/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
fald til gulvafløb??
Fra : jensogmumi
Vist : 3518 gange
230 point
Dato : 11-08-08 21:08

Jeg skal støbe et gulv i mit værksted på 50 m2 og der skal sættes en vask op . Der under vil jeg så have et gulvafløb. Nu er mit spørgsmål. hvor langt væk fra afløbet skal faldet begynde???

Kommentar
Fra : bkr48

Dato : 11-08-08 21:32

Jeg er ikke murer,men lavede selv badeværelse for 4 år siden.Fik da at vide faldet starter ved risten under vasken
hilsen Bjarne

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-08-08 21:40

Faldet skal starte med det samme. 1 cm. pr. meter mindst

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-08-08 23:55

Det skal falde fra overalt i lokalet.
Det kan godt blive en udfordring, hvis lokalet har nogle meters udstrækning-

1 % fald kan være fornuftigt at stræbe efter.I virkeligheden kan det godt være mindre , men hvis 2håndværkeren ikke er meget omhyggelig får han let lavet lunker, med et mindre fald.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 12-08-08 05:37

Det mest sete, du i det ganske land, efter de proffe er at de sætter afløbet på det højeste sted på gulvet. !
Højris.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-08-08 10:10

Sagt på en anden måde hvis du vil have vand fra hele lokalet til at løbe ned i risten skal det starte længst væk med 1 cm pr m.
Har du en mur 5 m væk skal gulvet starte 5 cm højere end afløbet.

Kommentar
Fra : jensogmumi

Dato : 12-08-08 11:45

Jeg er ikke intreseret i fald over hele gulvet da gulvet skal være i vatter Pga. det skal bruges til værksted. Normalt laver man jo ikke fald over hele gulvet, tænk på gulvet i en fabrikshal på måske 500m2 der laver man jo ikke fald fra vægge. Derfor hvor langt fra gulvafløb kan jeg tilade mig som minimum at starte fald .

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-08-08 11:59

Det spørgsmål kan ikke besvares uden yderligere oplysninger. Hvis det kun er vasken du skal bruge, behøver du jo ikke noget fald. Skal du vaske gulv for du brug for en skraber. Giv flere oplysninger.

Kommentar
Fra : jensogmumi

Dato : 12-08-08 12:10

Når man sætter et gulvafløb må der være et miniums krav på hvor langt fra fald starter. Der plejer jo at være regler for alt.

Kommentar
Fra : bkr48

Dato : 13-08-08 00:00

Er det vand der kommer på gulvet du vil have ledt væk.Eller er det fra den håndvask du har monteret.Hvis det er håndvasken,gør sådan her.Monter en rist i gulvet under vasken.Det er en lille kasse du køber i byggemarkedet. I denne kasse er der flere indgange/udgange.Forbind vasken til den ene indgang.Tag en anden udgang fra kassen, forbind den til dit kloarksystem.Tag ikke faldet så nøje, bare der er fald,skal vandet nok løbe i kloaken.PS. Det kaldes ikke en kasse, men kan ikke huske det rigtige benævnelse for den.Risten/kassen skal du bruge når du vil rense strengen.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 19-08-08 18:04

Der er forskel på faldet, afhængigt af afløbets diameter og den vandmængde der skal fjernes.

Altså, hvis du sætter 50 mm. rør i gulvet skal der være mere fald på end hvis du lægger en 75 mm. i gulvet.

Skal det være en kloak, altså 110 mm. kloak rør til kloak ,og ikke som Jeg tror det er, fra håndvask til gulvafløb, skal der ikke være så meget fald på, ca. 3 mm. pr. meter mener Jeg, Jeg kan huske fra skoletiden, men dobbelt tjek lige med en kloakmester på denne her.

Du må komme med flere oplysninger hvis dette ikke er svar nok.

Kommentar
Fra : jensogmumi

Dato : 19-08-08 20:27

Hør nu her venner. Det er gulvet jeg er i tvivl om . Jeg skal støbe et gulv som skal være plant.Ude i kanten skal der være et gulvafløb så er spørgsmålet så . hvor kan jeg tilade mig ( som minium ) at starte faldet på gulvet hen imod afløb . måske er der slet ikke regler for dette ?????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-08-08 20:36

Hele værkstedet skal vel ikke være et stort badeværelse bare fordi der er en håndvask.
Der kommer jo typisk ikke vand fra hele gulvet, og evt. oliespild bør da ikke løbe i kloaken.
Måske kunne der laves en fordybning omkring vasken så evt. overskydende vand fra vask ikke løber ud på gulvet. Ikke lige kant men lidt skrå.
Bare lige en tanke.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-08-08 22:30

Formuler dig lidt bedre

Accepteret svar
Fra : perchris

Modtaget 230 point
Dato : 19-08-08 23:55

vådzone defineres som- 0,5 m fra alle kanter af håndvasken... både på vægge og gulv.
Så da man åbenbart mener at vand splatter op til en halv meter ville det nok være
på sin plads at lave hældning der.

(fandt det på google med søgning på : vådrumsmembran uden om håndvask)
Per

Kommentar
Fra : jensogmumi

Dato : 20-08-08 20:28

Jeg tror, jeg vil starte ca. en meter væk fra afløbsresten med faldet mon ikke så at det er godt med det.???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-08-08 21:47

Det ville jeg også gøre.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 24-09-08 20:41

5 mm. fald mod afløbet pr. M.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 24-09-08 20:43

Reglerne på dette område ( bygningsreglementet) siger at det skal udføres så der ikke sker skade på bygninger eller bygningsdel.
( Så er de vist også dækket ind, dem der skrev reglementet )

Så er det op til dig, at overholde dette.

Hilsen Gasmanden2

Godkendelse af svar
Fra : jensogmumi

Dato : 24-10-08 19:19

Tak for svaret perchris.