/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Bærbar melder fatal systemfejl
Fra : CaPsen
Vist : 1305 gange
300 point
Dato : 18-08-08 16:36

Hej Kandu’er
Da jeg skulle åbne min computer søndag morgen, blev jeg mødt med en blå skærm, hvorpå der stod:

c000021a (fatal systemfejl)
systemprocessen windows logon proces afsluttede uventet med status 0x80000004 (0x00000000 0x0000000

Jeg har surfet på nettet efter svar, hvor jeg har prøvet en række muligheder. Jeg har bl.a. prøvet at sætte recovery-cd’en i, og reparere systemet, men lige lidt hjalp dette.

Jeg har prøvet at genstarte computeren flere gange - i forskellige tilstande, men der sker det samme: Den genstarter, og lidt efter kommer den blå skærm.

Jeg har mange vigtige oplysninger på min harddisk, og disse vil jeg først og fremmest meget gerne redde.

PS: Min computer er en Zepto 6615 WD, og jeg kører med Windows XP.

Jeg håber virkelig, at I kan hjælpe mig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-08-08 16:55

Du kan muligvis hente dine data over på en pendrive / ekstern harddisk med en ubuntu live CD

http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 18-08-08 16:56

Tak for svaret, Eyvind. Kan du forklare nærmere, hvordan det fungerer?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-08-08 17:08

Ubuntu live CD kan starte (boote) op uden at være installeret, for den arbejder i computerens ram.

Den kan læse og skrive på harddisken inde i windowspartitioner.
Det forudsættes dog at harddisken stadig kan køre.

Det er en ISO eller billedfil som hentes (697 MB) og lægges på skrive bordet.

Med brænderprogrammet NERO kan den brændes på en CD (700 MB)
Kopi > brænd image til disk
find den hentede fil (evt. filtype alle filer)
brænd

Start computeren med denne CD (comp skal stå eller stilles til CD som første boot)

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 18-08-08 17:11

Hej,
Blå skærm tyder på at dit grafikkort er defekt og skal udskiftes. Indsend til reparation på købsstedet, hvis den er købt indenfor de seneste 24 måneder. Her vil man også kunne hjælpe med at redde dine data.
Hvornår har du købt ? og hvor ?
/PG (som i det daglige arbejder i reparationsbranchen)

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 18-08-08 17:49

Siger du at du HAR kørte recovery CDen men det hjalp ikke... ?
Så må det jo være noget hardware hvis du ikke kan geninstallere windows.
Prøv evt at resette BIOS'en. plejer gerne at skulle trykke F12 eller F1 når den starter og kan du prøve at resette den derinde.

Fjern alt hvad der er sat til. usb stik, cder disketter osv.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 18-08-08 17:52

Citat
Blå skærm tyder på at dit grafikkort er defekt og skal udskiftes.

Blå skærm betyder ikke at frafikkortet er defekt.
Det er bare når windows viser en fejl så er det nogle gange med blå baggrund men skærmen er jo ikke blå hele tiden.

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 18-08-08 18:05

scootergrisen > Når jeg resetter BIOS'en - mister jeg så noget på harddisken - og hvad skulle dette hjælpe?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-08-08 18:28

Jeg ville nok hente data først, inden bios evt. sættes ud af drift..
Kan den køre på ubuntu så fejler skærmkortet ikke noget.

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 18-08-08 18:30

Eyvind > Jeg har hentet "Ubuntu 8.04 LTS Desktop Edition - Supported to 2011", og jeg har så en zip-fil - skal jeg så bare udpakke i en tom mappe, og derefter brænde indholdet ned på en tom disk, og så sætte denne disk i bærbaren, eller hvordan bør jeg gøre dette?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-08-08 18:36

Det er en ISO eller billedfil som hentes (697 MB) og lægges på skrive bordet.

Med brænderprogrammet NERO kan den brændes på en CD (700 MB)
Kopi > brænd image til disk
.....................Eller > backup > brænd billede på disk.
find den hentede fil (evt. filtype alle filer)
brænd

Start computeren med denne CD (comp skal stå eller stilles til CD som første boot)

Har du brænderprogrammet NERO

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 18-08-08 18:44

Eyvind > Jeg prøver at lægge alle filerne ned så. Jeg har RecordNow som brænder-program.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 18-08-08 18:49

Til scootergrisen
Jeg skriver "Tyder på" .. og du skriver "Betyder" .. der er en stor sproglig difference.
Blot mit indslag .. jeg forlader hermed tråden.
/PG

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 18-08-08 18:52

Efter at have indsat disken - bliver skærmen sort og den skriver:

For Realtek RTL8111B/8168B Gigabit Ethernet Contrller v. 2.01 (060109)

PXE-E61: Media test failure, chech cable
PXE-M0F: Exiting PXE ROM
Operating System not found

- Hvad skal dette betyde?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-08-08 22:00

Den fil du har hentet skal brændes som / iso / image / billedfil ellers bliver den ikke bootbar så den kan starte computeren.

Jeg kender ikke dit brænderprogram og ved ikke hvilke muligheder du har.

Har du ikke et brænder program, som kan brænde ISO.images kan du hente og bruge det gratis CDBurner XP Pro her: http://www.cdburnerxp.se/download.php
Jeg har ikke prøvet programmet men ved at det virker.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-08-08 11:00

Citat
Jeg prøver at lægge alle filerne ned så
NEJ du må ikke pakke den ud, den skal brændes som det den er, en image fil eller ISO!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-08-08 12:57

o.v.n. giv lige en vejledning i cdbourner - jeg kan ikke finde den du har lavet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-08-08 13:19

Sidst jeg anbefalede CD Burner kludrede jeg i det nu anbefaler jeg den nemme Active ISO Burner: http://www.ntfs.com/iso-burning.htm den midterste Download til venstre, gratis og så kører den uden at skulle installeres, gem den i samme mappe som ISO filen, dobbelt klik på Active Iso Burner og Ubuntu er automatisk valgt til brænding, men den skal altså ikke pakkes ud, men skal brændes som den ISO den er når den er hentet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-08-08 13:23

Forslagene fra Eyvind og jeg, er til at redde dine data ud fra harddisken.
Eyvind kan måske også hjælpe med den blå skærm, det kan jeg ikke det lyder som en fejl på harddisken når den ikke kan finde operativ system
Men data kan med stor sandsynlighed reddes

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-08-08 16:24

Blå skærm - ikke mig.

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 19-08-08 16:27

Jeg har fået Ubuntu til at starte op nu - jeg har følgende muligheder:

Try Ubuntu without any change to your computer

Install Ubuntu

Chech CD for defects

Test memory

Boot from first harddisk

Jeg har først prøvet Install Ubuntu, hvor jeg ventede i 10 min. uden der skete noget, og nu prøver jeg Try Ubuntu without any change to your computer.

Hvilken én, er den korrekte - og hvor længe skal man typisk vente?

PS: Min harddisk brummer en hel del af og til, når disken arbejder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-08-08 16:36

Try Ubuntu without any change to your computer

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 19-08-08 16:37

Hvor lang tid skal man typisk vente - jeg har ventet i 20-30 min. nu?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-08-08 16:37

DU MÅ IKKE INSTALLERE NOGET MED DEN UBUNTU.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-08-08 16:42

Der startes med sprogvalg.
også skal du bruge >>>>Try Ubuntu without any change to your computer <<<<<

Når den er rullet ind kommer det spændende.

Aplications / places / system

vælg places > computer > nu er jeg spændt på om du kan se din harddisk.

På skrivebordet er der en tegning af en harddisk og der står install..............gør det ikke.

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 19-08-08 16:46

Det ser ud til at computeren fryser :(

Hvis den på et tidspunkt når så langt, at den viser skrivebordet - hvad skal jeg så gøre herefter?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-08-08 16:50

Try ubuntu ruller normalt ind på få min.
Det tyder desværre på en fejl i harddisken.
Om den harddisk kan køre i en USB adapter er jeg ikke sikker på.

På min Zepto 3215w er det nemt at udtage harddisken.
Og så >>try ubuntu<< uden at harddisken er isat.........................det kan min Zepto.
Så får vi da konstateret om det er selve harddisken som fejler.

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 19-08-08 16:52

Jeg har også en Zepto, men en nyere model. Men jeg kan jo ikke tage backup af harddisken, hvis jeg skal tage denne ud :-/ ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-08-08 18:40

Ja - du kan ikke tage backup af harddisk når den er ude...........................og dog.

Hvis du tager harddisken ud, kan vi konstatere om det er harddisken som fejler eller styringen omkring harddisken.

Der findes en usb adapter som kan læse de små harddiske i "fri dressur"
Det er bl.a. sådan en som denne, der kan læse 2,5" harddiske.
http://www.sandberg.it/product.aspx?id=133-43

Det er ikke sikkert men måske muligt at din harddisk kan læses på denne måde.

Kan ubuntu læse harddisken i USB converteren, så kan data også overføres.

Forskellen på at harddisken sidder i comp ved opstart af ubuntu, er at ubuntu kontrollerer harddisken mere end hvis den kører i USB converter.

Men om det lykkedes at læse den harddisk er lidt tvivlsomt.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 20-08-08 00:07
Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 21-08-08 16:26

webnoob > Som jeg skrev i mit første indlæg, har jeg surfet på nettet, og her stødte jeg også på dette link, men da jeg ikke kører Roxio eller kan få kontakt til kontrolpanelet, kan tippet fra Windows desværre ikke bruges.

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 21-08-08 16:46

Eyvind > Du må meget gerne lave en mere udførlig guide til, hvordan, jeg kører harddisken via USB.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-08-08 17:11

Men først vil jeg vide om du kan tage den harddisk ud fra undersiden, uden at skulle ødelægge noget.

På min Zepto sidder hardisken bag et dæksel c. 14 X 8 cm og låses fast af 2 skruer.
Når dækslet er taget af og 2 låseskruer fjernet, skydes harddisken en smule og kan løftes op.

Kan du også tage harddisken ud på den måde.

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 21-08-08 20:37

Eyvind > Jeg er ikke meget for at tage min harddisk ud pt., må jeg indrømme.

Men jeg kan som ekstra info fortælle, at fejlen meldte sig dagen efter, at jeg havde kørt CCleaners registreringsproblem-finder.

Men før dette lavede den nogle småfejl af og til, og det var netop derfor, jeg prøvede CCleaner - jeg har også en del backup-filer til programmet.

Har I prøvet noget lignende - altså at CCleaner pludselig lavede rod i comp'en - jeg ved ikke, om det 100 % er dette programs skyld, men det virker lidt mistænkeligt, da det var ved første opstart efter brug - det skal dog siges, jeg har brugt programmet før, og der har jeg ingen problemer haft.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-08-08 21:40

Ok det forstår jeg godt.

Har fået den ubuntu til at rulle ind (try ubuntu)

Den skulle gerne end med at vise et brunt skrivebord.

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 21-08-08 21:49

Eyvind > Har fået den ubuntu til at rulle ind (try ubuntu) - Hvad mener du med følgende?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-08-08 01:41

Den sidste linje Eyvind skrev, gætter jeg på at der menes en brun bagrund på skrivebordet, der er også en ikon: Install den skal du ikke klikke på, hvis du gør det så installeres Ubuntu på din harddisk, sådan ser din skærm ud når seneste nye Ubuntu live cd er rullet på plads: http://peecee.dk/upload/view/128127

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-08-08 10:24

Ja det er netop dette jeg mener skulle vise sig hos dig:
http://peecee.dk/upload/view/128127

Og det er det billede som viser sig når (try ubuntu) er "rullet ind" og jeg siger med vilje ikke installeret for ubuntu live cd installerer sig ikke men arbejder direkte i computerens ram og forsvinder når der lukkes ned.

Så det er meget spændende om du kan se det billede, når (try ubuntu) er rullet ind.

Den CD du har lavet kan også testes i en anden comp. >>>>>> try ubuntu<<<<<<