/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Hvad skal en udtalelse...
Fra : tbayh
Vist : 5059 gange
50 point
Dato : 18-08-08 12:38

Hej. Hvad skal en udtalelse indeholder? Findes der en lov om dette, eller kan arbejdsgiveren selv bestemme?

Kommentar
Fra : pve

Dato : 18-08-08 12:40

Der findes ingen lov så vidt jeg ved. Der er vist ikke engang krav om at arbejdsgiver skal lave en. Men den bør indeholde noget om hvilke arbejdsopgaver/områder du har arbejdet med, hvordan du har løst dem, hvordan du fungere på din arbejdsplads mv.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-08-08 12:45

Citat
Hvad skal en udtalelse indeholder?

Forhåbentlig SANDHEDEN - selvom den måske ikke altid giver det reelle billede....

Men arbejdsgiveren har INGEN pligt til det.....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-08-08 12:49

du vrøvler

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-08-08 13:07

Den må ikke indeholde negative ting, eller osse er det bare en stiltiende aftale, arbejdsgivere i mellem. Kan Arb.giveren ikke skrive noget positivt, skal han ikke skrive noget, og du skulle måske lade være at bede om en. Du kan altid få en skrivelse, hvor i der står:

Fa. Achme bekræfter hermed at Tbayh von Klat har været ansat fra den 1 juli 2008 til den 31 juli 2008. Tbayh von Klat er fratrådt efter eget ønske eller Tbayh von Klat er fratrådt efter aftale.

Mvh.
Fa. Achme
Æblevej 13
3970 Pittufik

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-08-08 16:44

Arbejdsgiveren kan suverænt selv betemme hvad der står i en udtalelse, det er sandt at de fleste oftest afstår fra at skrive noget negativt, jeg har selv haft en medarbejder som jeg måtte fraråde at bede mig om, da den alligevel ikke ville hjælpe hende fremover.

Men uanset hvad arbejdsgiveren skriver er det jo op til den enkelte om man vil vise den til en eventuel ny arbejdsgiver.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-08-08 16:59

Citat
Arbejdsgiveren kan suverænt selv betemme hvad der står i en udtalelse

HEHEHE Hvor forudsigeligt kort over..... Selvfølgelig er det IKKE som jeg skrev.

Hvor ved du forresten det fra. Det kunne da være sjovt at læse om, med mindre det selvfølgelig er en hjemmestrikker du selv har dyrket, så jeg i hvert tilfælde ikke får ret. Du er lidt nem ikke. Men vi siger bare at det er som du skrev.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-08-08 17:15

Klumme dog.. Tror du virkelig ikke jeg ahr bedre ting at foretage mig end at bruge tid på dig?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-08-08 19:36

Nej, og fortæl nu den undrende hob, hvorfra du har din store viden om, hvad en udtalelse skal /skal ikke indeholde.

I blandt alle dine helt fantastiske titler......
Citat
Master Practitioner i NLP (Neuro Lingvistisk Programmering), Certificeret Firewalk instruktør, Uddannet i Avanceret Sports Hypnose, Mentaltræner og Coach, samt rygestop instruktør med en succes rate på over 80%
må en af dem med dig som medium da kunne forklare dette forholdsvis enkle spørgsmål.

HOHOHOHOHO det er sgu morsomt

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-08-08 19:53

Klumme

I modsætning til dig har jeg omsat min viden til brug ude i den virkelige verden, jeg har både igennem egne virksomheder, samt som funktionær haft talrige medarbejdere gennem systemet, nogle har jeg været mere glade for at skille mig af med end andre, hvilket blandt andet har kunnet læses på de referencer jeg har givet dem med på vejen.

Og Klumme, husk nu at fortæl hvorfor du er så vred på mig, såvidt jeg husker var du glad for at jeg tilbød dig gratis assistance med at holde op med at ryge, var det virkelig så stort et nederlag for dig at det ikke lykkedes, at du er nødt til at hade mig?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-08-08 20:02

hehehe Du bavler uden om som sædvanelig. Fortæl nu hvor din viden om udtalelser kan findes henne, og så hop alt det andet over. Jeg er btw ikke vred på dig. Er jeg noget er det nærmest medlidende.

Dit pis med at forkrøble kendsgerningerne er kvalme.
Citat
såvidt jeg husker var du glad for at jeg tilbød dig gratis assistance med at holde op med at ryge
Det havde IKKE en skid med mit rygestop at gøre, men var udelukkende en test af denne "tagrøvenpåfolkbog", som jeg påstod hjalp lige så meget som et Anders And blad, hvilket viste sig at være rigtiigt, sammenholdt med dine løgnehistorier om dine og Easyways platuglehistorier om jeres succesrater.

Og skal vi så holde og koncentrere os om hvad der må stå i en udtalelse. HVOR KAN MAN FINDENOGET OM DET DU PÅSTÅR.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-08-08 21:28

Kæreste Klumme

Nogle ting skal man bevæge sig ud i verden for at opleve, og kan altså ikke finde på nettet, der er ikke nedskrevne regler om hvad en udtalelse skal eller ikke må indeholde, den har jo heller ingen juridisk eller formel indflydelse på noget som helst, men er noget man kan vælge eller fravælge i forbindelse med ansættelse af nye medarbejdere.

Som nævnt i mit tidligere indlæg så har jeg min viden fra mange år på arbejdsmarkdet som leder, og min deraf følgende deltagelse i forskellige netværk.

Iøvrigt har du på intet tidspunkt fremført et eneste validt argument for at jeg har løjet om noget som helst, så dine udtalelser fremstår i min verden som en ynkelig stakkels forsøg på at fraskrive sig ansvaret for sine egne mangler.

Og så er jeg forresten ude af denne tråd, jeg har bidraget med det jeg mener er relevant, og har ikke mere at tilføje

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-08-08 21:39

Baj Baj... Hr. Master Practitioner i NLP (Neuro Lingvistisk Programmering), Certificeret Firewalk instruktør, Uddannet i Avanceret Sports Hypnose, Mentaltræner og Coach, samt rygestop instruktør med en succes rate på over 80%.

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 50 point
Dato : 25-08-08 09:48

Citat
Der findes ingen lov så vidt jeg ved. Der er vist ikke engang krav om at arbejdsgiver skal lave en.

Hvis vi taler om funktionærer, så findes der faktisk en lov:

Citat
Funktionærlovens § 17: "Funktionæren har til enhver tid ret til af arbejdsgiveren skriftligt at få bekræftet, i hvilket tidsrum tjenesteforholdet har varet, med hvilket arbejde funktionæren i hovedsagen har været beskæftiget, hvilken løn funktionæren oppebærer, og - i tilfælde af opsigelse - på begæring oplysning om årsagen til afskedigelsen.
Stk. 2. Overtrædelse af denne bestemmelse medfører straf af bøde, der tilfalder statskassen. "

.. om man så vil kalde det en 'udtalelse' ved jeg ikke. Den indeholder jo kun facts.
Jeg tolker det iøvrigt sådan - det med 'begæring' - at det er arbejdstageren der bestemmer om han ønsker opsigelsesgrund medtaget i udtalelsen.

Loven siger intet om at der skal skrives en 'bedømmelse', men det er min erfaring at arbejdsgiveren skriver noget positivt hvis han føler for det og undlader noget negativt hvis han føler det. Muligvis fordi han så ved at arbejdstageren efter loven kan kræve en der kun indeholder det ovenfor nævnte - ingen bedømmelse.

Godkendelse af svar
Fra : tbayh

Dato : 25-08-08 10:49

Tak for svaret henrikkrebs.