/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hjælp til brug af riskoger?
Fra : bassenborg
Vist : 4362 gange
100 point
Dato : 16-08-08 14:54

Jeg har købt mig en riskoger (en Philips cucina), men jeg synes ikke risene bliver som jeg vil ha' det når de er kogt.
Jeg gør ellers som der står i manualen: Risene afmåles, skylles grundigt, koges med afmålt vandmængde, når risene er kogt rører jeg rundt i dem.
Det er lige efter bogen
Men mine ris bliver så tørre. De er godt nok "møre", hverken for lidt eller for meget.

Gør jeg noget forkert?
Hvordan bliver mine ris mere lækre?

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 16-08-08 15:37

Put noget mere vand i.
Kog dem kortere.
Prøv nogle andre sorter.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 16-08-08 15:43

Det der gør at den stopper med at koge, er jo netop at den løber tør for vand.
Hvis jeg kommer mere vand i, koger den bare længere.
Hvis jeg kommer mindre vand i, bliver de ikke kogt nok.
Jeg har prøvet flere sorter.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 16-08-08 16:44

Prøv at skylle risene først gerne i flere hold vand. Hvis der er tale om polerede ris så sidder der et lille tyndt lag rismel på dem alle og det kan dræne vandet.

Men bruger selv tit standard Basmati fra COOP i min riskoger og får virkeligt skønne ris ud af det.

Men det kan dog anbefales at købe ris i special butikker. Man kan virkeligt smage forskel når de bliver tilberedt i en riskoger.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-08-08 19:58
Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 16-08-08 20:33

hej!
Er det ikke nogenlunde samme procedure som i en alm. gryde. Skal de ikke suge dampen efter etn tids kogning????
La

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 17-08-08 00:20

Rør en klat smør i risen når de er færdigkogt

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 31-08-08 22:37

Jeg kan bare ikke få det til at virke, jeg er ellers ret habil i et køkken, men her må jeg kapitulere.
Det bedste resultat jeg opnår, er at de bliver lidt tørre og gummiagtige.
Er der ikke nogen der oplever noget af det samme, eller bliver jeres bare perfekte?
En kogepose ris er luksus i forhold til mine riskoger ris. Det kan sgú da ikke passe

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 01-09-08 00:52

Hvad er det for et type ris du bruger?

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 01-09-08 06:59

Jeg har prøvet flere forskellige typer, men resultatet bliver stort set det samme.