/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Hjælp - hvad har jeg ret til?
Fra : she79
Vist : 462 gange
100 point
Dato : 12-03-03 14:05

Jeg er ligenu på barsel og får SU-barselsklip . Jeg kan få barselsklip indtil 1. maj, men skal først starte op på uddannelsen igen til 1. august. Dvs. at jeg ikke kan få penge nogen steder fra i 2 måneder. Nu har jeg hørt om, at man godt kan få SU i de sidste 2 måneder selvom, man har brugt sine tolv barselsklip - passer det? Og er der særlige regler for at kunne få det?

Eller er der noget andet jeg har ret til?

Jeg håber på at finde et job i de par måneder, men de hænger jo ikke på træerne.

Er der andre i samme situation?

Det skal lige siges, at jeg er gift og undenfor A-kasse - hvis det har noget at sige?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-03-03 16:10

Hej she79 og te' løk' med den lille

Du kan læse alt om dine rettigheder på http://www.su.dk/du_faar_barn/default.htm

Hygge...

Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-03-03 16:12

Haløjsa Glemte lige at tilføje dette, men der er flere links + ansøgningsskemaer mv. på ovennævnte side

SU når du får barn
Får du et barn, mens du går på en uddannelse, der giver ret til SU, har du mulighed for at få ekstra SU. Hvordan og hvornår du kan få den ekstra SU afhænger af, om du går på en ungdomsuddannelse eller en videregående uddannelse.

Er du i tvivl om, om du går på en ungdomsuddannelse eller en videregående uddannelse, kan du finde din uddannelse på listen over SU-godkendte uddannelser.

Som udgangspunkt kan du som mor få 12 måneders ekstra SU og som far få 6 måneders ekstra SU. Men den ekstra SU kommer ikke automatisk - du skal selv søge om det på et ansøgningsskema.

Du skal være studieaktiv måneden inden
Du skal være studieaktiv i måneden inden, du skal have den ekstra SU. I de måneder, hvor du får udbetalt den ekstra SU, behøver du derimod ikke at være studieaktiv, men du må selvfølgelig gerne være det. Derudover skal du fortsat være indskrevet ved uddannelsesstedet (uden at have orlov) og i øvrigt opfylde de almindelige støttebetingelser.

Adopterer du et barn
Adopterer du et barn, kan du få den ekstra SU efter samme regler.

Har du fået barn inden uddannelsen starter
Har du allerede barn når du starter på din uddannelse, gælder der særlige forhold. Vælg i menuen om du starter på en ungdoms- eller en videregående uddannelse og find afsnittet om 'Barn inden uddannelsen starter'.

Andre økonomiske muligheder
Se hvordan din økonomi i øvrigt bliver, når du får et barn og er under uddannelse.

Kommentar
Fra : she79

Dato : 14-03-03 12:29

Okay..... tak. Problemet er bare, at jeg allerede har brugt mine 12 fødselsklip - og mangler klip i to måneder. Men tak for hjælpen alligevel