/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
ABS bremsekabel.
Fra : brinkland
Vist : 1565 gange
100 point
Dato : 16-08-08 04:18

Var for nyligt hos AGL, for at få min Fiat Brava sporet på forhjulene.

Det var specielt mit venster forhjul, og styretøjet omkring venster forhjul, jeg meget gerne ville have ham til at kigge på. Det føltes bare ikke rigtigt.
(Skal lige siges, at der ingen problemer er ved bremsning)

Da bilen blev løftet op, så man kunne se op under. Hæng der et løst kabel ved venster forhjul.
(havde ingen forbindelse til hjulet)

AGL manden sagde, at det var et ABS kabel.

Jeg fik sporet bilen, uden at få gjort noget ved kablet.

Spørgsmålet er så:
Kan det løse ABS kabel gøre at styrtøjet føles lidt underligt, under kørsel, men når jeg bremser er der ingen problemer.

Kommentar
Fra : brinkland

Dato : 16-08-08 04:26

PS.

Har i et bud på hvad det koster, at få tjekket styretøjet godt og grundigt igennem.
Og hvor henne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-08-08 08:53

Citat
AGL manden sagde, at det var et ABS kabel.

Mon ikke han skulle finde et nyt job.....

Det eneste kabel du har i forbindelse med dine bremser er din håndbremse.....

Det er mange år siden der var mekaniske bremser på biler...

Eller er spørgsmålet misforstået ???

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 16-08-08 09:25

Enten har du hørt forkert eller også bør du smutte hen til en Fiat-mekaniker.
En ledning der hænger og dasker ved forhjulet er ikke ABS men mere sandsynligt den lille "sladrehank" som skal fortælle når bremseklodserne er slidte.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 16-08-08 12:10

Selvfølgelig kan det være en "ledning" til ABS , hvordan skulle ABS´n ellers kunne virke (?? refi-Eyvind).
Men du må da ha´en lampe der lyser for fejl på ABS.
Bilen bremser fint uden ABS , men du kan teste den på løst underlag,lav en blokkade ,hvis ABS´n virker så kan du mærke det i bremsepedalen, den "hopper".

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 16-08-08 12:12

Og ,nej den løse ledning har ingen indflydelse på styreegenskaberne.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 16-08-08 12:13

Citat
Det var specielt mit venster forhjul, og styretøjet omkring venster forhjul, jeg meget gerne ville have ham til at kigge på. Det føltes bare ikke rigtigt.

Hvis ’manden’ ellers véd hvad han har med at gøre,… ?
kan du vel gå ud fra at sporingen er ok,..

derfor kan der sagtens være andre problemer med (”venstre forhjul”),..
er dine støddæmpere ok,..?
hvad med din tandstang,.. servo (pumpen) mm.
har du fået det/den kontrolleret,.. hvis tandstangen er slidt,.. kan det føles underligt,
i bestemte stillinger,.. der er mange andre muligheder, end sporingen,
(ex. hjulophænget) slidte styre/bærekugler,.. gummibøsninger osv.

den omtalte (ABS kabel),.. er sandsynligvis ledningen, der fortæller når dine
bremseklodser er nedslidte,

hvis det havde haft noget at gøre med dine ABS bremser,
ville/burde din ABS, advarselslampe, (på instrumentpanelet) lyse,
http://www.youtube.com/watch?v=jdhd7eqRg8Q&feature=related

(kan ha’ forskellige udseende)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-08-08 12:42

Citat
Selvfølgelig kan det være en "ledning" til ABS , hvordan skulle ABS´n ellers kunne virke (?? refi-Eyvind).

Med mindre vi taler MEGET tykke ledninger er der vist ikke mange der kalder dem KABLER andet end på engelsk

Men spørger må jo vide HVAD det er for en cable-form vi taler om....

Så det ville unægteligt være "lidt" nemmere hvis vi ved hvad vi taler om.....

Så på banen - spørger.....

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 16-08-08 14:33

Jeg har aldrig set at det har hængt et løst ABS kabel.Det er en tyk kabel der ikke normalt knækker.Det som er mærkelig er at mekanikeren siger at det er abs kabel, og han burde vide det.En bræmse klods indikator kabel er en tynd kabel med med 2 meget tynde ledninger i.En mekaniker kan ikke tage fejl af det.Men du burde mærke det på bremsene og se at abs lampen lyser.Er det abs kablet så kan du blokere bremsene nu. Agl manden tjekket vel styretøjet for slør før han sporet bilen?Jeg har hørt mange mærkelige historier om hvordan Agl mekanikerne arbejder.
alimak

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-08-08 14:48

Og lige for en ordens skyld. Nor man taler om sporing er det normalt spidsningen mellem hjulene man hentyder til.
Så er det noget sludder at spore et bestemt hjul. Det kan man heller ikke.
Men der kan sagtens være noget andet galt med hjulophæng eller styring.

typisk er problemet slidt bærekugle eller styrekugle.

Kommentar
Fra : brinkland

Dato : 16-08-08 20:45

Sporingen var på begge forhjul, og det hjælp da også en del.
Der var skærme monteret, på alle 4 hjul og han rettet hjulene ind, efter computerbillede.
Men der er stadig noget ved venster forhjul.

Der er ingen ABS lampe der lyser.

Tror også at problemet er slidt bærekugle eller styrekugle.

Må have den hen på et værksted eller få lavet en "TilstandsAttest",
der tjekker de også styretøjet.

Vender tilbage med point

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-08-08 02:18

Vi har lavet flere biler som har kommet fra sporing hos AGL.Den ene gang var det så stort slør i v. styrekugle at den holdt på at falde ud.De skal tjekke slør før de sporer.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : brinkland

Dato : 24-10-08 14:06

Tak for svaret Eyvind.