/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP & Windows 98
Fra : michael_30
Vist : 738 gange
100 point
Dato : 14-08-08 10:29

Hej

Kan man installere Windows XP & Windows 98 SE på samme harddisk? Hvis ja, hvordan gør man det?

MVH. Michael

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-08-08 10:33
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-08-08 10:37

I teorien joh. Man starter med at installere det ældste system først, men en god ting ville være at partionere harddisken først og så lægge styresystemerne ind på hver deres partition. Så er der jo osse spørgsmålet om styresystemerne "taler" sammen med den PC de instaleres på? Er den for ny kan det være at der ikke findes drivere til win98, er den for gamle er der måske driverproblemer med XP.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-08-08 10:38

Det kan man godt.
Først lægges Win 98 ind.
Så lægges XP ind
De bør ligge i hver sin partition, og styres af et bootmanager program som lægges på win 98

Programmet Partition Magic 8 har alt hvad der skal bruges til denne lidt vanskelige operation.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-08-08 12:20

Det kan du men det kræver at de ligger på hver sin partition. Og som det er nævnt skal Win 98 installeres først og det skal være på C:

Win98 er DOS baseret og skal altid ligge på C: mens XP er ligeglad med hvor du placerer det. Bare ikke på samme partition som Win98. Men gerne som D: eller E: eller F:

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 15-08-08 22:19

Citat
Det kan man godt.
Først lægges Win 98 ind.
Så lægges XP ind
De bør ligge i hver sin partition, og styres af et bootmanager program som lægges på win 98

Programmet Partition Magic 8 har alt hvad der skal bruges til denne lidt vanskelige operation.

Nu har jeg prøvet flg.

Installeret Windows 98Se og Partition Magic 8. Når jeg så prøver at lave en partition nr. 2 og trykker apply i Partition Magic 8, så forsvinder den partition som jeg lige har lavet
Er det fordi man skal købe programmet at demo-versionen ikke virker? "Partition Magic 8"

Hvordan kan jeg ellers få lavet 2 partition? Jeg skal lave 1 med filsystem FAT32 til windows 98SE og 2 med NTFS til Windows XP?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-08-08 22:40

Saadan her>

( win 98 .........................)
skal gores mindre med >move resize< saa den staar til venstre

( win 98 ca. 2 GB er nok.....) fri plads. unalucated..............

( win 98 ...) (opret partition med type NTFS )

Lad NTFS vaere aktiv > h klik > avanceret >aktiv

start XP CD og vaelg NTFS partitionen

Hvis du har installeret boot manager

Det er et engelsk tastatur jeg bruger lige nu

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 15-08-08 22:52

Citat
Hvis du har installeret boot manager

Hvor finder jeg sådan et program boot manager

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 15-08-08 22:57

Man har 5 forsøg med Partition Magic 8, så skal man købe det, så jeg skal være sikker på at gøre det rigtigt. Har nemlig kun 2 forsøg tilbage inden jeg er nødt til at købe det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-08-08 23:24

Har du diskettedrev paa den comp.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-08-08 23:35

Her er ogsaa partition Magic (0m boot manager ogsaa er der kan jeg ikke huske.

http://www.blumaise.org/blog/archives/2007/10/download-telecharger-hiren-boot-cd-9-3.html
Lige under den røde djævel.
DOWNLOAD HIREN'S BOOT CD 9.3

Den hentes og laegges paa skrivebordet
I nero > kopier > braend image til disk

Saa kan den CD boote og der er en del gode programmer foruden PM

Jeg lukker nu

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 15-08-08 23:40

Jeps

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-08-08 00:52

Når du vil installere XP så kommer den selv og siger om du vil partionere og indlæse den på en anden partition. Hvis altså du har XP pro. Jeg ved ikke om Home Edition gør det.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 16-08-08 07:24

Citat
Når du vil installere XP så kommer den selv og siger om du vil partionere og indlæse den på en anden partition. Hvis altså du har XP pro. Jeg ved ikke om Home Edition gør det.

Mit problem er at jeg skal lave 2 Partitioner inden jeg installere 98SE, fordi hvis jeg ikke gør det, så kan XPpro installationen kun slette den Partition hvor 98SE ligger, den vil ikke opdele Partitionen når 98SE ligger på den

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-08-08 08:17

Hvorfor er det et problem...

http://soerennielsen.dk/guider/qtparted/

Du kan da bare partitionere INDEN installation af XP..

Kommentar
Fra : Eyvind