/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gennemsigtige tagplader
Fra : Sofuzz
Vist : 6186 gange
100 point
Dato : 17-08-08 18:59

Hej, jeg skal ha købt nogle gennemsigtige tagplader, taget er fra 68, alm. bølge eternit, spørgsmålet er så om jeg kan købe disse gennemsigtige tagplader i ca. 2 meters længde?

Er der mon nogen der ved noget om det? det er selvfølgelig for at undgå den samling der bliver alle endre farver end klar

Og om hvilke alternativer der med fordel kan anvendes?

vh. Sofuzz

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-08-08 19:20

Vi har da for ikke så mange år siden haft sådan en plade i vores trælasthandel,

prøver lige at finde et link

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-08-08 19:22
Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-08-08 19:28
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-08-08 19:29

Jeg kan ikke linke direkte, men det nederste link på denne side

http://www.google.dk/search?hl=da&q=klare+tagplader%2Bb%C3%B8lge&meta=

sidst på siden, ligner da

Men ellers så spørg i din trælast, nok ikke Silvan og Bauhaus

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-08-08 19:30

Trapetzpladerne har da vist ikke den rigtige bue??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-08-08 19:34

Hvilken bue

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-08-08 19:37

Citat
sidst på siden, ligner da

Det er så trapezplader

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-08-08 19:52

Du har sikkert tagplader som hedder B5 og de findes i plast.
Værebro tømmerhandel kan skaffe dem. (XL forhandeler)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-08-08 20:12

Refi, det er ikke de plader jeg forstår ved trapezplader, er det mon den samme plade vi ser på

Eyvind... nemlig, en trælast og ikke Silvan eller Bauhaus, der tror jeg ikke de har dem

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 17-08-08 20:12

Jeg har lige købt tagplade B5 med vindue i 100% gennemsigtig, vinduet til at åbne det er ganskevist i plast, man kan købe stang til at åbne vinduet med.
Det skal bestilles i forvejen.
Jeg har købt det hos XL

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-08-08 20:18

Er du i gang med at lave en overdækning, en tagreparation eller hvad?

Eternit fra 1968 var kvalivare, næsten uopslidelig asbestforstærket plade! Så lad være med at skære i de gamle plader, du må -såvidt jeg ved- godt fjerne hele plader, men hvis de knækker eller du saver i dem skal du overholde en hel masse regler. Jeg tror jeg ville snakke med kommunen før jeg gik i gang. For hvis du laver en asbestforurening i nabolaget koster det kassen, dine naboer (en af dem anmelder dig sikkert) bliver enormt sure, og jeg tør ikke love din ansvarsforsikring dækker!

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 17-08-08 20:25

Sofuzz du har lov at sætte en ny plade ind og tage den gamle ud, det behøver du ikke spørge kommunen om.
Der skal ikke skæres i pladerne for at sætte en ny ind, så gør du bare det.

Kommentar
Fra : Sofuzz

Dato : 17-08-08 20:47

Sagen er at de plader der var der i forvejen var helt hvide, og i samlingen var der mos og skidt! Jeg har taget alle de gamle gennemsigtige plader ned idag, og vil så købe nogen nye imorgen! men hvis jeg ikke kan få de B5 i ca. 2 meters længde bliver jeg jo nok nød til at anvende trapezplader???

Men nej, så passer buerne ikke! det må jeg så se hvad jeg skal gøre...

Vh. Sofuzz

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-08-08 20:49

Jeg tror ikke du kan bruge trapezplader, vores tag var dengang fra 62-64 og vi kunne godt købe en klar plade der passede til, - i en trælast

pøj pøj og god jagt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-08-08 20:51

Men IKKE i 2 meters længde

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-08-08 20:54

Nææ det var den nok ikke--- men man kan da save dem til

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 17-08-08 21:04

Jeg tror jeg ville tale lidt med XL, de prøver virkelig at hjælpe og søge efter det man skal bruge, det gjorde jeg og de er ikke dyre end andre.
Hej fra mig

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-08-08 21:41

Mener du gennensigtig, eller bare med lysgennengang.
Hvis du skal se gennem dem er det kun glas som duer.
Visse acryl og andre plastplader kan også være gennemsigtige, men det bliver de ikke ved med, da vind og vejr gør dem matte.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-08-08 21:43

Transor, det er nok derfor de er blevet hvide og skal skiftes

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-08-08 21:59

B5 glasfiberpladerne er enten 60 cm elle 120 cm som svarer til hele og halve plader.
jeg har selv haft dem siddende men udskiftede dem med nye B5 plader i forbindelse med rensning og maling af mit tag. - så nu er der mørkt på loftet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-08-08 22:02

Eyvind.. http://www.friluftsgrej.dk/lygter_kikkerter/pandelamper_77_da/ du kan også købe en ret god en i en Tigerbutik

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 18-08-08 00:19

Gennemsigtige kanalplader i plast er også på market ,fåes i forskelige mål .
God kvalitet koster lidt mere .

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-08-08 01:54

kanalplader er næppe gennemsigtige. Glasfiberarmeret plast er heller ikke gennemsigtigt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-08-08 14:27

Det er ikke noedvendigt med en pandelampe.
Jeg droener altid hovedet mod et spaer og saa lyser bulen op for mig.
Er den ved at gaa ud saa faar spaeret bare en tur til.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-08 14:35

Eyvind, jeg tror du skal have et nyt nick..... hva med f.eks Edison

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-08-08 14:38

Molo har allerede givet mig et nick......................den lille paere som er Gearloes hjaelper

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-08 14:42

Du der, den lille pærer, er du udvandret til varmere himmelstrøg IGEN?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-08-08 16:21

Nej nej ikke om sommeren, men jeg leger med et styresystem >>ubuntu<< paa en en lille memorystick, og jeg kan ikke faa den til at huske hvor den hoerer hjemme.
I udlandet har jeg en anden comp. med og den er paa dansk.