/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Hvor ulovligt er hash!!!
Fra : dr_scooter
Vist : 2265 gange
100 point
Dato : 12-03-03 02:33

Er der nogen der ved hvor ulovligt det er at være i besidelse af eller ryge hash.

Mvh. dr_scooter

.*.Der er sku ikke noget, som en lille pind til lungen.*.

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 110 point
Dato : 12-03-03 03:14

Du kan læse nærmere om spørgsmålet her:
http://www.netstof.dk/frame/print/Main/brevkassen/Brev_svar_spoergsmaal/?brevkasseid=7&brevkasse_page=1

[citat]
En hver besiddelse af hash er ulovligt, også i mindre mængder.
Besiddelse af hash til eget forbrug vil normalt blive afgjort med advarsel eller bøde.
Teoretisk er det ikke lovligt at være skæv af hash, idet man så har været- (er) i besiddelse af hash, men det er ikke noget politiet bruger ressourcer på.
[/code]

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 12-03-03 05:56

Hej dr-scooter.
Det er ulovligt at have hash, men en anden ting lad være med at tage det for når man først får begyndt kan man ikke få nok og så ender det som regel med at man går over til andre stoffer. Jeg kan heller ikke forstå hvorfor at man skal have det skidt, jeg synes der må være meget andet der må være skønnere at tage end lige det skidt, er det kun for at blive høj eller hvad så kan man ligeså godt få en ordentlig brandert på.
Hej fjordglimt

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-03-03 09:24

Fjordglimt, din mening er taget direkte fra "lærebogen". Man behøver nødvendigvis ikke blive heroinmisbruger fordi man har røget en pibe hash.

Vi kan sagtens blive enige om hashens skadevirkninger, men det største problem er jo nok at hashen handles i det kriminelle miljø, hvorfor man er nødt til at færdes der, hvis man vil have det. Problemet med overgangen til stærkere rusmidler (fordi det nu lige er der, og "man" skal prøve det), ser du jo også med dem der drikker bajere. Så skal der sprut til. Og hvis du ser på bumserne nedenunder broen, æder de jo også piller og hvad ved jeg. Generelt genererer alt misbrug mere misbrug.

Jeg kender masser af "selskabsrygere" der ryger i ny og næ. Jeg kender også week-end rygere, der er begyndt at mangle korttidshukommelse. Faktuelt kender jeg sjovt nok ingen, der gik videre med "det stærkere".

Jeg har opholdt mig i Holland, hvor skidtet er lovligt. Og jeg kan love dig, at folk altså ikke vakler skæve rundt på gader og stræder.

Kommentar
Fra : viv

Dato : 12-03-03 12:12

Såvidt vides er det ikke ulovligt,at ryge hash men,at besidde stoffet...hvilket vel egentligt ikke giver nogen mening...for hvordan kunne ryge det uden først,at besidde ? Men måske er her tale om en lånt "omgangspibe" eller hvad det nu indtages i ?????

Til 3773......det er absolut,langt fra "bumserne under broen",der er alene om misbruget...de er blot synlige for øjet...langt den største part er hvad,man almindeligvis betragter,som velfungerende (mere eller mindre) borgere i samfundet....Men tag lige stofferne fra dem og du vil se løjer !!
Problemet er udbredt i ALLE kredse,af samfundet....husmoderen der gemmer flaskerne i vasketøjskurven....lægen der tager stimulerende piller før,under og efter arbejdsdagen......de unge der ikke kan bevæge sig uden for en dør,uden at være påvirkede,af et eller flere stoffer...direktøren der sørger for beværtning,ved enhver lejlighed....osv...osv..rækken af misbrugere er,om ikke uendelig,så ihvertfald lang...kigger du godt efter vil du sikkert,få øje på et par stykker i din nærmeste omgangskreds !
Disse er de virkelig "farlige" misbrugere..de der stadig,har ansvar for andres liv og levned i en eller anden grad.."bumserne under broen"som du nævner dem,har dog taget konsekvensen og mere eller mindre meldt sig ud af samfundet..og prøver nu "kun"at tage vare på sig selv...de andre går derimod stadig rundt med en forestilling om,at de er i stand til,at tage store beslutninger omhandlende andre mennesker.Det er en del af deres misbrugsadfærd...de kan ikke selv se det og får de et klart øjeblik og indser deres situation,bliver de fyldt med en rædsel der gør,at de tager en "slurk"mere......
Men husk nu,at der stadig findes masser af mennesker,der ikke anvender NOGEN former for stimulanser !!!!

Venlig hilsen
Viv.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-03-03 12:26

Korrekt Viv, og der findes også masser af mennesker der har et afslappet og "almindelig" forhold til sprut og hash, og kun bruger lægeordineret medicin når behovet er tiltrængt.

Jeg var såmænd kun efter fjordglimt's hurtige konklusion med at man automatisk bliver heroinmisbruger hvis man ryger en joint.

....og jo, jeg ser på en hver morgen i spejlet. Han er stærkt afhængig af nikotin. Ligeledes kan han finde på at få en fyraftenspils. Han kan også flippe helt ud og drikke et par glas rødvin til bøffen om fredagen. Han har faktisk prøvet at ryge hash i hans unge dage. ....og nej, videre er det aldrig kommet!

Kommentar
Fra : viv

Dato : 12-03-03 13:09

Det anede mig nok 3773,blot er det vigtigt at fastslå,at misbrugsproblemet,ikke kun finder sted i udvalgte kredse,at kigge på sig selv (som du netop har gjort).

Jeg er enig i at hash,ikke automatisk fører til yderligere misbrug,der findes også mange misbrugere der aldrig har røget...hverken hash eller andet.

Dog skriver du,at man må færdes i det kriminelle miljø,for at få stoffet...så er spørgsmålet,hvor kriminelt ska det være ?

hash handles/tilbydes også i skolegården og hos,tilsyneladende velfungerende,venner/bekendte...og kan iøvrigt altid (som alle rus midler) fås,hvis man ønsker det.

Er misbrugssyndromet en sygdom ? eller havd mener i andre ?

Venlig hilsen
Viv.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-03-03 13:35

At hashen handles i skolegården, er jo også kriminelt. Og de unger der er bagmændenes forlængede arm er blot simple pushere.

At kalde misbruget for en sygdom er det nemmeste i verden. Det passer fint ind i den brede danske opfattelse, med: "At det samfundets skyld". "Det er alle de andre skyld". "Vi har krav på...." "Vi skal ha' "...osv osv.

Kommentar
Fra : viv

Dato : 12-03-03 13:57

Hvis man ser misbrug,som en sygdom,ka det da bestemt ikke være nemt 3773 !!!!!?????
Der er faktisk undersøgelser/forskning,der kunne tyde på,at der er tale om en sygdom...men måske er der tale,om flere slags misbrugere...de der overdriver brugen helt frivilligt og de der ikke kan lade være helt frivilligt...(kort sagt)

At kalde det en sygdom,er ikke det samme som,at sige "det er samfundets skyld"...men derudover er samfundet jo os selv !....

Skolegårdshash...enig..men du skrev,man skulle færdes,i det kriminelle miljø...det var det,der var pointen,i min kommentar..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-03-03 14:25

Sorry, den var lidt tåget. I mine unge dage, skulle man ind i de skumle kvarterer og mørke opgange for at få en klump, med mindre man da kendte en, der dyrkede lidt toppe i baghaven. Om handelen er udpræget i skolegården?!?!? Ved det ikke. Måske nogen steder. Men småpusherne får jo deres stof et eller andet sted fra. Og de er antagelig forvist til nr to str pushere, som iøvrigt meget nemt kunne være hang-arounds eller regulære rockere.

..og ja Viv, vi er samfundet. Men prøv og lyt til hvad "man" siger i dag. Ingen tager hånd om sig selv. Stort set hele befolkningen modtager en eller anden form for overførselsindkomst. Vi skal ha', vi skal ha'. Ungerne er utilpassede og opfører sig råddent. Nogle af nydanskerne takker os for huslyet ved at stjæle, bedrage, voldtage, snyde. Politiet får klø når de viser sig på gaden. Rockerne bestemmer farten i fængslerne. Så du HA'ernes advokat den anden dag i TV? "HA er en klub af sympatiske unge mænd der sidder og spiller kort. Konerne og kæresterne har gode jobs, eller de er gode til at spare op. Derfor kan de købe motorcykler til 350 000,- selvom de kun får 70 000 om året i bistandshjælp". Hver gang de snupper en flok hvalpe der opfører sig skidt er det fordi "Vi har ikke noget sted at være om aftenen - giv os et klubhus, giv os giv os giv os".

...sygdom. Jeg ved sgu snart ikk'! MIN pointe er: Er det ikke for nemt? Hvis misbrugere er syge mennesker! Hvorfor kan jeg ikke blive "rygeafvænnet" på recept (og få tilskud (jeg vil ha')). Hvor skal jeg selv betale hvis jeg har behov for en Minnisota-kur?!?? Er fede mennesker også syge (de madafhængige altså). Fart-narkomanerne på motorvejen? Ludomanerne? Bingo-spillerne? Vi er alle afhængige af et eller andet. Det er i første omgang vores eget ansvar. Dermed ikke sagt at vi ikke kan søge hjælp til at fikse problemerne.

Godkendelse af svar
Fra : dr_scooter

Dato : 12-03-03 15:28

Tak Rellom. Det var lige det jeg var på jagt efter... og tak til jer andre for den interlektuelle diskution...

Mvh dr_scooter

Kommentar
Fra : mango

Dato : 12-03-03 17:12

3773...hvor har du dog fat i den rigtige ende..ja vi er snotforkælede her i Danmark. Så også nogle unge mennesker i Nordjylland som kørte dørtræk på offentlig vej, altså kørte om kap med op til 150 km/t, og fik også brændt lidt dæk af..det havde de tænkt sig at blive ved med, indtil kommunen "gav dem en bane" så de ikke behøvede at overtræde loven på offentlig vej. Sig mig engang, hallo, Gi mig! Gi mig! hvad tror de? Der er nok andre der havde brug for pengene, meeeen nej de store drenge skal da osse ha en legeplads. Vor herre bevares..der skal ellers meget til før jeg bliver forarget
Venlige hilsner
Mango

Kommentar
Fra : viv

Dato : 13-03-03 01:27

Jeg er ganske enig med dig,3773..og mango for den sags skyld....i jeres betragtninger.

Dog er der stadig,andre kategorier som bør have mulighed for den rette behandling...og støtte (at få og få..uden at nogen med sikkerhed,ved om der nogensinde bliver givet noget tilbage)

Ser man misbrug som en sygdom,bør den behandles,om muligt....en medfødt defekt (kan være mange ting)..er vel ikke "samfundets"skyld...selv om,man somme tider kan komme i tvivl !
"vil ha´og ha" mentaliteten er ganske afgjort meget udbredt,hvorfor mon??
Har vi ændret syn på menneskelige værdier i vores samfund eller er vi ganske enkelt ikke nok politisk engagerede,så vi af denne vej kan have indflydelse?

Det er iøvrigt muligt at få en Minnesota behandling,hvis man ikke selv har pengene....Kan søges igennem Amtet,som får tildelt et antal fripladser hvert år...men indrømmet,det er stadig en dråbe i havet.
Fremgangsmåden kan oplyses,ved kontakt til et af vore behandlingssteder,der arbejder ud fra Minnesota modellen.

Venlig hilsen
Viv.