/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Tinnitus!!!!!!
Fra : the1best
Vist : 3907 gange
500 point
Dato : 14-08-08 08:45

Er der nogen der har gode erfaringer med vitaminer eller kosttilskud eller noget andet der kan dæmpe tinnitus?

the1best

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-08-08 08:52

Desværre kan ingen kosttilskud eller vitaminer hjælpe her

Øret er ødelagt pga høje lyde,

Man kan bruge forskellige hjælpemidler til at "overdøve" støjen, så man ikke bliver så vandvittig af hele tiden at have hyletonen.

Mange bruger, at have svag musik, f.eks under hovedpuden om natten.

Håber du finder en metode, så du kan leve med din tinnitus.........

Hilsen en der gift med en tinnutusramt

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 14-08-08 08:58

Nordsted1....grundet til mit spørgsmål er, at jeg læste dette:

Tinnitus har en tendens til at 'vokse', hvis man fokuserer på den, er anspændt eller f.eks. er angst for årsagen. Selvom tinnitus som sådan ikke kan helbredes, findes der i dag bl.a. forskellige psykologiske metoder, som kan hjælpe den ramte, så støjen i ørerne ikke mere forstyrrer eller opfattes som belastende. [U]Nogle mennesker har også erfaring med, at visse former for vitaminer eller kosttilskud kan have en positiv virkning[/U]. Andre har lettere ved at falde i søvn, hvis de udsættes for en svag støj fra stereoanlægget eller fra en lydpude.
På denne side
http://www.hoerelse.info/forside.dsp?forside=yes&area=160&voted=1

Nu er det ikke mig der har det, men som dig selv er jeg også snart gift med en der har det.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 14-08-08 08:58

Du kan ikke dæmpe tinnitus. Men du kan prøve at leve med det, så godt det nu kan lade sig gøre
Jeg gør det at jeg altid prøver at holde mine øregang rene for ørevoks, har lavt musik eller lign. tændt, når jeg skal falde i søvn. Prøver ellers at have musik eller lign. omkring mig, så jeg ikke kun skal høre på tinnitusen. Hvis det er meget højt, så går jeg ud og tænder for vandhanen, det gør at jeg ikke kan høre tinnitusen.
Det hjælper mig meget, men det kan være at der er andre ting som kan hjælpe dig

MVH. Michael

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 14-08-08 09:01

Hej jeg har selv tinnitus og fik den bedste hjælp på bispebjeg hospital.Fik en henvisning fra min læge og har gået et par gange hos en fabelagtig psykolog. Det lyder måske tosset, men det handler om at fokusere sin opmærksomhed på andre lyde (ikke tale om barndommens problemer).
Jeg fik den før omtalte maskine med lyd i som overdøver støjen let, så jeg sover bedre (helt ufatteligt meget bedre). Jeg har også høreapparater med lyd i til når jeg virkelig skal koncentrere mig - man kan slet ikke forestille sig hvor stor hjælp det er, før man har prøvet!

Lige nu er jeg igang med en behandling for generede slimhinder i næsehulen - dette har ind til videre ikke haft stor effekt, men tanken er at få slimhinden i topform, det har nemlig også indvirkning på deffekten - for det er en fysisk deffekt som intet kosttilskud (eller motion eller hvad man nu ellers kunne finde på at skyde skylden på) kan afhjælpe.

Det er dog rigtig vigtigt at få undersøgt problemet til bunds, for der kan være fx knogledeformitet eller anden fysisk årsag der kan afhjælpes.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-08 09:04

http://www.kandu.dk/spg116095.aspx det har været oppe flere gange her - bla i dette link

men

bliv undersøgt hos din ørelæge i første omgang - tinitus kan have mange årsager.

Jeg er en af dem der ikke kunne blive hjulpet helt af med det - men har fået lidt individuelle redskaber til at afhjælpe det værste (bla høreapparat og det virker)

Kender rigtig mange der har det som lærer netop at fokusere på andet og have lidt musik eller radio kørende ( selv pc´en kan aflede) - og kender rigtig mange der netop kommer det "til livs" ved at få høreapparater.

Dertil skal siges at fordi der kan være så forskellige årsager skal du sørge for at blive undersøgt i første omgang.Det kan ikke understreges for meget

Min far havde voldsom tinitus og det blev kun værre og værre og endte med at han tabte hørelsen delvis men alvorligt og havde en voldsom "støj i hovedet" der aldrig forsvandt - følgerne af det var bestemt ikke gode i og med han forandrede sig totalt - lægesjusk gjorde at han ikke fik den behandling han burde have haft desværre.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 14-08-08 09:12

Jeg ved der findes et middel som der endnu ikke er kommet i produktion og der går nok også noget tid inden det kommer.

Min komne mand har været på lykkepiller og det gjorde at det holdt hans tinnitus megetnede og nu er han stoppet med dem og nu er hans tinnutis oppe på fuld styrke igen, så nu vil jeg kontakte dem der laver pillerne og fortælle at de måske har et middel der kan dæmpe tinnitus.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-08 09:15
Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 14-08-08 09:18

Jammen det er nu almindeligt kendt at lykkepiller i nogen tilfælde kan hjæpe på tinnitus.

Bortset fra det så tror jeg at de kosttilskud der evt måtte reffereres til i artiklen er nogen der generelt forbedre imunforsvaret eller afhjælper luftvejssygdomme. Jeg tager selv longo vital for at undgå så mange forkølelser, fordi de for mig er ensbetydende med mellemørebetændelse og dermed kraftig forværring af støjen.

Jeg har forresten er ret harmløs næsespay som din forlovede måske også kan have hjælp af: Nasonex - det er en svag binyrebarkhormon som for mig har betydet en kraftig reduktion af støj - men det er jo afhængig af om hun også har slimhindeproblemer - der skal hun til en øre/næse/halslæge (det behøver man ikke henvisning til).

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 14-08-08 09:27

Ja ja så er jeg jo bagud kan jeg godt se.
Undrer mig nu meget over at når de nu har fundet ud af at det kan hjælpe at de så ikke har fået isoleret det stof og udgivet det i pilleform.

Hans tinnitus er opstået af for meget støj, så der er nok ikke andet at gøre end at vente på et vidundermiddel.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 14-08-08 09:43

Jeg ved overhovedet ikke, om det kan hjælpe...... men prøv at læs det her om
zinkmangel og tinnitus

http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=3360/sprog=1/grp=8/menu=2/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-08-08 09:44

Grunden til, at lykkepillerne hjælper er såmænd såre simpel......nemlig fordi Tinnitus forværres af psykiske problemer og anspændthed, og det er netop det lykkepillerne er et middel imod

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 14-08-08 10:47

Jeg har læst om det, men der er sikkert nogen der har tinnitus uden at ha andre problemer og han kan sige lige nøjagtig hvornår han fik den og da den blev forværret og det var på grund af lyd, han sad begge gange lige på det "rigtige" sted til koncerter.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 14-08-08 12:15

Lykkepillerne hjælper fordi der er en stor procentdel af tinnituspatienter der også lider af (uopdaget) depression - det er så den med hønen og ægget om hvad der kom først.
På mig havde de ingen effekt.

Jeg tror ikke der findes tinnituspatienter der ikke også har andre "problemer" man kan tage fat i for at afhjælpe lidt af det.
Problemer er fx lydfølsomhed, trykudligningsproblemer, træthed (dels pga søvnproblemer), lavere stresstærskel mv.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 14-08-08 18:16

man kan også få tinnitus som bivirkning ved medicin. jeg har lært mig at ignorere tinnitussen. det er mest når jeg er træt, at det ikke lykkes at ignorere lyden

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 14-08-08 22:22

Hej
Tinnitus kan opstå af mange ting. Min tinnitus stammer fra en udbrændt Meniére (virus på balancenerven) Denne sygdom er virklelig alvorlig for mange. Jeg var så heldig at min sygdom brændte ud, som eksperterne siger. Efterfølgende har jeg en svag tinnitus - og jeg er af en læge ved undersøgelsen blevet spurgt om jeg havde været ude for en traumatisk lydepisode. (Ekslplosion, virkelig høj lyd frembragt tæt ved mit øre). Det kunne jeg ikke mindes, dog en voldsom stressende periode med dødsfald, mange sammenfaldende ting.

I dag lever jeg godt med en svag summende tinnitus, som jeg ofte ikke skænker en tanke. Jeg har høreapparat, på grund af nedsat hørelse. Det hjælper en del, men det jeg har mest glæde af er at falde i søvn til lydbøger. Jeg har fundet nogle oplæsere med virkelig behagelige stemmer og der findes et utal af lydbøger, både klassikere, krimier og mange slægtshistorier.

Jeg blev en kort overgang medicineret med betablokkere, men det hjalp ikke. Min tinnitus bemærkes mest når jeg har anstrengt mig fysisk eller mentalt. Så det har da noget at gøre med psyken.

Lykkepiller bringer et helt andet problem - nemlig afhængighed. Så hurra for at vedkommende er stoppet med det.

Måske er jeg heldig at jeg kan ignorere min tinnitus totalt i lange perioder. Men det er jo også det en psykolog kan give værktøjet til.
Mange hilsner fra Ingelein