/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
”Svale plage”
Fra : EA_HS
Vist : 13471 gange
300 point
Dato : 16-08-08 01:24

I den boligforening hvor jeg bor til leje, skal der snart være generalforsamling,
sager der ønskes behandlet skal derfor være indsendt forinden,

vi,.. (beboerne), har et stort problem med svaler,.. dvs. svalernes ”efterladenskaber”
det er et forfærdeligt svineri,.. de tilsviner (læs overskider),.. ikke blot div. vinduer,
men også tilhørende ”solbænke”, altaner,.. alle udendørs borde, stole, bænke, legetøj, vasketøj, fortov, udenoms arealer, gangstier, mm.

derudover samtlige biler, cykler, knallerter, legetøj,.. ALT hvad der ikke er tildækket,
eller under halvtag,.. bliver tilsvinet,.. (overskidt),.. så det er håbløst at holde rent,

de bygger deres reder oppe under tagudhænget, (i hjørnet mellem mur og tagudhæng)
der har været talt om mange forskellige ”løsninger” på problemet, men ikke noget
virkeligt effektivt,..

samtidig er bestyrelsen utrolig negativ indstillet,.. (bor der ikke selv),..
jeg har ’luftet’ tanken om at opsætte et par tråde m/svagstrøm,..
(noget lign. som et el. hegn omkring en mark) der skal dog være to,.. (plus/minus)
med en strømstyrke der lige præcis er så kraftig/svag,.. så svalerne finder det
”utiltrækkende” at bygge rede der,..

det mener bestyrelsen ikke er nogen god ide, fordi det vil give problemer med div. dyreværnsforeninger,… skulle altså være ”dyremishandling”,..

er der nogen her på KANDU der har erfaringer/kendskab, eller gode ideer, til
forebyggelse af svaleredebyggeri,..
evt. om deres ”efterladenskaber” kan være sundhedsskadelig, smittebærende,
det bliver ’slæbt med ind i lejlighederne, og tiltrækker en masse kryb, spyfluer, mm.

kan det virkelig være rigtigt at det IKKE er tilladt at opsætte et svagstrøms ’el. hegn’,
der jo ikke på nogen måde skader, ’kræet’ ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-08-08 02:00

Det er vel kun lige under rederne, og deres omegn, hvor det sviner, og også kun i yngletiden.

Tænk på alle de generende og sygdomsspredende insekter som svalerne tager. Der er dem, som skidtet stammer fra.
I sydøstasien samler man svaleskidt sammen og sælger deti sække som gødning.

Rederne spiser man.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-08-08 02:14

Hmm, en dansk svalerede skal vist koges først og have en god gang hvidløgsdressing før den er fordøjelig.

De spiselige svalereder stammer fra en bestemt art der lever i huler og ikke bygger reder af naturens materialer men af slim som de udsondrer i tråde som derefter bliver stift.

Velbekomme........

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 16-08-08 02:32

Hvis en hel bebyggelse er overskidt med fuglemøg så tvivler jeg altså på at at svaler kan klare det.

Tror du skal kigge efter andre fugle.

Svaler sviner under deres reder men ellers ikke meget.

Synes det er synd at i ikke kan finde ud af at leve med jeres svaler. For år tilbage var de ved at blive sjældne pga sprøjtning i Landbruget men er heldigvis i vækst. Synes det er en utrolig elegant fugl.

Hvis man er plaget af svaler skal man i deres redetid fjerne disse lige så hurtigt som de bliver etableret. De vil stille og roligt finde andre græsgange og i kan få lov til at nyde udsigten til jeres beton og asfalt uden en plet og uden et levende væsen.

Undskyld sarkasmen men jeg synes mange har et noget besynderligt og fremmedgjort forhold til naturen efterhånden.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 16-08-08 03:33

Citat
Det er vel kun lige under rederne, og deres omegn, hvor det sviner, og også kun i yngletiden

Ja,..og det er præcis det,.. der er problemet.
vi har dem fra maj,.. til hen i oktober,.. altså ca. ½ år
de bygger rede med et mellemrum på ca, 20 – 30 cm.
alt hvad der befinder sig inden for ca. 20 meter fra ejendommen, bliver
svinet til/overskidt,.. det er ikke bare et par klatter her og der, det er ubeskriveligt,
f.eks. en bænk, der er beregnet til at sidde og ”nyde” naturen/vejret, er så overskidt
at den er totalt dækket af lort, du kan altså ikke se om den f.eks er malet eller ej,..
du kan KUN se lortet,. dvs. den er så ulækker at der ikke er nogen der benytter den,
det samme gælder ALT hvad der står udendørs,
http://da.wikipedia.org/wiki/Bysvale

de skider konstant ned på min/vores bil/biler, lortet ætser, ødelægger lakken ,
jeg kan vaske bilen flere gange om dagen,.. få min. efter er den overskidt igen,
når solen samtidig ’bager’ ned på lortet,..(fra svalerne),..
er lakken ødelagt for bestandig, (det kan ikke poleres væk)
hvis bilen ikke bliver vasket i flere dage, kan det være svært at finde den,
eneste håb er at den ’blinker’ igennem lortet når du aktiverer nøglen,

de insekter svalerne spiser /hjælper os af med,..
æder de såmænd også hvis de flyttede rederne 100 meter,
(det har de gjort før i tiden)

i østen æder de alt,.. lige fra penis, testikler, ristede insekter, div. levende orme
og maddiker,.. senest er de begyndt at æde,.. ja der står ÆDE, ’vandmænd’
og det skal helst være så frisk som muligt, dvs. bedst levende (rå)

jeg mener vi har problemer nok med råt kød i DK (salmonella)
vi behøver ikke udfordre skæbnen,.. mer’ end højest nødvendigt.

Men hvis du er interesseret i lidt delikat ’svaleredesuppe’,.. er du da velkommen til at
hente dem til oktober,

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-08-08 08:32

den eneste løsning er, at fjerne rederne så snart de begynder at bygge dem.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 16-08-08 09:23

Kan de beboere der bor i de øverste etager ikke nå at rage redernen ned så hurtigt som de bliver byggede. Det er en stædig fugl, så den forsøger igen igen igen, mén hvis man er tålmodig og bliver ved med at fjerne den påbegyndte redebygning, giver fuglene op og flytter andet steds hen, som en anden på tråden allerede har påpeget.

Man kan også forsøge at spule rederne ned med vand, hvis Jeres bebyggelse ikke er for høj.

Til syvende og sidst kan man jo også henvende sig til kontoret for bekæmpelse af skadedyr og høre hvad de siger.
På bornholm ved jeg, at det et folk fra rottebekæmpelsen der f. eks. genner måger væk væk i Rønne, når der er for alt for mange af dem.

mvh
joan

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 16-08-08 11:39

Jeg kan se/læse/høre at det er en alm. opfattelse at man (bare) kan fjerne rederne,
eller ’forhindre’ dem i at starte redebyggeriet,.. det er helt forkert,
(havde det bare været så enkelt)

på et tidspunkt havde jeg et værksted, i udkanten af byen,..(med en stor port)
derfra kender jeg OGSÅ problemet,
svaler er utrolig aggressive,.. i starten af maj, begynder de at finde egnede
steder til at bygge reder, jeg forsøgte at jage dem væk, på alle tænkelige måder,

det er et ”fuldtids job” har man blot været væk en times tid, er der allerede startet
nybyggeri,…. det er absolut håbløst, (med mindre jeg holdt porten TÆT lukket),.
da jeg ikke kunne ha’ svalerne til at overskide kundernes biler, endte det da også med
at jeg måtte forlade stedet,

nogenlunde det samme gør sig gældende her hvor jeg bor nu,
de ”øverste” beboere kan ikke/umuligt holde svalerne væk,
(så skulle de sidde i vindueskarmen uafbrudt fra solopgang, til solnedgang)
hver dag,.. 150 dage om året,..

Dem der tror,… at man bare kan jage dem væk,.. er nogle der aldrig selv har
haft problemet ’inde på livet’
der skal helt andre,.. (kraftigere) midler i brug,
det er derfor jeg søger hjælp her på KANDU,.. i håb om at der måske kunne være
nogen der havde virkelig erfaring,..

mange såkaldte ”dyrevenner” kan slet ikke forestille sig at det kan være et problem,
(det er jo så hyggeligt med lidt liv,.. og fuglekvidder)

Ja,… det er sgu hyggeligt, og jeg er selv en stor natur elsker, nyder at komme ud i
naturen, skoven, stranden osv. det er en stor fornøjelse,..
men alt med måde,.. alt kan overdrives,
nogle elsker katte,.. gerne flere hundrede, så alt er optaget af katte, katte her, katte der
katte alle vegne,… og det er fint nok for dem,…
men det er langt fra almindeligt, (”normalt”),….

det samme med svalerne,…..
det kunne være så hyggeligt, med ét par (eller to) der sad og kvidrede,
men derfra, og til det ’mareridt’ jeg/vi oplever,… er der laaaaang vej,

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 16-08-08 12:43

Jeg kan altså meget godt forstå, at du er sur og rasende.
Jeg har kun erfaring med landsvaler, der også er meget dominerende og påtrængende til det aggressive.
Men jeg har desværre kun erfaring fra mit sommerhus, hvor de forsøgte at bygge rede under udhænget lige over vores bedste terrasse, så alle møblerne blev tilsvinede.

Vi blev ved med at fjerne "nybyggeriet", men de gav ikke på før vi klatrede op og smurte udhæng og væg ind i et lag brun sæbe. Det ved jeg godt du ikke kan bruge til noget, men læs lige dette:

Svalerne flyver men tolerancen daler
Alle de mange flyvende insekter svalerne æder forsvinder dog ikke i den blå luft – og vores tolerance over for svalernes efterladenskaber er dalende. Derfor bliver svalen i stigende grad betragtet som et problem. Især bysvalen kommer i konflikt med mennesket, da den gerne optræder i store kolonier og samtidig ofte bygger sin rede på vores huse. Ungerne larmer, når de skriger efter mad og klatter ud over redekanten for at holde reden ren. Især det sidste skaber konflikt med mennesket.
Mange private og en relativt stor andel boligforeninger anser svalen for at være til gene, og skadedyrsbekæmpelsesfirmaerne modtager hvert år flere henvendelser om at skulle fjerne svalereder. Oftest fjernes rederne, når ungerne er væk i et forsøg på at hindre svalens ynglen på stedet. Svalen bygger dog ofte bare en ny samme sted året efter. Derfor tager man i nogle tilfælde mere hårdhændede – og ulovlige – metoder i brug, og river rederne ned trods deres indhold af æg og unger – en praksis, som desværre synes at være i stigning.
Føler man sig generet af svalernes klatter, findes der dog en række mere svalevenlige metoder til at løse eller mindske problemet.

Har du allerede ynglende bysvaler og mener du, de er et problem for dig, kan du gøre følgende:

Det er tilladt at fjerne rederne, når svalerne er væk, dvs. i perioden 1. oktober - 1. april.

Når bysvalerne om foråret begynder at bygge rede et uhensigtsmæssigt sted, kan man straks ved redebygningens start fjerne de småklatter, der er sat på væggen. Det vil få svalerne til at opgive deres forehavende og finde et nyt og uforstyrret sted at bygge rede.

Over vindues- og dørpartier, hvor svalerne er uønskede, ophænges plastikstrimler, som skræmmer svalerne væk. Sæt aldrig net op, da svaler og andre fugle kan hænge fast i det!

Anbring et bræt på muren under rederne. Hold 3 cm. fri mellem bræt og mur, så undgås det, at svalerne bygger rede under brættet. Således vil klatterne blive opsamlet og vindues- og dørpartier forbliver rene.

Kunstige reder kan opsættes dér hvor man kan acceptere svalernes yngleaktivitet. Dette vil samtidig lokke svalerne væk derfra, hvor de er uønskede.

Hentet her: http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/material.nsf/docs/9f75c6b4b64d838fc1257018004fb680?opendocument&count=1000&exp=94991c17799b3de8c12570000031aa92

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-08-08 14:22

Jeg har set de svalereder man spiser. D e ligner til forveksling de danske og er dannet af diversematerialer kittet sammen med svalernes spyt.
Når svalereder er så kosrbare, er det fordi det er besværligt og farefyldt at hente dem i hulerne, og fordi arbejdet med at rengøre dem er enormt.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 16-08-08 23:11

Hej med dig.
Da vi havde det samme problen satte vi kyllingenet op.
Svalerne vender jo tilbage til de samme steder og da de var væk for vinteret slog min mand det op og slut med svalerne næste år

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 17-08-08 11:16

maxhankat

jeg er fuldstændig enig med dig i langt det meste,..

men jeg har selv erfaret, (fra mit tidligere værksted), at det hjælper intet
at fjerne rederne, de bygger bare nye,
at fjerne deres begyndende klatter/opbygning af reder er håbløst,..
så snart man vender ryggen til,… er de omgående i gang igen,
dvs. du skal skrabe/skruppe klatter/opbygningsmateriale væk uafbrudt,
sådan var det HVERT år, i de år jeg havde værkstedet,

at opsætte et bræt under rederne har været foreslået af flere,..
det er et spørgsmål om hvad der ser pænt, (æstetisk) rigtigt ud,
ejendommen er lige total renoveret, og ser temmelig godt ud, så det omtalte
bræt vil se skræmmende ud, da det skal være ca. 55 meter langt,…!!!! og det vil kun
opfange det affald der falder lodret ned,.. desværre skider svalerne også
på vej ”til, og fra ’arbejde”,.. altså ca. 15 meter ud fra ejendommen,
så brættet skal altså være ca. 55 meter langt + ca. 15 meter bredt,….

den løsning vil helt sikkert blive nedstemt (jeg har desværre kun en stemme)
der skal være flertal for forslaget, da det er en boligforening,

ophængning af plast strimler, vil heller ikke blive populær,

jeg tror mere på et par tynde tråde, med svagstrøm,..
evt. en høj frekvens LYD,.. højere end det menneskelige øre kan høre,
en lyd der virker ubehagelig for svalerne,..
(det bliver brugt flere steder mod andre fugle arter)

problemet er ’bare’ at det skal være lovligt,… da det er en boligforening,
der skal tages mange hensyn, og der SKAL være flertal for forslaget,

……………………………………………………………………………
’transor’

Forstår ikke rigtig dit/dine svar,…
jeg vil ha’ rederne fjernet,.. ikke andet,…
uanset hvor lækker, og delikat, (efterspurgt) deres ulækre bosteder er i ’Østen’
interesserer det ikke mig,.. slet ikke at ”æde dem”

……………………………………………………………………………

’piaskov’

Kyllingenet,…. kunne måske være en mulighed,
har du/i nogen erfaring fra andre der har brugt samme metode, (med held) ?
(måske er det dig/jer der har været heldig) eller,… ?

har du evt. Nogle fotos, hvordan det skal placeres, ?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-08-08 17:04

Citat
har du/i nogen erfaring fra andre der har brugt samme metode, (med held) ?

Ja de har vi.
Da vi flyttede på landet for 21 år siden blev v anbefalet det af vores nabo som er/var landmand og havde netop problemer på gården overalt.
Det var derfor vi gjorde det men indrømmet, vi troede ikke rigtigt på det . Men den var god nok.
Næste år kom svalerne da tilbage men opgav

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-08-08 17:10

HUSK det skal være kyllingenet ellers kommer svalerne til skade. Og det er ikke meningen

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 17-08-08 21:02

’piaskov’

Det lyder egentlig lidt logisk,.. hvis,…
kyllingenet,.. kan fås’ i forskellige ’maskestørrelser’
ex. 16 mm. (maske/hul størrelse) det er vel ca. få størrelse med en lillefinger,
(damestr.) er det den størrelse du mener,..?

skal nettet placeres på skrå, (mellem tag, og mur,.) så svalerne ikke
kan komme ind i hjørnet,.. hvor de plejer at bygge rederne,.. ?
(dem jeg kender til)

er det den type net som er vist her, :
http://www.nordicagro.com/traadhegn-52/hoensenet-75/?gclid=CMik38DAlZUCFQyD1QodHEbpfQ

der er også vist noget her, måske det kan bruges, ?
http://www.expo-net.dk/graphics/EXPO-NET/Products/GardenNetting/GutterNet/Tagrendenet-15-3-05.pdf

der er også en ’sjov’ forklaring her,
http://www.expo-net.dk/graphics/EXPO-NET/Products/GardenNetting/SeaGullNet/Maagenet-7-7-05.pdf

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 300 point
Dato : 17-08-08 21:11

Citat
ex. 16 mm. (maske/hul størrelse) det er vel ca. få størrelse med en lillefinger,
Nemlig Det mindste du kan få.
Citat
skal nettet placeres på skrå, (mellem tag, og mur,.) så svalerne ikke
kan komme ind i hjørnet,.. hvor de plejer at bygge rederne,..

Det gjorde vi ellers hjælper det ikke. Vivar på besøg hos naboen og gjordesom han havde gjort og det er netop hvad du skriver her .

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-08-08 21:15

Hej igen .Det skal være trådhegnet.
Alt andet får de viklet sig ind i hvis det er "blødt"

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 17-08-08 21:25

very well,...
jeg jeg forhører mig lige i morgen hos de forskellige butikker/firmaer,
om det er noget jeg kan få de andre beboere til at "hoppe på"
til generalforsamlingen,.. melder tilbage,... tak,... indtil vidre

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-08-08 21:33

Held og lykke

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 21-08-08 01:02

Tak for svaret piaskov.

(fik at tilbud om konsulentbesøg, anbefalede/havde gode erfaringer med trådnet)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-08-08 10:23

Hej med dig.
Jammen så er roblemet forhåbentligt løst. Tak for point.
Hovedsagen for mig er at kunne hjælpe . Held og lykke med det