sætter fedt og kalk sig fast i din opvaskemaskine. Aflejringerne samler sig i maskinens rør, spulearme og filtre. Hvis de ikke fjernes, medfører det nedsat effektivitet og dårlig lugt. For at opvaskemaskinen kan yde sit bedste, skal filteret rengøres ofte.

Fjern madrester fra filteret hver gang du tømmer maskinen. Filteret renses ved at tage det ud, og skylle det under rindende vand. Sørg for, at filteret kommer rigtigt på plads igen. Madrester kan sætte sig fast på spulearmene og blokere for vandstrålerne. Spulearmene rengøres efter behov. Brug ikke stærke rengøringsmidler eller skurepulver, og pas på ikke at ridse i kurvenes plastbelægning.

Afkalkningen klares med citronsyre. Sæbebeholderen fyldes op med citronsyre og maskinen køres igennem uden indhold ved 65ºC. Èn gang er nok. I stedet for citronsyre kan du købe specielle vasketabletter beregnet til rengøring og afkalkning. Spørg i supermarkedet eller ring evt. til producenten af din opvaskemaskine og spørg.

Sådan forebygger du

Rens filteret for madrester efter hver opvask.
Efterlad altid døren på klem. Så undgår du, at der dannes fugt og dårlig lugt i maskinen.
Tjek og rens filter og spulearme en gang om måneden.
Det er vigtigt for opvaskemaskinens levetid, at du bruger den rigtige slags salt og i de rette mængder. Det forhindrer kalkdannelser i maskinen.
Rengør og afkalk maskinen 2-4 gange årligt

Taget her fra http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=14313

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-08-08 15:57

Vores maskine kører ikke dagligt, så derfor skyller vi servicet af inden det bliver placeret i opvaskeren.

Måske det er derfor, vores ikke lugter??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-08-08 16:01

Man kan altid skabe et behov.........det er der mange penge i

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-08-08 16:06

Citat
så derfor skyller vi servicet af inden det bliver placeret i opvaskeren.

Det gør jeg altså også altid. Så det giver jeg dig ret i nordsted.
Der er ikke grund til at komme mere affald/fedt i end nødvendigt er

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-08-08 16:08

Jeg har haft opper siden 1977.

Skyller regelmæssigt filteret, checker en gang i mellem om der alligevel er snask i rummet under filteret, har aldrig haft brug for at afkalke maskinen, skyller aldrig af (selv om vi efter ungerne er flyttet hjemmefra kun vasker hver anden dag), har aldrig haft dårlig lugt (medmindre opvasken har stået for længe, før eller efter det er vasket).

Så spar pengene til mærkelige rensemidler, det er et "behov" skabt af producenter og reklamebranchen i uskøn forening

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 19-08-08 16:08

Jeg skyller aldrig af. Det bruger ALT for meget vand, og dertil er jeg for miljøbevidst.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-08-08 16:13

Citat
dertil er jeg for miljøbevidst

Så kan du jo skåne miljøet med yderligere mirakelmidler, skabt af producenter

Det skulle IKKE være nødvendigt med alt det hokus pokus, hvis/når du holder din maskine efter diverse vejledninger.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-08-08 16:32

Opvask består af fedt og æggehvidestoffer.
Fedtstofferne ordnes af det varme opvaskevand.
Æggehvidestofferne må helst ikke skylles af i vand der er varmere en ca. 30 gr. da det ellers sætter sig fast og kan give en mat hinde.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 19-08-08 16:39

Påstand: Man skal skylle sit service af, inden man stiller det i opvaskemaskinen.

- Er det sandt?

- Nej, det er en rigtig dårlig idé at skylle sit brugte service af. I stedet skal man blot skrabe madresterne af sine tallerkner af. Hvis man skyller sit service af og propper en opvasketab i maskinen, så ender det med overskydende sæbe, som lægger sig i bunden af maskinen, og så kan opvaskemaskinen begynde at hyle, forklarer Henning Togeby, der er teknisk rådgiver hos Bosch-Siemens.
Der er mange af vores kunder, som synes, at det er ulækkert at stille sin opvask ind i opvaskemaskinen, når det er fedtet ind i madrester, fordi det lugter i hele køkkenet. Så siger vi til dem, at det er en god idé at lægge et par skiver citron ind i maskinen, for det tager lugten.
http://ekstrabladet.dk/kup/forbrug/article279709.ece

Jeg skyller bestemt ikke af - kun persillerester -

Husk at lade lågen stå på klem - evt helt åben natten over efter opvask, det hjælper på evt. lugtgener

Kommentar
Fra : kvkgruppen

Dato : 19-08-08 16:55

hvis man skyller det af inden man sætter det i opvasker ? hvad skal man så med en opvaskemaskine

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-08-08 16:59

kvkgruppen.... som jeg skrev kl. 15.57

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-08-08 17:02

Som Hellebirgitte skriver, åbn opperen så snart som muligt efter opvasken er færdig, det får også det sidste vand til at fordampe.

Men når det snavsede efterhånden bliver sat i opperen skal den lukkes, så madresterne ikke bliver hårde og umulige at få vasket af, og så det ikke lugter i køkkenet. At skylle af er det rene vandspild og helt unødvendigt, går der endelig for lang tid mellem opvaskene bruger man meget mindre vand ved at starte skylleprogrammet, og derefter skylle sien for madrester.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-08-08 18:58

Har i nogensinde kørt en finger hen over en tallerken / kop / glas og mærket en kraftig mostand .......................... elendig opvask.

Her vasker vi op i hånden, og det tager mindre end een time efter 20 spisende gæster.

Hilsen fra en gammel storkøkken montør.

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 100 point
Dato : 19-08-08 19:09

Hej
Min opvasker holdt op med at varme og tørreprogrammet løb i een uendelighed. Miele-montøren var ikke i tvivl. Han fjernede en prop af sæbe/kalk fra en eller anden vandstandsmåler og så kørte dyret igen. Han sluttede dog af med at hælde et stort bæger citronsyre af den dyre slags (Ha,ha, med Miele-mærke og i flot dåse) i maskinen og sagde at det skulle jeg gøre mindst hvert ½ år. Dog skulle jeg bare købe det billige, som forhandles næsten overalt. Men kør maskinen igennem med citronsyre, så renses der op i alle slanger og andre dippedutter. Selvfølgelig skal sien også ses efter en gang imellem.

På mit spørgsmål om hvilket opvaskemiddel jeg skulle bruge, sagde han: Køb det billigste.

Det er iøvrigt første gang i 12 år vi har haft montør til maskinen. Havde vi prøvet med citronsyren, kunne vi nok have sparet et montørbesøg.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 19-08-08 19:09

Jeg gør alt det man skal gøre m.h.t. opvaskemaskine.... Og jeg bad egentligt bare om et forslag til en billigere løsning, til den dyre der kan købes i butikkerne. Det er der ikke kommet nogen forslag om. Så jeg prøver igen. ER DER NOGEN DER HAR FORSLAG TIL ET ALTERNATIV?????

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 19-08-08 19:17

jo, det er sagt: citronsyre 2-4 gange om året!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-08-08 19:39

Sorry.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-08-08 20:31

Hej
Du skal give ca. 35 kr. for 350 gram Citronsyre (Borups kemi). Du skal bruge omtrent halvdelen og da det bliver 17,50 hvert halve år, kan det nok ikke blive billigere. En montør koster mindst 20 x så meget.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-08-08 22:09

Citat
Jeg kommer ALTID lidt citronsyre pulver i sammen med opvaskemidlet .
Det er utroligt godt og det tager skidt

kl.15.53

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-08-08 10:12

Det kunne jo være, der var gemt ting og sager langs gummilisterne, der tætter lågen. Min første opvasker skulle ihvert fald gøres ren hele vejen rundt langs dem, ellers begyndte den at lugte.

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 20-08-08 10:14

Til ingelin... Hældte montøren bare en halv "dunk" citronsyre direkte ind i bunden af maskinen, inden den blev sat i gang?

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 21-08-08 22:00

Jeg prøver en gang til og håber at ingelein "hører" mig .

Skal man bare hælde citronsyren direkte ind i bunden af maskinen inden den sættes i gang?

Vh
hyldeborg

Godkendelse af svar
Fra : hyldeborg

Dato : 24-08-08 16:11

Tak for svaret ingelein. Jeg har også set din kommentar i den anden tråd http://kandu.dk/spg125426.aspx