/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Er morgenmad sundt
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 1397 gange
300 point
Dato : 12-08-08 12:20

Jeg har altid hørt at morgenmad er sundt - men er der noget som kan underbygge dette ?

Umiddelbart tror jeg kun på at man får mindre energi - og dermed kan blive mere træt end ellers.

Får man længere liv, færre sygdomme, bliver man slankere/federe ? - Er morgenmad sundt ?

Er der nogen der ved noget - som ikke bare er antagelser/formodninger - er der lavet nogen undersøgelser ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-08-08 12:35

Kommer an på hvad du spiser.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-08-08 13:17

Citat
Er der nogen der ved noget - som ikke bare er antagelser/formodninger - er der lavet nogen undersøgelser ?

Ja

Der er lavet 1000vis af undersøgelser....

Det er ikke alene sundt det er et MUST (særlig for børn)

Citat
Får man længere liv

JA - alt andet lige (du kan jo blive kørt over)

Citat
færre sygdomme

200% Ja

Citat
bliver man slankere/federe

Hverken eller (går ikke ud fra det er 10 smørkager fra bageren du vil spise)

Citat
Er morgenmad sundt ?

Det er et MUST hvis du vil leve et sundt liv....

Citat
Umiddelbart tror jeg kun på at man får mindre energi - og dermed kan blive mere træt end ellers.

Guderne må så vide hvorfor du tror det - tror du bliver svær at "omvende"

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-08-08 13:22

Det afhænger da helt af hvad og hvor meget man spiser om morgenen.

De opreklamerede morgenmadsprodukter i pakker, er som hovedregel ret usunde. Dem har man det bedre ved at springe over.

Havregryn , mælk, rugbrød, frugt og mager ost er fint til morgenmad i begrænsede mængder.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-08-08 14:40

For at det skal have nogen videnskabelig værdi skal man vel have en ca 10.000 med i et forsøg - det har jeg ikke!
Jeg kendte een, han havde opnået en livvidde der var dobbelt så stor som nmin! jeg var til gengæld en lille smule højere end ham - han var nød til at tabe sig sagde lægen, så han holdt op med at spise - først morgenmad - han blev endnu federe, så holdt han op med at spisere frokost og middagsmad, altså kun et måltid om dagen. han tabte sig ikke, Han levede endnu 2 år så døde han af noget hjerte haløj. Jeg tyder det på den måde at man nok skal sørge for sagkyndig vejledning hvis man lægger kosten så drastig om.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 12-08-08 14:43

Er der ikke nogen der har noget reelt viden om emnet.

Indtil videre er det mest de almindelige tros-sætninger der bliver gentaget.

Er der virkelig ikke nogen der har nogle henvisninger/links eller kan skrive noget, der kan underbygges.

Er der ikke en der bare har et par henvisninger til studier m.v. ?

I øvrigt så er spørgsmålet ikke om hvad man spiser til morgenmad - men om det er sundt at spise morgenmad. Hvad man spiser er naturligvis vigtigt.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 12-08-08 14:49

Det har selvfølgelig lidt bat gøre med hvad du spiser om morgen. Det jeg har lært og fået fortalt er følgende:
grunden til at det er sundt med et godt måltid om morgen er at man så har noget at bruge af, når man arbejder hele dagen. Man forbrænder så diverse kalorier, fedt m.m.
Tager man et stort måltid om aftenen bliver alt det usunde i kroppen, da man normalt efter aftensmaden ligger sig på sofaen og ikke forbrænder noget. Dermed er det med til at man bliver tykkere.
Det lyder meget rimelig og jeg har hørt denne forklaring flere gange.

hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-08-08 14:53

Citat
Er der ikke nogen der har noget reelt viden om emnet.

Jo....

Men du "tror" jo ikke på det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-08-08 14:57

hawaii7 er inde på noget af rigtige.....

HELE dit kredsløb fungerer bedre når det bliver sat RIGTIGT igang...

Men skal selvfølgelig IKKE være med flødekager hver morgen....

Nok er de "færdige" morgenmadsprodukter ikke de allersundeste - men de er STADIG bedre end intet....

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 12-08-08 15:14

Hej Refi

Kan du underbygge noget af det du skriver - har du nogle links - eller er det det man plejer at høre i medierne.

Det kunne være sjov at se hvor informationen stammer fra - om det virkelig passer.

Accepteret svar
Fra : Nanabanana

Modtaget 150 point
Dato : 12-08-08 15:23
Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-08-08 15:25

Selvfølgelig kan det underbygges, men du får mig ikke til her at skrive en større "dokterafhandling" om emnet....

Selv læger og ernæringseksperter er IKKE altid enige...

Så du må tro eller lade være - du kan finde masser på nettet der taler for det og sikkert også noget der taler imod

Men dit kredsløb skal nu en gang "startes" og IKKE skubbes igang....

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 12-08-08 15:34

Hej Nanabanana

Indtil videre bedste forsøg.
Undersøgelser 1 handler dog om kostens sammensætning - ikke om man spiser morgenmad eller ej.
Artikle 2 viser at morgenmad er vigtigt for børn i voksealderen - men ikke for voksne !
Artikle 3 er vistnok sponsoreret af Kellogs - så den skal man nok tage med et grand cornflakes. Dog tyder det på at man bliver federe hvis man ikke spiser morgenmad, hvis man samtidig spiser mere generelt. Alt i alt noget med vægt at gøre - som ikke nødvendigvis har noget direkte med sundhed at gøre. (Bemærk også alle betingelserne for konklusionen)

Er der nogen andre der har nogle input ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-08-08 15:43

Det har INTET at gøre med at blive FED.....

Det er af hensyn til dit KREDSLØB....

Link kan du finde millionvis af - men så er der jo ingen grund til at spørge her...

Citat
Er der nogen andre der har nogle input ?

Ja - hele lægenvidenskaben....

Men det kræver nok du har adgang til den slags - hvis det skal være videnskabeligt

ALT er jo en påstand til det modsatte er BEVIST

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 12-08-08 16:01

Der er vist ingen grund til at komme med flere besvarelser, da Thomas åbenbart er ligeglad med de besvarelser der kommer.

hawaii7

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 12-08-08 16:16

Ok... det er vel sandt... hm...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-08-08 16:36

Jeg læste en artikel i "Det bedst" i 1948, den har jeg troet på ag levet efter hele mit liv. Nu husker jeg ikke detaljerne mere;mem det drejede sig om de emgelske piloter. Nogle var van til at spise et solidt morgenmåltid hver morgen andre ikke. Det fik de lov til selv at bestemme i forsøget. Forsøget skulle kun vise hvem der havde den hurtigste reaktionsevne i en afgørende situation!
forsøget blev ret hurtigt afbrudt - fordi det viste sig at dem der spiste et solidt morgenmåltid, levede tre måneder længere end dem uden. Man mente at et lavt blodsukkerinhold gav en langsommere reaktionsevnem end et normalt blodsukkerindhold. derfor blev resultatet af undersøgelsen offentliggjort for piloterne og de blev pålagt at spise morgenmad hver morgen.

England vandt krigen!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-08-08 16:40

hvis maden der serveres om morgenen vel at mærke er sund - ja så siger det jo sig selv at morgenmad er sundt

såvidt jeg kan se det gælder morgenmaden mest for børn op til en vis alder hvor der er brug for stimulans af hele systemet til en lege/skole/studiedag situation. Indlæring menes at forøges hvis en elev har spist morgenmad - i det hele taget har elever det bedre rent fysisk og psykisk hvis de har spist morgenmad.

Nogen vil føle behovet for morgenmad forskelligt - nogen spiser næsten når de lige er stået op - andre kan have svært ved det - det vil vel så være klogest at følge døgnrytmen og i visse tilfælde spise morgenmad efter den - altså for nogen senere end andre.(eller for den sags skyld nogen før andre )

Stofskiftet sættets jo også i gang ved indtagelse af mad - her morgenmad - hvad der er en god ting - så ja - morgenmad helst da

alt i alt ja morgenmad er sundt - og det giver et velbefindende de fleste vil sætte pris på.

men ....

faste kan også være sundt - især for os der lever i samfund hvor der ikke er mangel på mad - det kan man så lige vurdere og tænke lidt over

og hvor står vi så nu ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-08-08 16:42

Citat
Umiddelbart tror jeg kun på at man får mindre energi - og dermed kan blive mere træt end ellers
.. det er jo ikke rigtigt da morgenmaden netop sætter omdrejninger igang - stofskiftet for eks

ps.. det sjove er jo sådan set at man øger forbrændingen ved at spise godt - derfor igen ja - tror jeg nok

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-08-08 17:34

Morgenmåltidet er vigtig, tænk på at hvis man spiser det kl 07 er det 12 timer man sidst har spist noget, hvis man så venter til middag er der gået 17 timer, det duer sgu ikke.

Jeg har rejst meget i Irland, og det volumeniøse morgenmåltid jeg får derovre gør faktisk at jeg kun er lidt sulten til middag, og er frisk hele dagen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-08-08 19:13

Citat
forsøget blev ret hurtigt afbrudt - fordi det viste sig at dem der spiste et solidt morgenmåltid, levede tre måneder længere end dem uden
????????

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-08-08 19:58

mitrk dk
De engelske piloter blev ikke så gamle i 2. verdenskrig!

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-08-08 20:46

Ingen morgenmad
Ok, ok morgenmaden er ikke en fødevare. Men dagens første måltid er det vigtigste. Årsagen er for det første, at din krop bruger af sine kulhydrat- og proteinlagre til genopbyggelse og reparation, mens du sover. Dette medfører ofte lavt blodsukker og behov for protein. Ved ikke at spise morgenmad og derved nægte din krop dens vitale energi og byggesten, er du godt på vej til at fejle – du opnår kun et lavt energiniveau dagen igennem og ekstrem sult om aftenen. For det andet kræver det energi at fordøje, bearbejde og lagre den mad, du spiser. Videnskabsmænd har vist, at morgenmaden er det måltid, det kræver mest energi at fordøje, frokosten lidt mindre og aftensmaden kræver mindst energi. Hvis du næsten ikke spiser i løbet af dagen vil du være så sulten om aftenen, at du spiser for meget. Desuden bør du spise i løbet af dagen, hvor du er aktiv, og dit stofskifte derfor er højere. Således vil du forbruge dit kalorieindtag og undgå opbyggelsen af fedtdepoter. Som et gammelt ordsprog siger: "Spis som en konge om morgenen, som en prins om eftermiddagen og som en fattiglus om aftenen." Hvis du vil forbedre dit helbred og energiniveau, bør du spise 5-6 mindre måltider i løbet af dagen. Prøv at spise ca. 25% af dine daglige kalorier om morgenen. Hvis du finder dette svært, så husk, lidt er bedre end ingenting!

Taget fra siden her - 5 omvendte kostråd

http://www.alun.dk/sund-kost-de-fem-vaerste-kostraad.asp#

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-08-08 20:48
Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 12-08-08 22:46

http://fpn.dk/mad/kost_ernaering/article1372938.ece
Det er en artikkel der fortæller om en undersøgelse der både viser at et stort og sundt morgenmåltid både er godt for energien, blodsukker og ikke mindst vægten.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 12-08-08 23:15

Vi er jo ikke klogere en den tid vi er kommet til. Om 20 år vil man sikkert sige det er usundt. Men jeg mener man skal gøre det der passer en bedst. Er du kun til kaffe, så nøjes med det.
Jeg har personligt aldrig (næsten) spist morgenmad. Mine børn på 9 og 13 spiser heller aldrig morgenmad. Og ved skolens årlige lægeundersøgelse sagde man de var sunde og raske og god fysisk form.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 13-08-08 07:48

Her er i alt fald to links, der taler for sig selv. Men behørig henvisning til videnskabelige undersøgelser.

http://fpn.dk/liv/krop_valvare/article1360398.ece

og

http://www.sst.dk/publ/Publ2000/Mad_grund_fri/kap4.html

Desuden følgende klippet fra netdoktor.dk:

Er det en god idé at springe morgenmaden over?

Hvis man ikke er sulten om morgenen, hvad er så mere nærliggende end at springe morgenmaden over og spare de kalorier? Overvægtige personer forsøger som regel at sulte sig langt op af dagen for at tabe sig. Det virker imidlertid som en boomerang på slanke-bestræbelserne.

Når sulten melder sig i løbet af formiddagen, spiser man som regel de forkerte dårligt mættende ting - ofte kaloriebomber som wienerbrød, kager eller slik. Eller også opbygger man efterhånden en sult, som kræver indtagelse af flere kalorier for at stille sulten indtil frokosten, end hvis man havde spist morgenmad. En række undersøgelser har vist, at overvægtige personer oftere springer morgenmåltidet over end slanke personer. Undersøgelserne viser også, at det går overvægtige dårligere på en slankekur, hvor der ikke spises morgenmad. En god mæthedsfølelse om formiddagen er det bedste værn mod uforudsete fristelser.

Morgenmadsforslag

Grov müsli med minimælk

Ylette eller letyoghurt med fiberdrys

Havre- eller risengrød

En rugbrødsklapsammen med mager ost.

-----------------------------------------------------

Hvis du er i gang med at skrive en rapport el. lign, må du selv ud og lede på nettet. Slå den danske indstilling fra og led efter info på engelsk og tysk, næsten alle store videnskabelige undersøgelser ligger på de store sprog og ikke på dansk.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 13-08-08 11:42

Status er indtil videre:

1) Det ser ud til at der er en sammenhæng mellem dem der spiser morgenmad og overvægt - således at dem der ikke spiser morgenmad også er mere overvægtige. Umiddelbart ser årsagen ud til at være livsstilsbetinget, i og med at den manglende morgenmad erstattes af andre usunde måltider.
Som jeg ser det så er der faktisk ingen problemer for mennesker som er normalvægtige - om de springer morgenmåltidet over sålænge der spises sundt på andre tidspunkter.
2) Børn og Unge: Der er stadig en artikel som siger at børn bør spise morgenmad, da de har en mindre lever. Derudover har unge mindre tendens til angst og depression jævnfør den australske undersøgelse.
3) Reaktionsevneren er bedre hvis man spiser morgenmad. Dog tager jeg historien om de engelske piloter som mindre videnskabelig - og jeg mangler et link.

Konklusionen er indtil videre at hvis man IKKE spiser morgenmad, har det IKKE betydning for normale mennesker med normal vægt. Jeg har endnu ikke set artikler der understøtter øget risiko for andre sygdomme eller usundheder.

NB: Jeg er ikke meget for artiklerne fra ALUN, da de er temmeligt uvidenskabelige, og præget af personlig overbevisning uden egentlig grundlag - sorry !

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-08-08 11:59

Citat
Konklusionen er indtil videre at hvis man IKKE spiser morgenmad, har det IKKE betydning for normale mennesker med normal vægt

Du bliver ved med at tale om VÆGT

Det er IKKE der problemet ligger......

Men er dit spørgsmål KUN baseret på om du bliver tykkere eller tyndere af morgenmad....

Så er svaret HVERKEN-ELLER....

Det du bliver tyndere/tykkere er at du ÆNDRER kostvaner (du kunne lige så godt stille det samme spørgsmål om effekten på aftensmad)

Hopper ud - for mange mails...

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 13-08-08 12:06

Hej Refi

Har du andre sygomme usundheder du kender til som forårsages af ikke at indtage morgenmad ?

Du skriver at problemet er noget andet - men hvad ?

Mvh Thomas

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-08-08 12:06

Et SUNDT kredsløb/liv får du ved

At spise RIGTIGT
At spise REGELMÆSSIGT
At starte dagen MED AT FYLDE BRÆNDSTOF PÅ (den "gamle" benzin virker ikke efter søvn)
At dyrke MOTION

Dette naturligvis kun hvis du ellers er "sygdomsfri", da det kan sætte andre grænser...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-08-08 12:09

Citat
Du skriver at problemet er noget andet

Ja

Det er dit KREDSLØB GENERELT der er tale om....

Et par gram fedt fjernes med motion....

Det hjælper IKKE med en "flot" skikkelse hvis du dør af kredsløbsforstyrrelser.....

Men det ser måske bedre ud i "kisten"

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 13-08-08 19:44

Hej Refi

Har du nogle henvisninger hvor man kan læse om dette ?

Jeg har aldrig hørt at manglende morgenmad medføre kredsløbsforstyrrelser ?

Mvh Thomas

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 14-08-08 15:53

Det korte svar: TJAAAH!

Det længere svar: Morgenmad er sundt, vhis du spiser hvad kroppen har brug for om morgenen, nemlig en fornuftig blanding af kulhydrater, proteiner og en smule fedt (helst sund fedt). Fedtstof og protein gør at man føler sig mæt i længere tid og holder blodsukkeret i balance og energiniveauet oppe. Det er bedst at spise det største måltid først på dagen og ikke om aftenen og slet ikke tæt på sengetid. Alt for meget mad før sengetid giver urolig søvn og sætter sig på sidebenene.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 16-08-08 07:52

Hvor mange svar ønsker du Thomas_Mygind?,
du har fået en masse gode fyldestgørende svar, men du kører videre i samme rille.

Lev som en diabetikker, det er jeg type 1, uden komplikationer,
hvad skyldes så det, jo jeg spiser regelmæssigt, sundt og varieret,
som andre har anført i mange af kommentarerne.

Kig på Diabetesforeningens hjemmeside, find selv linket.

Mvh

tadeo

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 17-08-08 20:00

Tak for svaret Nanabanana.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-08-08 20:03
Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 17-08-08 22:49

Så lidt da