/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
IP adressen sladrer, ?
Fra : EA_HS
Vist : 1210 gange
100 point
Dato : 11-08-08 23:46

”Din IP adresse er en sladrehank”

efter at jeg læste dette link :
http://www.djfotograferne.dk/sw3637.asp

kom jeg til at tænke om det er muligt, på nogen måde, at ændre, eller skjule,
eller ændre min computers IP adresse, ?
I hvilken del/komponent sidder IP adressen, ?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-08-08 00:19

Hvis du har en fast udbyder, så kan du ikke ændre din IP adresse, men har du en selvvalgt udbyder, så kan du spørge udbyderen om de bruger dynamiske IP adresser.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 12-08-08 01:08

Du kunne også bruge en proxy-server.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 12-08-08 01:41

Du kunne også tænke på den måde at det var SMART at andre kunne se diverse data om dit system.
F.eks hvis du går ind på google.com så omstiller den til google.dk det da smart.
Og hvis de andre computere ikke kendte din IP hvordan skulle de så sende data til dig ?

Den sjove er "Referrer" som fortælle hvilken side du kom fra.

Så hvis du har været inden på www.youngsluttyteens.com også du gik ind på min hjemmeside så kunne jeg se at du havde været der før, det rimeligt grinern.

Det jo også smart at vide browseren så man kan konpencere for diverse fejl i browserne.

Jeg tror ik du skal være så bange ellers kan du jo lige så godt lave være og bruge internettet hvis man er bange for hvem andre kan vide om en.

Og hvis andre så endelige vidste alt om dig... hvad fanden skulle de så bruge det til.

Relax mon

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 12-08-08 02:13

hvis andre så endelige vidste alt om dig... hvad fanden skulle de så bruge det til.

De kunne bruge det til at ødelægge hans liv, forfølge ham, sende data til folk han kender, arbejdsiver m.m.

Men højsandsynligt sidder de bare og griner af ham som dig om dem der kommer ind på din side.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-08-08 03:56

Det er korrekt at der sendes en masse oplysninger ud af din comuter, når du vil besøge en internet side, IP adressen får du tildelt af din udbyder, det sker automatisk når du tænder computeren, hvis den har et netkort og du har bredbånds forbindelse, hvis du har dynamisk IP (det har du kun hvis du har bedt om det) så får du en tilfældig ledig IP adresse når du tænder, fast IP adresse er ikke så fast som den var engang, du kan risikere at skifte IP adresse når du tænder computeren selv om du har fast IP, det skyldes at alle muligheder er ved at være opbrugt, inden for ledige IP adresser, så udbyderen kan finde på at snuppe din IP adresse hvis du slukker, læg mærke til at nyere computere med netkort indbygget i bundkortet, ikke slukker for netkortet når du slukker computeren, du skal for at skifte IP, slukke ved skikkontakten efter at du har slukket Windows, hvis du har en router så kan du selvfølgelig slukke for internettet ved at tage strømmen fra routeren.
De fleste af de oplysninger som du har set i linket her: http://projectip.com/ er nødvendig for at du kan se en side på internettet, din computer sender en IP adresse til serveren som siden ligger på, når du skriver en linje i adresse linjen og klikker på Enter, det er nødvendig for at serveren ved hvor den skal sende den internet side som du beder om hen, altså sende siden til din computer så der vises et billede på din skærm, der sendes også oplysninger om styresystem og browser, det er også nødvendig for at serveren kan sende en korrekt opbygget hjemmeside hjem til dig, cookies bruges til at logge besøgende og viser også hvilken hjemmeside side du kommer fra, du kan i din browser slå cookie fra, så vil den slags oplysninger ikke sendes, men du kan kun besøge hjemmesider, læse tekst, se billeder og andet.
Hvis det er en side med login, for eksempel din netbank eller webmail, så kan du ikke bruge disse sider uden cookies, disse små tekst stumper opbygger nemlig oplysninger om din færden på den side du besøger.
Hvis du bruger proxy altså forsøger at skjule din egen IP, så er det proxy serverens IP adresse som hjemmesidens server vil sende til, proxyen vil så omdirigere siden til dig, din IP adresse er ikke mere skjult end proxy serveren, hvis du har lavet noget ulovlig så kan du måske spores selv om du bruger proxy, der er dog nogle proxyer som ikke lagrer oplysninger, men efter at antiterror loven blev vedtaget, så skal internet udbyderen gemme oplysninger om alt internet færdsel, jeg ved ikke om det er trådt i kraft, internet udbyderne har protestreret kraftig, det er jo enorme mængder data som skal gemmes i længere tid.
Det farligste punkt og den er slet ikke nødvendig at sende ud fra computeren, det er indholdet af clipboard, altså hvis du har kopieret en tekst for eksempel kodeordet til din bank, for at sætte den ind i kodeords linjen på bankens side, så ryger den altså med ud og kan (bliver allerede af nogle kriminelle) misbruges, så det kan ikke gentages for tit, BRUG ALDRIG - ALDRIG NOGENSINDE kopier og sæt ind (copy and paste) med kodeord eller andet fortrolig, det kan så nemt som ingenting opsnappes og misbruges.
At nogen skulle kunne finde og læse private breve og se filer på din computer, det blokere en effektiv firewall for, så medmindre du har en virus som sender oplysninger uden din viden, så er den del af historien en gammel skrøne, men ingen regel uden en undtagelse, du kan blive hacket men det vil du sandsynligvis opdage, hvis der sker ting og sager på computeren, uden at du har klikket på noget.
Det blev en lang forklaring, jeg håber den er forståelig

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-08-08 04:05

Ja, Du kan bruge en proxy, men den sinker ad h.... til.

Alt det der står i testen er der ingen der kan bruge til noget, skulle der endelig være noget i udklipsholderen kan det nok kun bruges i een ud af en milliard tilfælde.

Hackere vil heller ikke bruge deres tid på noget så simpelt der kun viser hvordan 99% af internetbrugerne har sat deres browser op.

Og så det med skift af IP........de kan jo også se den nye

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-08-08 04:09

Jeg er ikke så nervøs, andre servere kan "se" min IP adresse, JA og de kan se hvilken server jeg er koblet op fra , JA men den kan ikke se hvad jeg hedder, hvilken by, vej eller husnummer jeg kommer fra, og ingen får disse sidste detaljer uden at politiet kommer og henter dem med en dommerkendelse, så jeg sover rolig om natten, det kan du sikkert også gøre, men husk at hvis du besøger "sjove" sider, så er det en god ide at lukke browseren og slette alle midlertidige internet filer og alle cookies, før du åbner browseren igen for at gå i banken

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-08-08 09:49
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-08-08 09:52
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-08-08 09:53

og er bygget på Firefox

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-08-08 09:55
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-08-08 13:28

Giv alle de point du kan, det er en hamrende god forklaring han har givet.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-08-08 13:30

Det er selvfølgelig o.v.n. der skal have pointene

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 12-08-08 15:44

o.v.n.

fin forklaring/ er,.. (selv om jeg ikke forstår det hele)

mit ”problem” er ikke så meget at andre kan se/læse mine alm. oplysninger,
(der ikke så meget at skjule),… det er mere tanken,..

og pt. modtager jeg en masse spam,.. (uønsket)
der er åbenbart flere der mener at jeg ikke kan undvære viagra,..
+ mange andre ’sjove ting’,..

jeg har bedt dem stoppe,.. det hjælper naturligvis ikke,
jeg kan heller ikke ’blokere’ deres mail, da det er ny adresse hver gang,
oven i købet har jeg fyldt DERES indbakke op et par gange,..
men de blokerer bare MINE mail,…

faktisk derfor spørgsmålet om IP adresser,..
når de kan blokere min PC. !
kan jeg så ikke gøre det samme med deres,.. ?
det er vel begrænset hvor mange PC,er de/han/hun har,

jeg kunne naturligvis ændre min nuværende mail- adresse,
men jeg har en masse (også meget gamle) som jeg (mailer) med,
så det ville være et kæmpe arb. at ændre den,
og hvis jeg gjorde, ville problemet måske opstå på den ”nye”
mail- adresse dagen efter,

når/hvis jeg ønsker at downloade (næsten alt ) fra nettet
kræves der oplysninger om mail adresse mm.
det er der ikke de store problemer i,.. det er bare at oprette en ”sort” e-mail
gmail, osv.
men det er ikke praktisk i de tilfælde, hvor jeg,..som er er registreret bruger af flere musikprogrammer,.. bl.a. :
http://www.steinberg.net/en/home.html

det er nødvendigt for at programmerne virker,.. + opdateringer kan downloades,
de ’lover højt og helligt’ at fortrolige oplysninger IKKE bliver misbrugt,

præcis hvem/hvordan min adresse bliver ”luftet” er svært at finde ud af,
eller hvad,..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-08-08 16:06

Når jeg bruger gmail så hopper alle disse viagra mail over i en spammappe som jeg bare sletter en gang i mellem eller gmail selv sletter efter nogen tid.
Det er meget rart for mig at disse mail ligge synlige så jeg lige kan se om der skulle være nogle "rigtige" mail iblandt.

Jeg har flere mailadresser der videresender til gmail som så rydder op for mig.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-08-08 19:47

Stakkels o.v.n
Du taler for døve øre, når det gælder luffe, han har aldrig fattet en rygende fis, af en detaljeret forklaring.
Men jeg vil tilslutte mig o.v.n's forklaring.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-08-08 20:45

At svare igen på Viagra-tilbud er nok den største fejl man kan begå, det er netop det spammerne venter på, også selv om man klikker på der hvor man kan framelde, først da finder de ud af at der findes levende personer bag de millioner af adresser de sender til.

Spam skal slettes og ikke noget som helst ikke andet, medmindre man bruger et af de spamprogrammer hvor man kan melde til centrale spamfiltre.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 12-08-08 21:40

Citat
At svare igen på Viagra-tilbud er nok den største fejl man kan begå, det er netop det spammerne venter på, også selv om man klikker på der hvor man kan framelde, først da finder de ud af at der findes levende personer bag de millioner af adresser de sender til

Det er jo lige det,…

I hvert fald har min opfyldning af hans/hendes/den/dem/deres ”indbakke”
irriteret,.. ham/hende så meget at vedkommende har blokeret min PC,s mulighed
for at sende flere mail,s til den adresse,
nu har jeg gjort det to gange,.. (fra to forskellige PC,er,.. de er begge ’blokeret')

og at der rent faktisk ”findes levende personer bag” ved vedkommende sikkert udmærket,..
de har jo ”lånt, købt, hacket,” min mail-adresse et eller andet sted,
måske hos en af de ”troværdige firmaer” der har lovet ikke at misbruge min info.

teoretisk set, kan det jo være én enkelt person, der sidder i en autocamper,
et sted ude i ’Nevada ørkenen’,..

jeg mener når han/hende/den er i stand til at finde min PC.
kan jeg vel gøre det samme,.. (hvis jeg havde den nødvendige viden om PC./nettet) ?

eller hvad,…? er det kun USA, der kan finde DK adresser, og ikke omvendt,. ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-08-08 02:20

Spam kommer ikke til din IP adresse men til din mail adresse, som spam afsenderen har gættet og fået bekræftet ved at du har svaret og bedt om ikke at få flere mail, det værste du kan gøre er at besvare sådanne spam mail, det er allerede forklaret, det er slet ikke sikkert at nogen kender din mail i forvejen, men gætter sig frem til et navn at sætte foran du har sandsynligvis din mail ved din udbyder, spammere kender rigtig mange domæne (udbydere) navne og sender milioner af mail ud i den blå luft, er der bare nogle få som havner i en mailboks, så er udgifterne hjemme, når du får en sådan mail og åbner den (det er ikke engang nødvendig af svare eller klkke på framelding) så går der en besked retur til afsenderen om at her er der en som læser spam mail, så vil du få endnu flere "tilbud" og ikke nok med det, banditterne handler med lister der viser aktive mail adresser, og så vil du få endnu flere "tilbud" fra nogle som du aldrig har hørt om.
Du kan få en spam filter til din mail klient, men det er måske for sent når du allerede er opdaget, hvis du bruger Outlook Ekspress så lad være at bruge indholds ruden, som åbner mail bare du markerer dem, slå indholds ruden fra ved at klikke på Vis og på Layout og fjern markering.
Det bedste du kan gøre nu du er "opdaget", er at skifte mail adresse, det er ikke så svært som du tror, når Eyvind er så plat at anbefale Google mail, så kan jeg vel også tillade mig at være lige å plat og skrive om Yahoo mail, som er en webmail ligesom den fra Google, det er nemlig den jeg bruger om som jeg så selvfølgelig kender bedre, fremover skriver jeg webmail for ikke at reklamere mere end nødvendig men det er Yahoo jeg mener, webmail er gratis, webmail kan videre sendes til en mail program på computeren, for eksempel Outlook Ekspress, webmail har en spam filter som du kan slå til eller fra, du kan også godkende mail i spam bakken, så flyttes de øjeblikkelig til Indbakken, det er hvis spam filtret er for effektiv og fanger nogle mail som du godt vil modtage, det tager lidt tid at træne spam filtret sådan at mail du gerne vil have men som bliver opfattet som spam, kommer i Indboksen i stedet for spam boksen, webmail har Adress Guard det er engang mail adresser som du bruger til at sende mail og modtage svar fra, hvis den du sender til er mistænkelig, Adress Guard kan du bruge igen og igen men kun engang for hver adresse, så slettes din engangs afsender adresse igen, webmail har 5 GB plads så du aldrig mere behøver at slette en mail, du kan hente alle dine venner og familes adresser fra det gamle adresse kartotek over i webmail og sende en besked til alle på en gang, om at du har fået ny mail adresse.
Til slut vil jeg lige tilføje at jeg får cirka 5-6 spam mail om året, jeg har slået spam filter fra på alle mine mail konti, jeg bruger 4 forskellige mail konti på skift, den 1. Hotmail fra Microsoft den har en helt hysterisk effektiv spam filter, som lægger alt der bare ligner spam i spam bakken, så hvis du vlæger den så skal du mindst en gang om ugen se i spam bakken for at se om der er mail du gerne vil have, den 2. er min Yahoo mail og den jeg bruger mest, den har en mere medgørlig spam filter som efter nogle måneders træning fungerer upåklagelig, også der har jeg slået spam filter fra nu, den 3. er fra min udbyder TDC, der har jeg så godt ladet spam filter være slået til, men bedt om at få en mail en gang om ugen der viser om der er noget i spam bakken, det er der aldrig, den 4. er helt nostalgisk min allerførste mail adresse, den har ikke så meget plads, som Yahoo og Hotmail, så den bruger jeg ikke ret meget, den har en spam filter som virker ved en sort/hvid liste, det er kun dem som er på den hvide liste som kan sende mail til den, alle andre bliver afvist.
Spørg endelig efter mere, hvis jeg skriver noget som du ikke helt forstår

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-08-08 02:23

Citat
det er vel begrænset hvor mange PC,er de/han/hun har
kort og godt NEJ, der er flere end du kan tælle til, om du så talte resten af dit liv

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-08-08 02:28

Citat
når/hvis jeg ønsker at downloade (næsten alt ) fra nettet
kræves der oplysninger om mail adresse mm.
det er her at en funktion som Adress Guard kan bruges, du opretter en mail adresse sender mail det utroværdige firma og får svar, så er den adresse ude af verden igen, og til firmaer som du kender og bruger meget, der bruger du selvfølgelig din vedvarende mail adresse

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 13-08-08 05:34

Jooooh tak o.v.n.

Tror det efterhånden er ved at være ”sivet ind”
de der ’spammere’ er nok ikke de bedste legekammerater,..
muligvis bliver jeg nød til at ændre min kære gl. e-adresse,

kender skam både yahoo,s,.. gmail + flere af de ”midlertidige”
og benytter dem jævnligt,.. især googles,.. p.gr.a flere andre ,..
(efter min mening),.. gode features,.. som ex. google earth,
googlepages, som jeg øver mig på,.. ’måske bliver jeg så dygtig,
at jeg en dag bliver i stand til at lave en rigtig hjemmeside,.. who knows,

men jeg kan nu stadig bedst lide den gode gamle outlook,..
man er nok blevet ’vanemenneske’
og nu,.. en hel del klogere,..
har i hvert fald forstået at ”spammerne” ikke er til sjov,.

læste for øvrigt et interessant ”ordsprog” som lyder :
jo mere man ved,.. jo mere ved man,.. man ikke ved,…

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 13-08-08 11:53

Ordsproget er så sandt så sandt, vi bliver klogere og klogere, og hvert nyt svar stiller 10 nye spørgsmål

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 13-08-08 16:01

så takker jeg mange gange for en god, og tålmodig uddybning af emnet,..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-08-08 16:09

Gmail kan køres fra Outlook / outlook express

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-08-08 01:22

Tak for accept
Eyvind hvad får dig til at reklamere for Google mail, i tide og utide er du betalt af Google ? Den mail ikke en disse mere end andre populære mail servere