/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Hvad betyder "SKÅL" ?
Fra : minnam
Vist : 8737 gange
50 point
Dato : 17-08-08 08:03

hvor af fra kommer ordet SKÅL når der fx fejrer noget og man hæver glasset ?

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 60 point
Dato : 17-08-08 08:16

http://www.berlingske.dk/article/20070823/viden/108231225/

skål som i skål

jeg lærte i sin tid at det udsprang fra skald - altså at man brugte skalden som som trofæ og drak af det

stort set alle lande bruger skål som en hilsen, et ønske om noget godt - især om heldbred

http://www.vinavisen.dk/vinavisen/website.nsf/pages/Lexikon-S

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-08-08 08:17

skald = skal = skallen som i den del af kraniet

Godkendelse af svar
Fra : minnam

Dato : 17-08-08 08:23

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-08-08 08:24

Skåle med nogen ... løfte sit glas og drikke sammen med nogen som en hilsen el. for at ære nogen el. noget.

afl. af subst. skål i betydningen 'drikkehilsen', egl. 'skålfuld vin'

Udtryk hvormed man opfordrer andre til at skåle med sig.

Drikke en skål for ng(t) højtideligt løfte sit glas og drikke som hilsen el. til ære for nogen el. noget.
af samme ord som skål 'beholder'; egl. 'en skålfuld fx vin'

Fra Nudansk Leksikon.

Det er glasset, der er "skålen"

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-08-08 08:30

velbekomme

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 17-08-08 11:58

Skål mirtidk og skål minnmam. er lige blever et år ældre.

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 17-08-08 12:08

til ans

mener du at SKÅL ikke har noget at gøre med at vikingerne skålede i et kranie men men at SKÅL betyder at de skålede i en skål - dvs en slags beholder ?? Den gamle historie med at vikingerne, saxerne skålede i et kranie havde jeg hørt før og antog den derfor for rigtig men da jeg skulle forklare hvorfor vi i Danmark siger skål syntes jeg at den historie lød temmelig barsk og ikke særlig spændende over for udenlanske gæster, så derfor har jeg længe rundt omkring.., .. Jeg har selv fundet samme oplysning om den med vikingerne og kraniet og også den med at hilse og skåle stammer fra ordet skål - dvs en beholder - men hvilken er så rigtig ??

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 17-08-08 12:10

jammen skål og tillykke til fødselslaren.. evt nikker jeg lige en skalle også men venter lige til jeg ved mere..