/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Spørger på vegen af en person
Fra : Joans
Vist : 595 gange
25 point
Dato : 16-08-08 20:50

Hej alle sammen

Er der nogen, der er erfaringer med drenge. Kender en enlig mor, hvis søn nægter at se hende og han er flyttet hos sin far. Hvad skal hun gøre for at få ham tilbage. Jeg synes selv at det er utrolig svært at give nogle gode råd. Men I må gerne komme med et par gode råd.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-08-08 20:52

Citat
hvis søn nægter at se hende

Og det er så sønnens beslutning.....

Hun skal ikke gøre noget....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-08-08 20:58

Hvor gammel er drengen??

Er han teen-ager, så skal hun ikke påtvinge ham hendes selskab, selv om det er hårdt for en mor, ikke at se sin søn, men kontakter hun ham, går han muligvis endnu mere i baglås.

Er han yngre, så skifter han forhåbentlig mening

Kommentar
Fra : Joans

Dato : 16-08-08 21:03

Tak for jeres svar.

Han er 13½ år gammel. Det er helt umuligt at få kontakt med ham. Han er en helt anden dreng som jeg og moren har kendskab til.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 16-08-08 21:06

Ikke nogen nem situation.

Men hvis knægten er over 10 år kan hun intet stille op.

Nogle gange tager systemet hensyn helt ned til 8 års alderen.

Hvis moderen ved at knægten har det OK så gør INTET for det kommer helt sikkert dårligt tilbage.

Moderen kan også vælge at fremtvinge noget gennem Statsamtet ( eller hvad det hedder i dag ) men det løfter helt sikkert ikke stemningen.

Sidst men ikke mindst kan moderen anlægge et civilt søgsmål med advokat og det hele...her bliver omkostningerne sjældent under 20 - 30 tusinde....da den der vinder altid vil anke til Landsretten.

Og det værste ved det hele er at knægten - og for den sags også hende selv og faderen bliver slæbt i gennem psykolog undersøgelser m.v.

Uanset hvad så tag udvidet hensyn til barnets tarv, og hvad vil moderen have ud af at tvinge knægten tilbage...????

Moderen kan ansøge om samværd hver anden weekend....hvis hendes egoisme byder hende det,ellers må hun vente til knægten kommer - for det gør han når den tid er.

Hilsen vedikkealt - rådgiver gennem 3 år i Foreningen Far.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-08-08 21:09

Det er ikke et nemt spørgsmål, men det ved du sikkert godt, siden du spørger her

Kender du årsagen til at drengen ikke vil se sin mor??

Er det far'en der måske siger noget grimt om mor'en??

Har mor'en fået en ny kæreste??

Har mor'en fået et nyt barn, så drengen føler sig glemt??

Uh ha der er mange spørgsmål til dit spørgsmål

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-08-08 22:55

Hej
Det er vist helt normalt, at teenagebørn i den alder pludselig vil flytte hjemmefra - og når det er muligt at flytte hen til en far - er det da oplagt.
Det er selvfølgelig ikke særligt "pænt" gjort, men det må være drengens behov i øjeblikket. Desværre har jeg oplevet mange "klilstre-spørge-ud" mødre, som ikke kan håndtere børn der er ved at løsrive sig.
Mit råd ville være at "ignorere" tilstanden, så længe der ikke er blandet andet end far-søn forhold i det. Men da jeg jo ikke kender mere til sagen, kunne der jo være andre forhold, som betyder at et ophold hos faderen ikke er pædagogisk eller socialt forsvarligt.
Jeg kender en dame, som under sine mails skriver "Nu ved jeg hvorfor visse dyrearter æder deres unger - jeg har teenagere i huset".

Håber at problemet løser sig når der gøres mindst muligt ved det.
Mange hilsner Ingelein - og et skulderklap til vedkommende mor.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 17-08-08 00:13

www.singlemom.dk

Masser af råd, vejledning og personlige erfaringer at hente.

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 25 point
Dato : 17-08-08 01:19

Hej.

Min mening er at, hvis en 13½ år gammel søn ikke vil se sin mor, så må der vel være en grund til det?

Hvis grunden 'bare' er de helt normale pubertetsproblemer/teenageideer, så kommer lysten til at se mor, jo nok tilbage og i mellemtiden kan mor så nyde at det er far som må 'slås' med drengen - lige i denne her periode som virkelig kan være noget af en prøvelse, for ALLE teenageforældre - ja såmænd osse for teenageren selv

Efter min mening kommer man ingen vegne med tvang! Slet ikke!
MEN - mor kan jo prøve at gøre det attraktivt at komme på besøg hos hende? Hun kan evt. sørge for at hun har tid til almindeligt samvær og at samtaler ikke foregår sådan lige når man passerer hinanden i døråbningen - men at man virkelig GIDER at sludre og virkelig HAR afsat tid til det.
Rigtig mange teenagere, af begge køn, vil gerne have mere tid med forældrene. I vores familie har vi talt meget om alt dette og det ender altid med at vi er enige om at det vigtigste i denne 'trælse' pubertetsperiode, det er at de føler at forældrene tager dem seriøst og virkelig GIDER at sætte sig ned og LYTTE - og ikke bare slynge om sig med gode råd og forslag...sådan foregår 'samtaler' nemlig ofte.

Gør det attraktivt for din dreng at besøge dig - få ham til at føle at han stadig er dit BARN, selvom hans krop raser i fuldt firspring på vej mod et skræmmende voksenliv. Fortæl ham at du er der - når han har behov for dig.

Held og lykke med det - og skulle tingene alligevel ikke rigtig lykkes for dig og din dreng, så må du nøjes med at glæde dig til puberteten er overstået og den unge fyr lander på begge sine ben og bliver en fornuftig ung mand som vil sætte pris på at besøge sin mor og få en god snak med hende om hverdagens store og små trivialiteter

Mvh Dorthe

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 17-08-08 01:22

# vil.du

Flot og rigtigt tænkt...

Godkendelse af svar
Fra : Joans

Dato : 17-08-08 10:34

Tak for svaret vil.du.