/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
motorlejer
Fra : puch3gmaster
Vist : 3003 gange
50 point
Dato : 12-03-03 09:25

er der nogle der ved hvor man kan få lejer til puch 3g der er billigere end i thansen (15kr pr stk) når man skal have skiftet 90 stk i motoren??? Eller evt kulfiber racer lejer. og IKKE til puch maxi men puch 3g!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-03-03 09:26

Er der 90 nedslidte lejer i din motor??????

Kommentar
Fra : puch3gmaster

Dato : 12-03-03 10:04

Nej men det er en gammel monza fra 78 og når jeg skal have den tunet vil jeg gerne være sikker på at bl.a. krumtapslejer er i orden så det hele ikke går i stykker og jeg skal hen og pille hele gearkassen ud for at rense ud for diverse lejer og metalsplinter!

Kommentar
Fra : puch3gmaster

Dato : 12-03-03 10:05

og det er jo ikke så smart at kun skifte 1/3 af lejerne man kan ligeså godt skifte det hele så det er i orden

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-03-03 10:34

Næh, men 90 lejer?!?!?!??!?!?!?

Sidst jeg gjorde noget lignende, skiftede jeg hovedlejerne (det er dem der ryger) og de tilhørende simmerringe (vigtigt, da du ellers enten får ud af tuningen).

15 kr for et leje er umiddelbart ok! Du kan bruge en helvedes tid på at spare et par kr.

Mht til dit tip om karburatoren. Har du prøvet at dyse op? Er den tæt ved forrøret!

....og lad så være med at tippe på den måde (umiddelbart ligner det en fejl fyrre - sådan som du beskriver det - dvs det er dig selv, der skal bruge lidt mere tid på det).

Kommentar
Fra : puch3gmaster

Dato : 12-03-03 10:45

hvor mange lejer er det så der skal skiftes og hvor meget af motoren skal skilles ad?? Jeg skal vist have gearkassen ud for at skifte dem?? karburatoren sidder som den skal og dysen er den samme som sad i den jeg havde på før af samme type!! jeg forstår ikke helt hvad du mener med afstanden til forrøret! den sidde jo som den skal det har vel ingen betydning hvordan den sidder så længe den ikke sidder skævt?? og sidder fast på luftfilter og indsugning

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-03-03 11:55

Umiddelbart plejer det kun at være lejerne i krumtappen (og tilhørende simmerringe) man skal koncentrere sig om. Men well well, hvis de andre inde i gearkassen er ringe, så skift dem. Men hvis jeg husker rigtigt (det er mange år siden jeg har haft en puch skilt ad) er det rulle- eller nålelejer. Dem kan du ikke sådan slide op. Men du kan jo se det. Du skal have blokken skilt ad alligevel. Check lige koblingen når du har skilt ad.

Igen - skil ad og se - der er ikke 90 lejer i en puch motor.

Tæt = i tæt som at holde vand!!!!!!!!!!!!!! Slutter studsen ordentlig tæt ved cylinderen. Noget kunne lyde som væsentlig for mager blanding (også med det in mente at du havde bøvl med pakning osv.). Hvor stort hul har du i cylinderen?

....og hvis det er en 78'er monza, ville jeg nu nok skille den ad og lave den, inden jeg begyndte at skælde en leverandør ud, ikk'? Du kan ikke bare puste en 25 år gammel knallert op med en ny karburator, vel?

Kommentar
Fra : puch3gmaster

Dato : 12-03-03 12:42

Ja det er nålelejer der sidder i! Og jeg tror sq ik at de er synderligt slidt det er bare for en sikkerheds skyld. Koblngen har jeg gennemgået og skiftet ud. Grunden til at skælde en leverandør ud er at jeg HAR lavet knallerten og renovéret det hele (næsten) det jeg manglede at lave var karburatoren som svømmede over!!! Den kørte fint godt optræk og 65 km/t ved at den er boret og gearet 2t. foran. dvs til 13 tænder. Men den kunne drukne hvis du glemte at lukke for benzinen når du skulle stoppe pga. karburatoren. Derfor købte jeg en ny! Efter jeg skiftede den ud kunne den så ikke starte og så videre!! det er derfor jeg mener det kun kan være karburatorens skyld. Den begyndte jo i øvrigt også at svømme over hvilket ikke kan være rigtigt med en HELT ny karburator. Samlingerne er HELT tætte. også ved cylinderen. Cylindren er boret det er vel 17 mm vil jeg skyde på , den størrelse den nu har når den er boret.. Bøvl med pakinger: det var bundkars pakningen i karburatoren der begyndte at udvide sig ved kontakt med benzin! når man træder kickstarteren kommer der ikke luft ud så den ER helt tæt.

Kommentar
Fra : puch3gmaster

Dato : 12-03-03 12:45

Vil det så også sige at hvis simmerringene ved krumtappen er utætte kører den ikke så optimalt som den kunne kommme til?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-03-03 12:57

Det kan du bande på.

I tidernes morgen bøvlede vi med min brors VZ'er, og den ville hverken kuk eller bøh. Stort set ingen bundtræk og rigtig træls. Ny stempelringe og simmerringe + den allerede monterede Maxi cylinder + top (henholdsvis uden plumb og planet) + L-stempel. Tretten tænder foran og 26 bagi. En eller anden stor Bing + tun-udstødning. Den kunne løbe omkring de hundrede (efter speedometeret, hvor præcis det så er). Men bilerne kunne overhales når man kørte nedad bakke.

Mht karburatoren - træls. Men er knallerten underernæret eller hvad? Det med den kun vil have halv gas tyder på det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-03-03 13:02

......iøvrigt gælder købeloven. Så har du fået noget lort leveret, så tilbage med det, og pengene tilbage. Sådan er det.

Kommentar
Fra : puch3gmaster

Dato : 12-03-03 13:12

Underernæret?? du mener fx. hvis jeg kører 2% blanding på en 4% motor eller hvad? Ham jeg købte den af (et års tid siden) sagde at blandingsforholdet var 1:50 men det kan jo være han tog fejl. Jeg tvivler på det er en simmering der er defekt da det først begyndte efter den nye karburator kom på.

Kommentar
Fra : puch3gmaster

Dato : 12-03-03 13:15

Jeg har også snakket med en ekspedient fra protuna og han undskyldte at jeg havde fået noget defekt leveret og sagde at der ikke var problemer i at få den byttet

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-03-03 13:17

Jeg mener for lidt benzin. For mager blanding. 2% er under forudsætning af en god olie, ellers siger puch 4%.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-03-03 13:20

Pænt af protuna. Så er tippet jo ikke helt korrekt. Så har de faktisk opført sig pænt. Altså sagt undskyld og forhåbentlig givet dig en vare der duer, ikk'?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 12-03-03 17:11

Skal vi opdatere:

Når du begynder at pille, så skift:

Hovedlejer
Evt andre slidte lejer
Simmerringe i krumtap
Kobling, hvis den er slidt.
Brug en god olie på gearkassen.

Derudover:

Vælg en god olie til benzinen. Jeg brugte noget der hed TT-olie (og der kunne man nøjes med 2%). Du mærker det aldeles straks, hvis den får for lidt.
Få nogle forskellige dyser til karburatoren. Prøv at dyse den op (mere benzin). Kan den ikke tage fulde omdrejninger og "fire-takter" har du lavet for fed blanding, så prøver du videre med mindre dyser. Trækker den ikke og vil nødigt tage fuld gas tyder det på for mager blanding, så skal du op i dysestørrelse. Apropos, nu er sådan en karburator du der har købt vel ikke forsynet med indstillelig strålespids - så kan du klare hele justeringen der.

Hvad har du ellers i tankerne?

Udstødning - god ide, men vælg en der ikke larmer for vildt (den trækker ikke så mange strømere til).

Stempel: Hvis de gamle L-stempler stadig kan fås, giver der godt med omdrejninger + flere HK

Topstykke: Planing giver større kompression = bedre optræk, flere HK

Cylinder: Polering af indsugning, evt slibes denne så stor du kan lave den. Poler skyllekanaler så disse bliver helt glatte.

Gearing: Skal du køre stærkt, uden at maskinen render sig ihjel i omdrejninger skal du have et mindre kædehjul bagpå.

Bremser: Sørg for de duer. Det er træls at køre ind i et eller andet med 90 km/t.

Styrthjem: Man ser smartere ud, efter at være væltet med en god hjælm på hovedet, end hvis den sad og "beskyttede" albuen.

Skriv igen når du har fået kværnen opdateret. Man bliver helt nastalgisk af de der gamle Puch'er. Ved du hvor jeg kan få en gammel en og gå og "skrue i"? Jeg har selv haft 2 NSU quickly + 1 NSU Max. Derefter 2 Puch MS-50 og en Puch Super (en MS'er med stor cylinder). Afslutningsvis havde jeg en Puch Flagskib.

Kommentar
Fra : puch3gmaster

Dato : 13-03-03 08:37

Du kan klikke ind på www.mopedgallery.com og klikke på knallerter derefter puch og efter det selvfølgelig på monza så er min vist nr 3 fra oven, det er den der hedder Flamskes monza juvel. Jeg har en proma udstødning (32mm) liggende og jeg skal have fat i et L-stempel (det kan godt købes endnu) God ide med at plane topstykket det skal jeg huske!! (har tænkt på det, men jeg skal bare have fat i en drejebænk!) Indsugningen er jo 17 mm i forvejen så kan det give så meget at lave den større endnu? Gearingen er lige nu 13-40 d.v.s. lovlig bagved og gearet 2 t op foran. Bremserne ER selvfølgelig ok, forbremsen tør jeg næsten ik engang at bruge.... og bagbremsen skal kun ca. 1½ cm. ned før den er blokeret. Styrthjem: Ja den har jeg altid på for jeg var engang vidne til en der styrtede på scooter og blev lam...

Kommentar
Fra : puch3gmaster

Dato : 13-03-03 08:44

jeg bruger forresten selv Castrol scooter racing 2t olie og det er vist noget af det bedste til prisen. Nu bor jeg selv på lolland hvor der står en del adskilte puch ms50 og monza men du kan jo prøve at annoncere efter en i din lokalavis f.eks. til 500 kr eller sådan noget...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-03-03 08:57

Racing 2t lyder som noget godt. Jeg tror ikke du hente meget på at øge indsugningen. Men poleringen kan give en del.
Jeg tror jeg ville gå længere ned i kædehjul bagpå. Specielt hvis du får det hele til at du. Det du har gang i burde resultere i 5 - 7 hk hvis du får den trimmet rigtig. Alene 0-plumb skulle være 3,5 hk.

Husk forresten lige tændingen. En puch skal tænde 2mm før stemplet er i top. Det kan du checke med en skydelære igennem tændrørshullet og et tynd stykke papir imellem platinerne. Når platinerne åbner skal stemplet stå 2 mm fra toppen. Ellers løsner du bagpladen bag svinghjulet og drejer pladen til det passer.

MS'ere er stort set udryddet her i Jylland.

Kommentar
Fra : puch3gmaster

Dato : 13-03-03 09:10

Lige nu står tændingen på 1 mm før top. Jeg fik at vide det var bedst når den var lidt tunet. Alene her i Nakskov, (mindre by med 15000 indb.) kører der i hvert fald 5-6 ms´ere rundt og ligeså mange monza og jeg kender MANGE der har nogen stående hvor der fx. bare mangler et stempel. (mest ms) derimod er der ikke så mange vz jeg har kun set et par stykker en grøn og en original rød, rigtig flot, en af mine venner er i øvrigt igang med en vz-renovering. (vi er totalt puch-freak) Jeg har også set en enkelt ms super.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-03-03 09:27

Har du prøvet at øge fortændingen til de 2mm. Et eller andet forekommer mig at den går bedst med 2mm. Jeg synes at kunne erindre at mindre fortænding svækker ydelse. Jeg har en bog hjemme om totaktere, vil lige kigge i den.

Utroligt at i kan holde MS'erne gående. Dem jeg havde, var så barske at stellet blev trukket totalt skævt. Den ene kunne lave to hjulspor om vinteren. Den var til gengæld også rigtig grov. Jeg var på en maskinfabrik dengang som lærling. Og der havde vi alt grejet. Fræsere, drejebænke, shaper, rivaler osv osv. Jeg brugte dengang, kan jeg huske, en opboret tomos karburator, der var revet op med rival - så den var helt glat (og næsten ingen gods tilbage). Så savede man det øverste af gasspjældet for at det kunne åbne helt. Sammen med 0-plumb, poleren, hakket, planet og grovgearet var den svinehurtig. Eneste jeg har haft der var vildere var en 4-gears everton (den glemte jeg vist tidligere). Men den adskilte stridserne for mig (surt).

Kommentar
Fra : puch3gmaster

Dato : 13-03-03 09:37

Kan man også tage noget af gasspjældet på min ?? Hvilken gearing forslår du . . .? MS erne holder sgu godt!! min onkel havde haft en stående i 15 år.. den brugte han lige en dag på og den startede 3. gang...!!! 65 km/t iflg. speedometeret! Kun plomben pillet, den var med 2 håndgear, den tog sgu lidt omdrejninger. Jeg kender også en der har med 2 FODgear, dem er der kun lavet 50 af i DK og den kører sgu fint endnu.... + at der også er en der har en af de første modeller fra 1956, med pedaler, den kører også fint... Selv kan jeg besdt lide de gamle blæserkølede vz ere som vi er i gang med at renovere!! 1973 modellen. Den er ik så flot men den kører fint!! m.h.t. karburator hvad er en rival og hvor skal den fræses?? tværs i gennem ??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-03-03 10:02

Jeg havde dengang 13/26, som næsten resulterede i at tredje gear var tæt på at være et overgear. De 26 tænder passede med en puch scooter.

Den med tomos-karburatoren: Gennemgangen gennem denne går lige ret igennem, modsat puch's der "svingede" i selve studsen. Med forsigtighed borede man den først op. Derefter havde vi rival'en, som var et instrument til at "rive" huller op med. Dvs manglede man et par hundrede dele kunne rival'en klare dette, ligesom at den "fjernede" drejesporene (lidt ligesom at høvle), hullet blev på den måde perfekt glat, både i karburatur og cylinder. Gasspjældet var du nødt til at save lidt af, idet hullet i karburatoren jo var større. Ellers kunne den ikke åbne helt.

Jeg kan godt huske de der to-gears. Der gik et par stykker i byen da jeg var knægt, men ingen med pedaler.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-03-03 10:03

Er der forresten ikke noget med at man kan/kunne få et ekstra gear i puch'en?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-03-03 10:04

Tomos havde mulighed for to ekstra, altså 5 ialt - det var vildt

Kommentar
Fra : puch3gmaster

Dato : 13-03-03 10:13

Hvad med 13-32, jeg ville skyde på det er en ok gearing hvis gennemfører den liste du skrev oven over? god topfart og ok optræk? Min 17 mm bing karburator (den før så omtalte) er ikke sendt retur endnu, men det skal gøres i dag og de har lovet mig en ny!!!!! Jeg må lige skrive et indlæg om deres gode service ved defekte varer! Nå, den den 17 mm bing går også lige igennem, så den kan vel også "høvles"?? Og det vil så sige at jeg ikke får noget ud af at save i gasspjældet, men at det er en nødvendighed når man har haft karburatoren under behandling?....

Kommentar
Fra : puch3gmaster

Dato : 13-03-03 10:18

Man kunne jo købe en speciel model af vz50 med 4 fodgear, den kørte 80 og skulle indregisteres som motorcykel..
Og så kunne man vist også udbygge dem.. En jeg kender har en monza 4 gear og han påstår den er udbygget fra 3 gear til 4 for nogle år siden!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-03-03 10:38

okay

Godkendelse af svar
Fra : puch3gmaster

Dato : 13-03-03 10:44

Tak for svaret 3773.
         Det var sgu en hyggelig "samtale" og jeg fik lært lidt om tuning jeg ikke havde hørt før , jeg printer "listen" ud så jeg kan bruge den senere, hvis du vil noget så kan du stadig sende kommentar tror jeg

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-03-03 10:50

I lige måde. Skriv hvis du falder over en gammel to-hjuler der skal fikses. Helst ikke for dyr (jeg er en fattig fraskilt mand). Interessant kan være Puch MS, VZ osv. Ligeledes havde Monark nogle fede to-gears med Sachs motor. Bare noget sjovt.

Lad mig høre når du får den til at "svinge".

Kommentar
Fra : puch3gmaster

Dato : 13-03-03 10:58

Hmm, jeg kender nogen stykker der har ms osv. men det er jo på lolland.... jeg kender en i nakskov der har en ms uden stempel. Han siger det kun er det der er galt, og at han skal have 500 kr for den...

Kommentar
Fra : allan87

Dato : 23-09-03 12:29

nogen der kender en god forhandler af lejer og ikke thansen eller west-import???

Kommentar
Fra : Rough.Boy

Dato : 16-10-03 22:12

THansens FAG lejer er nu efter min mening en god kvalitet til prisen - er det den der skal ned, må du indstille dig på at købe 100 ad gangen.
Ethvert leje er mærket med en kode, som angiver størrelse - ved opgivelse af denne, kan du købe et leje af et hvilket som helst fabrikat...