/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Optiker Brillestyrke
Fra : bkr48
Vist : 6356 gange
100 point
Dato : 15-08-08 21:52

Kan ikke finde nogen kategori hvor dette hører hjemme ... derforprøver jeg her.
Har været hos optiker, fået taget en synsprøve. Købte nye brille. Fik en kort på størrelse med en dankort,hvorpå der står nogle tal. Kan nogle sige mig hvad de betyder.
H: +2.00 -1,25 105 ADD 2.25
V. +2.25 -1,50 85 Add2,25

For tre år siden stod der de samme tal på kortet,jeg fik dengang.
Håber nogen kan fortælle mig det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-08 21:57

Det er styrken der står der, og når den er over 2, tja så kan du ikke undvære briller, men du havde nu ikke behøvet nye briller, når styrken er uændret, med mere du gerne ville have et andet stel

Så vidt jeg kan se har du to styrker i?? og måske en bygningsfejl???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-08 21:58

Hvis du har to styrker i, så er styrken 1,25 og 1,50 ikke meget styrke, men rigeligt til at du anstrenger dig for at se uden

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-08-08 22:02

Hej -

+ tal er = langsynet - som de fleste af os bliver med alderen - Add, kaldes også læsetillæg. Det anvendes, hvis du har behov for briller med glidende overgang, briller med et synligt læsefelt eller læsebriller.

At dine tal ikke har ændret sig, er da positivt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-08-08 22:04

Hvorfor spørger du ikke optikeren, han kan give dig det korrekte svar ????

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-08-08 22:18

Som jeg forstår det må der være tre styrker i dem
en hedder + en anden - en tredir add som også må være en plusstyrke, bygningsfejl plejer at blive opgivet i grader?
Okay jeg kan ikke lave et par briller til dig efter den resrpt! Det kan optikeren, så spørg ham.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-08 22:19

Her er en forklaring godt nok på norsk..

add=

Citat
Add - Addisjon, er ikke beskrevet i skjemaet her, men står ofte nederst på seddelen. Som navnet tilsier, et tillegg, som sammen med Sph-verdien for avstandskorreksjonen gir Sph-verdien på nært. F.eks +1.00DS Add. +2.00DS som betyr at nødvendig styrke på avstandsbrillen er +1.00DS, og lesebrillen +3.00DS

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-08 22:23
Kommentar
Fra : bkr48

Dato : 15-08-08 22:24

Grundet til spørgsmålet er.Da hun havde foretaget synsprøven,sagde hun jeg skulle havde 3 mere i styrke. De gamle brille fejlede ikke noget var 2 år gamle.Jeg hentede brillen idag. Da jeg gik derfra syntes jeg at jeg så ringere med de nye brille.Da jeg kom hjem,fandte jeg kortet frem fra sidste gang.Grundet til at jeg gik til optikeren, er at jeg har sukkersyge, derfor tilrådes det at man besøger optikeren mindst hvert anden år. Jeg ville godt vide lidt inden jeg tog ind og brokkede mig, for jeg har åbentbar fået brille med samme styrke, og optikeren 8000 kr

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-08-08 22:33

Jeg syntes, du skal tage en snak med optikeren i første omgang - hvis ikke du er tilfreds, har du også mulighed for at klage - se her
http://www.forbrug.dk/klage/klagetjek/alle-klagemuligh/briller-og-kontaktlinser/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-08 22:37

bkr48..... Det ville jeg brokke mig noget så højlydt over........

Tre mere i styrke, så havde du overhovedet ikke været i tvivl om, at du skulle have ændret styrken, for det er en stor forandring

Det er simpelthen så flabet og meget lidt professionelt af en optiker at sige at du skal have nye briller, når de i deres papirer kan se at det ikke er tilfældet.

Målte optikeren ikke også styrken i dine eksisterende briller??

Klag og få dine penge retur - basta -

Kommentar
Fra : bkr48

Dato : 16-08-08 00:53

Til NORDSTED1
Det er tredje gang jeg får brille ved den samme optiker. Jeg havde kortet med på de gamle brille, hvorpå hun kunne se styrken.Hvad tallene var på de nye kunne jeg først se da jeg kom hjem og kikke i posen med papir som var vedlagt på brillen.Jeg havde ingen problemer med de gamle. De fejlede ikke noget. Hverken skæve eller ridsede. Jeg spurgte om jeg ikke kunne fortsætte med de gamle. Svaret var nej,for de nye skulle være tre højre.
Det der undre mig er at det er byens mest velrenomeret optikere.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-08-08 01:42

Desværre opfatter optikeren et besøg for kontrol af synsstyrke som bestilling af nye briller.
For dem tjener han ganske godt på.

Men det er også din opgave at sige fra.

Jeg husker en forbrugerundersøgelse, hvor man sendte piloter med garanteret og afprøvet perfekt syn ud til en stribe optikere for at få testet syn.
3 ud af 4 optikkere mente de havde behov for briller.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-08-08 09:12

Selv en velrenomeret optiker skal tjene penge.

8000 kr er en meget almindelig pris for briller med dobbeltstyrke, men alt for høj

Tag først en snak med optikeren, medbring kortene fra begge hold briller, hvis optikeren ikke vil accepterer, at de uretmæssigt har påført dig en udgift ved at sælge dig et par briller, du slet ikke havde behov for, så må du gå til forbrugerklagenævnet.

Blev dine gamle briller slet ikke målt efter??

En ændring af styrken på tre, er som jeg før har skrevet, en MEGET stor ændring, der ville du slet ikke have været i tvivl om nødvendigheden af at få nye glas.

Det er simpelthen for dårlig en behandling du har fået, afsted til optikeren igen

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 16-08-08 11:40

Du er blevet udsat for fup og fidus som der desværre er alt for meget af i den branche.

Optikerne lever højt på at rigtigt mange øjenlæger har lang ventetid men hvis du har sukkersyge så bør du faktisk få tjekket dit syn jævnligt hos en øjenlæge og så også der få lavet en synstest.

Din optiker skulle forresten vel ikke tilhøre Louis Poulsen kæden, både min kone og jeg selv er blevet udsat for så dårlig og inkompetent service hos dem så man tror det er løgn.

Kommentar
Fra : bkr48

Dato : 16-08-08 11:40

På mandag tager jeg ind til optikeren, og snakker med dem om dette.Takket være kandu, har jeg nu nogle fats at fortælle dem. De vil jo sikkert komme med 100000 forklarringer på hvorfor jeg fik nye. Nu står jeg ikke helt med håret i postkassen
Ps.Da jeg ikke er gammelt bruger af kandu,spørger jeg hvordan giver jeg mere end en person point. Der er mere end en person, jeg gerne vil give 100 point.
Venlig hilsen Bjarne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-08-08 11:47

Jeg er også blevet meget dårligt behandlet hos Louis Nielsen, byttet rundt på glassene hvor de påstod at det var mig der var gal på den, det jeg næsten synets var værst, var at hele diskutionen foregik i alles påhør... Glassene blev ændret, men det blev det nu ikke stort bedre af, det endte med at jeg i stedet for briller med dobb styrke fik to par briller.... og ikke havde briller i tre måneder.

Der handler jeg aldig mere, og vil altid fraråde folk at handle der. Deres glaskvalitet, er også møj hamrende elendig.

Kommentar
Fra : bkr48

Dato : 16-08-08 13:56

Svar til ThomasHaugaard
Jeg går til kontrol på Holstebro sygehus, hos en ØJENLÆGE.PGA sukkersygen.Jeg var der sidst for en år siden. Da han var færdig, sagde han jeg skulle komme igen om et år.Ja tak, så vil jeg bestille en tid med det samme. Nej det kan du ikke,dette undersøgelse gælder i et år.Når den år er gået kan du ringe og få et nyt tid. Jeg ringede i maj 2008.... ja tak du kan få en tit om 11 mdr.Da så brillemanden sender besked om nu er det tid til nyt synsprøve, tager jeg selvfølgeligt derind. De to sidste gange jeg har været i Holstebro var der ikke sket ændringer med mine øjne.Derfor ventede jeg ikke med at gå til optikeren.
PS. Jeg bruger ikke Louis Nilsen af samme grund som andre har skrevet.Jeg er ligeglad om jeg skal betale 5 eller 8 tusinde, men jeg vil have noget for mine penge.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-08-08 14:02

Og du har nok fortalt optikeren, at du har sukkersyge og den lange ventetid hos øjenlægen

Optikeren har udnyttet dig groft

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-08 21:28

Hvilken dårlig undskyldning/forklaring havde optikeren så idag

Kommentar
Fra : bkr48

Dato : 19-08-08 14:59

Jeg har været ved optikeren idag.Han foretog en ny synstest. Det fik jeg. Der var noget der undrede ham. Idag så jeg dårlige med venstre øje, som jeg gjorte for 14 dage siden. Så prøvede han noget nyt.På med de gamle briller,klap for højre øje, skulle læse på en tavle,som man også gør hos lægen når man fornyer kørekort. Kunne ikke se med venstre øje. På med de nye, det samme, kunne ikke se. Så målte han trykket i øjer,det skal ligge mellem 12 og 20 ,det lå på 24. Så lyste han i øjet, der var kommer nogle blodspringninger som kunne skyldes hele problemet.Fra hans telefon fik jeg en tid 3.oktober hos en øjenlæge i Herning, for nærmere undersøgelse. Fik mine 8000 kr. med hjem. Fik også mine nye briller med hjem. Så ses vi, når du har været ved øjenlæge. Så tager vi den derfra. Vil du beholde brillen, vil du have nye, eller aflever brillen, og vi stadig er venner.Da jeg af natur ikke er en brokhoved, sagde jeg ja, til at vi tales ved.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-08-08 15:13

Det lyder som om optikeren er reel nok. Han gjorde da i det mindste noget ved sagen. Men alligevel
så har de altså fejlet, når styrken i de nye glas er mange til de gamle. De har jo det hele langt ind i computeren, så de kunne da se din gamle styrke.

Forbandet at man skal vente så længe på at komme til øjenlæge , men det bliver da ret så interessant at hører, hvad han så kan fortælle om din glasstyrke.

Nu har du så et par nye briller + pengene, så må du se, hvad det hele ender op med.

Godt du tog til optikeren igen

Kommentar
Fra : bkr48

Dato : 19-08-08 18:28

Mit sidste indlæg ang. dette spørgsmål:Jeg skulle måske også gå til Ørelæge??????????. Hun havde ikke sagt, styrken skulle HÆVES med 2........, men skulle hæves TIL 2. Jeg siger mange tak til alle,som har givet mig råd ang. dette.Der var en som skrev han kunne se der var to styrker i glassene,glidende overgang,samt en bygningsfejl. Alt var korekt.
En sidste ønske. Hvordan bærer jeg mig ad,med at give mere end 1 person point.Jeg har en del stående som jeg gerne vil give væk for jeres hjelp.
Venlig hilsen til alle fra Bjarne

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 100 point
Dato : 19-08-08 18:58

Citat
Takket være kandu, har jeg nu nogle fats at fortælle dem.
ja sådan skrev du, for et par dage siden.

Hvor er det godt, du kom afsted, og fik en, syntes jeg, fair behandling uden at skulle kæmpe videre i systemet

Du kan kun "belønne" et svar med point - ellers kan du, som der sommetider bliver gjort, oprette ny tråd til navngivet bruger, med point.

Godkendelse af svar
Fra : bkr48

Dato : 19-08-08 20:42

Tak for svaret HelleBirgitte.
Nordsted får også på en ny spørgsmål.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 19-08-08 20:57

Tak skal du ha´ Held og lykke med brillerne