/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Alfabetisk rækkefølge
Fra : pgroen
Vist : 1069 gange
100 point
Dato : 18-08-08 13:46

Hej,

jeg har forsøgt at finde en 'officiel' anvisning til hvordan man sorterer efter kunstner/bandnavn, men uden held.

Min logiske sans siger mig at:

Thin Lizzy placeres under "Thin"
Bob Seger & The Silver Bullet Band placeres under 'Seger'
Siouxie & The Banshees placeres under 'Siouxie'

Men hva' med fx.:

Ugly Kid Joe
Diana Ross & The Supremes
Mungo Jerry
Dr. Hook
Mike & The Mechanics
Steve Miller Band

?

Med andre ord:
Hvis jeg er i tvivl, er der så noget sted man kan finde den entydige alfabetiske rækkefølge ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-08 13:49

Jeg bruger http://www.winamp.com/ og der stiller programmet selv, kunstnerne i alfabetisk orden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-08 13:51

I winamp, ville rækkefølgende være

Bob Serge

Siouxie

Thin Lizzie

Det første bogstav bestemmer rækkefølgen,

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-08 13:53

Dernæst

Diana Ross
Dr. Hook
Mike
Mungo
Steve
Ugly

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 18-08-08 13:53

Se her for nærmere information:

http://en.wikipedia.org/wiki/Alphabetical_order#Alphabetical_order

Der er naturligvis forskellige måder at gøre det på. Men hovedreglen i dine dilemmaer må - efter min mening og erfaring - være at hvis der refereres til en kunstners egennavn der skal opfattes som for- og efternavn, har det forrang og alfabetiseres efter efternavnet.

Det skaber især problemer hvis et band har et navn der kan forveksles med et personnavn, for eksempel Rhonda Harris eller Danny Wilson.

Mit bud på dine eksempler:

Thin Lizzy -> Thin
Bob Seger & The Silver Bullet Band -> Seger
Siouxie & The Banshees -> Siouxie
Ugly Kid Joe -> Ugly
Diana Ross & The Supremes -> Ross
Mungo Jerry -> Kender jeg ikke (gætter på ->Mungo)
Dr. Hook -> Dr.
Mike & The Mechanics -> Mike
Steve Miller Band -> Her er der et oprigtigt problem, jeg vil mene -> Miller

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 18-08-08 13:54

Da jeg var i musikbranchen brugte vi en tommefingerregel:

alm. kunstnernavne: Efternavne
Grupper: Første bogstav

eks.
Ugly Kid Joe = U

mest populære kunstnere, havde deres egen "fane"... Så Kim Larsen og Bellami ville man selvfølgelig finde under Kim Larsen´s fane

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-08 14:01

Ups, så har jeg misforstået spørgsmålet, jeg troede du ønskede at finde et program, der selv sorterede efter alfabetisk rækkefølge.... jeg lister lige så stille af igen.

Men min logiske sans (som måske ikke er så effektiv idag), så ville jeg syntes at det ville være smart at sorterer efter det navn/bandnavn.

Diana Ross >Diana f.eks

Men det er nok fordi, jeg bruger det sådan på winamp

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-08-08 15:50

Kan også laves i Excel. Hver kolonne kan så vælges at vise det du vil se i den rækkefølge du vælger.

Eks. bandnavn kunstner, varighed, antal mb, år anskaffet, bla bla bla... der er ingen begrænsninger, andet end din fantasi.

Var det forklaret tydeligt nok? Næææ sikkert ikke, men jeg forstår det LOOL Er der, hvis det interesserer pgroen, en som gider forklare det tydligere??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-08 16:03

Klumme, jeg tror du lige som jeg, har misforstået spørgsmålet

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-08-08 16:04

Sikkert LOOOOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-08-08 16:06

Men kan man svare på andet end det man forstår???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-08 16:10

Tvivler

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 18-08-08 21:20

Et bud:

Smut ind til StereoStudio (min gamle arbejdsplads) og se hvordan de kategoriserer.
Og prøv evnt. at spørge en flink ekspedient

Kommentar
Fra : klamigen-lol

Dato : 18-08-08 23:06

Stakkels klumme______________LOL

Prøv dette program, det laver en komplet liste over ALT i din/ e mapper.
Muligt du selv skal ? fjerne noget__men?
http://www.snapfiles.com/get/printfolder.html

Kommentar
Fra : klamigen-lol

Dato : 18-08-08 23:08

Ellers findes der masser af de programmer, søg på gokkel
under index af MUSIC eller tilsvarende.

Kommentar
Fra : klamigen-lol

Dato : 18-08-08 23:09

Der efter kan _ du lægge skidtet over i EXSEL og eller redigere videre derfra.

Kommentar
Fra : klamigen-lol

Dato : 18-08-08 23:12

FIS det er endda GRATIS; ØVVVVVVVV

Sikkert en anden UDGAVE af klumme, men samme indhold-