/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Krig Demokratier
Fra : Luke2000
Vist : 580 gange
100 point
Dato : 13-08-08 09:07

Kom til at tænke på betyder krigen mellem Rusland og Georgien at man ikke mere kan sige at der aldrig har været krig imellem 2 demokratiske lande?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 13-08-08 09:15

Har de demokrati i Rusland?

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 13-08-08 09:16

Seriøs?

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 110 point
Dato : 13-08-08 09:19

Det kommer vel meget an på, hvordan man definerer demokratier.

Ved det seneste præsidentvalg i Rusland ville de jo ikke have valgobservatører fra OSCE, hvilket vel (i hvert fald delvis) skyldes, at de ikke forventede, at OSCE ville mene valget levede op til de europæiske normer for et demokratisk valg.

Det viker mere som om de er på vej til et nyt zar-styre, under Putin I og hans rige oligark-venner

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 13-08-08 09:21

Ja jeg er seriøs!
Et etpartisystem med Putin ved roret først som præsident og derefter som chef for regeringen, og hvor alle hans politiske modstandere fik et meget dårligt valg - det "lugter" og er ikke (set med mine øjne) demokrati!

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 13-08-08 09:27

Er der nogen kilder fra seriøse Organisationer der mener at Rusland ikke er et demokrati?

At de ikke ville overvåges af OSCE kan vel ikke komme bag på nogen, da Rusland altid ment at der ikke skal være nogen udenfra indblanding i Rusland. Så det er vel store dele tradion og var vel helt forventet at de ikke blev lukket ind.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 13-08-08 09:34

modersvilje - Hvad mener du så om valget i USA hvor Bush vandt ved at der sjovt nok var uroden i den stat hvor Jeb Bush var guvernør, for ikke at tale om at der i USA er 3-4 store politiske familier som har langt tid har kørt magten på runde, men vi anderkender jo stadig USA som et demokrati.

Jeg vil mende at Rusland ikke har et stort problem som man ikke ser i mange andre demokratier i verden. Alle steder har deres problemer hvis man kikker og Ruslands problemer bliver gange op 10x fordi der er stor interesse i det, Rusland er stadig et meget ungt demokrati og de er nået meget langt på den tid de har haft til at udvikle det, man kan ikke forvente at de vil kopier den danske model 100%. Det vigtige er magtens 3 deling og den ser jeg stadig i Rusland.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 13-08-08 09:40

Citat
Det vigtige er magtens 3 deling og den ser jeg stadig i Rusland

Hvilke briller har du på ?
Hvis magten ligger/er lagt/lægges inden for samme interessegruppe, kan du dele ligeså tosset du vil - med samme resultat.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-08-08 09:51

Nu var der OSCE-observatører ved adskillige tidligere valg i Rusland, se http://www.osce.org/odihr-elections/14519.html men ved dette valg hvor der åbenbart skulle fuskes blev de reelt forhindret i at deltage.

Og hvis luke2000 kan se magtens tredeling i Rusland, må han lige forklare hvorfor Rsuland modarbejder mordene på anna polikoskaya og den tidligere KGB-mand i London, sagen der blev indledt da en af Ruslands rigeste mænd filk politiske ambitioner og de lange straffe han blev idømt (han hed vist Kodorovski eller sådan noget, gider ikke lige slå det op) osv.

USA ville da heller ikke leve op til Europæiske demokratinormer, og man kan vel stille spørgsmål ved om Italien efterhånden kan.

Men det gør IKKE Rusland til et demokrati, andet end på niveau med Zimbabwe!

I øvrigt har Indien og Pakistan, der begge betegner sig som demokratier (i Pakistan afbrudt af perioder med militærdiktatur) gentagne gange været i krig, uden at jeg lige har styr på om det er sket i perioder hvor Pakistan sagde de var demokratiske.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-08-08 09:53

Der mangler et "opklaringen af" efter"Rusland modarbejder" i mit forrige indlæg!

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 13-08-08 09:54

I Usa har de korruption og ytringsfrihed – i Rusland har de censur og ”fjernelse” af opposition,
Var der ikke noget med en kvindelig journalist, der døde på tragisk vis, fordi hun kritiserede Putin?

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 13-08-08 10:08

vagnr - Det kan jeg ikke forklare, men jeg er heller ikke inde i sagerne.

Men lad os nu ikke lade som om Rusland er det eneste land der lader deres efterretningstjenste operer i andre lande.

Jeg kan slet ikke se at der er andre beviser her end en masse enkeltsager som ikke viser noget som helst, og slet ikke i form af at Rusland ikke skulle værer et demokrati.
Ikke at sige at Rusland ikke har problemer men jeg kan ikke se at de er større end de andre demokratiers i verden.

Men tilgengæld kan jeg godt forstå at de venter sig imod vesten når den grundlægende holdning er at vi vil kontrolere og tjekke deres interne sager.

Med hensyn til Pakistan & Indien kan jeg ikke mindes eller kan finde noget om nogen krige, det er selvføldig Kashmir du hentyder til men, mindes heller ikke at de har været i krig. Vil du ikke lige finde frem til hvad det var?

Men kan forstå at der er stemning for ikke at anderkede Rusland som et demokrati, men mangler stadig nogen Organisationer som heller ikke mener at de ikke er det, bare så det ikke bliver, OS på Kan-du HARvbestemt - Rusland er IKKE et demokrati.

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 13-08-08 10:20

Her er to artikler om emnet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Democratic_peace_theory
http://www.hoover.org/publications/digest/3512216.html

Og her er en liste over krige der måske kan siges at have været mellem demokratier:

http://users.erols.com/mwhite28/demowar.htm

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 13-08-08 10:25

spændene - tak

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-08-08 10:42

Om Indien og Pakistan i hvert fald tre der betegnes som krige her http://www.infoplease.com/ce6/history/A0825128.html

derudover en masse mindre væbnede træfninger.

Mit tidligere link om OSCE og Rusland viser netop, at Rusland ikke før det seneste præsidentvalg har haft noget imod OSCE-observatører, så de har ændret holdning.

Det sidste link jqb sender er rigtig "morsomt", virker næsten som drejebogen til vores lille debat her.

Realiteten er vel den, at der er mange forskellige former for demokrati, og at man i ethvert land, der kalder sig demokratisk, vil kunne finde elementer der af andre opfattes som udemokratiske.

Selv om det er sjovere at gribe i andres barm end i ens egen, kan vi jo prøve at kigge på os selv: Nogle mener 2%-spærregrænsen er udemokratisk, andre at det er udemokratisk at en ny EU-traktat ikke kommer til folkeafstemning fordi den -efter regeringens juristers opfattelse- ikke indebærer suverænitetsafgivelse, nogle at det er udemokakratisk at det nye ungdomshus ikke tvinges til at åbne dørene for de højreorienterede osv.... Resultatet kunne jo blive som i Schweiz, at vi alle skal ud og stemme om alt mellem himmel og jord, hvad nogle ville være glade for, andre syntes er "for meget"

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-08-08 10:50

gLEMTE EN VIGTIG SAG, JEG TROR MANGE HERHJEMME MENER ER UDEMOKRATISK, UPS CAPSLOCK

Regeringen fik på løgner og overdrivelser Dk med i Irak-krigen, uden FN-mandat og i modstrid med hvad de fleste EU-lande valgte. For mens Fjogh mener, det var uanstændigt at Dk før og under besættelsen var underdanig overfor vores store truende naboland Tyskland, syntes han det er helt fint at vi -uden nogen form for trussel mod os- går i krig for at please USA.

Dermed bekræfter han PH's gamle ord om, at de danske embedsmænd er verdens mest hæderlige, i andre lande koster det en formue at bestikke dem, i Dk kan det gøres med en frokost. Fjogh fik jo både overnatning, cykeltur og morgenmad med ex-alkoholikeren og den nykristne fundamentalist Bush!

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 13-08-08 10:58

Størstedelen af den danske lovgivning vedtages af embedsmænd i EU så man kan vel også sætte spørgsmålstegn ved om Danmark er en suveræn demokratisk stat.

Da England og Argentina sidste gang var i krig var det ikke en krig mellem demokratier?

Og var det Serbiske styre ikke også folkevalgt da det blev angrebet af Nato?

Jeg tror ikke man kan finde lande hvor der ikke foregår udemokratiske ting, jeg tror at det der er vigtigt at holde sig for øje med Rusland er at de bevæger sig i en demokratisk retning og så forsøge at holde dem fast på det.

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 13-08-08 11:51

-> Thomas.Haugaard

Da Storbritannien og Argentina var i krig i 1982, var Argentina et militærdiktatur. Diktaturet faldt efter krigen, og demokrati blev genindført i Argentina i 1982.

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 13-08-08 11:55

Rettelse:

Undskyld. I 1983, mener jeg selvfølgelig.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-08-08 15:18

Det er da osse det Thomas skriver

Citat
.........sidste gang var i krig var det ikke en krig mellem demokratier

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-08-08 15:49

Citat
ex-alkoholikeren og den nykristne fundamentalist Bush!

Uha,uhauhauha.... Jeg har endda hørt om at han er transvestit og går i strømpebukser.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-08-08 16:01

LOOOL Der er sgu altid noget med de kendte. Prins Henrik er bøsse og går med røde sokker, Dr.
Daisy er lesbisk og fik Joakim med greven fra Schakkenborg og og og

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-08-08 16:07

Der er forskel på rygter og kendsgerninger (selv om rygterne selvfølgelig ikke helt sjældent viser sig at være kendsgerninger senere, fx den om John Edwards, der længe benægtede at han bollede uden om mens hans kone var (og stadig er)dødssyg af kræft[der ræg den karriere vist])

Men om Bush jr. kan I læse her http://en.wikipedia.org/wiki/George_W._Bush_substance_abuse_controversy

bla.a om spritkørsel

Godkendelse af svar
Fra : Luke2000

Dato : 10-09-08 22:32

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-09-08 22:37

Som Stalin engang har sagt: "De som afgiver stemmer har ikke noget at skulle have sagt, men de som tæller op bestemmer alt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-09-08 05:53

Selv tak, et spørgsmål med mange dimensioner, som man kunne se af besvarelserne.