/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Systemgenopret./reinstallation
Fra : clausgh
Vist : 924 gange
96 point
Dato : 11-08-08 19:31

Hej.

Jeg har en bærbar pc fyldt med alt muligt lort, så nu vil jeg gerne have den renset så den er præcis som da jeg købte den!
Hvordan gør jeg? jeg har søgt på google men kan ikke finde noget. Har også prøvet at trykke F2 ved opstart af pc'en så jeg kommer ind i setup, men det kan jeg ikke blive klog på......

Claus

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 11-08-08 19:40

Hvad skal den renses for???????

dr.dem

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-08-08 19:41

uden oplysninger om hvilken pc er det lidt svært bærbar eller stationær?

har du fået genindlæsnings cd/dvd´er med ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-08-08 19:42

når du er indstillet på at føre den helt tilbage - er det både den nemmeste og bedste vej hvis du har spyware - malware - virus osv osv

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-08 19:43

Det står i din manual hvad du skal gøre for at lave en genoprettelse.
Begynd ikke og formatere for så mangler du driverne bagefter.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 11-08-08 19:45

Citat
Begynd ikke og formatere for så mangler du driverne bagefter.

Nå det har du prøvet

Kommentar
Fra : clausgh

Dato : 11-08-08 19:46

Det er som sagt en bærbar. En Acer Aspire 4520..
Jeg har ingen genindlæsnings cd'er..

og til dr.dem: Den skal renses for alle de programmer der ligger på computeren som gør den langsom, og hvis der er virus eller sådan noget...

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 11-08-08 19:48

Jamen så slet programmerne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-08 19:55
Kommentar
Fra : clausgh

Dato : 11-08-08 19:55

Jeg vil jo gerne have den renset for alle programmer, så den bliver lige som da jeg tændte den første gang

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 11-08-08 19:59

Som Eyvind skrive Hent alle driver først derefter slet og installer

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-08-08 20:00

du kan reelt få din maskine renset helt uden at køre recovery

du kan oprette dig gratis her og lægge spørgsmål om hjælp i runscanner forum og få hjælp:

http://www.malwarecheck.dk/forum/

acer har som regel recovery indbygget ( som du burde have brændt ud som det første du gjorde i sin tid ) - så hvis jeg var dig ville jeg lige checke det i første omgang

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-08-08 20:01

hvad skriver din pc når du trykker F2 eller F12 ?

Kommentar
Fra : clausgh

Dato : 11-08-08 20:02

Jeg troede det var muligt at gøre på et lettere måde uden cd'er. Selv min mor fik det gjort med sin bærbare uden problemer

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-08-08 20:04

har du noget under programmer eller tilbehør der hedder acer recovery eller lign ?

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 11-08-08 20:04

Det er nok en systemgendanelse

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 11-08-08 20:08

Bærbar plejer at ha en harddisk delt i to, nr 2 ligger svinet på

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 106 point
Dato : 11-08-08 20:08

Normalt får du nogle recovery cd'er med fra Acer, men der er desuden en recovery partition installeret som du kan starte ved at
trykke enten: F11 eller Shift-F11 ved bios opstart, så går den igang med at geninstallere systemet.
Så i princippet skal du ikke bruge cd'erne der medfølger.

prøv fik vist lige huskeren igang

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-08-08 20:09

og gør dig selv en tjeneste og brænd den partition ud - hvis noget skulle gå tabt -

Kommentar
Fra : clausgh

Dato : 11-08-08 20:16

Ok tak :D det prøver jeg så

Kommentar
Fra : clausgh

Dato : 11-08-08 20:20

Hvornår skal jeg trykke F11, for der sker ikke noget når jeg gør det ved opstart...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-08 20:30

sluk din Acer
start den og tryk F12 klik klik klik klik og se om den viser noget med recovery

Kommentar
Fra : clausgh

Dato : 11-08-08 20:33

ok. Nu har jeg også set flere steder at der står man skal trykke ALT + F10

Kommentar
Fra : clausgh

Dato : 11-08-08 20:46

Den er igang med recovery nu.. Det virkede ved at trykker ALT+F10 under opstart

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-08-08 20:56

så krydse vi fingre for dig

Godkendelse af svar
Fra : clausgh

Dato : 11-08-08 21:20

Tak for svaret miritdk.

Det var næsten det du sagde ;)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-08-08 21:22

har noteret mig ALT+F10 under opstart til en anden gang

brænd så det hele ud hvis dine filer skulle smutte - det sker desværre for usandsynlig mange og så har du skiverne hvis du skal igang igen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-08-08 21:24

smut lige ind og kig i sikkerhedspakkerne - eller du kan gratis stille spørgsmål - så du kommer til at køre mere sikkert http://www.malwarecheck.dk/forum/

Kommentar
Fra : clausgh

Dato : 11-08-08 21:28

Hvad er det der kan brændes på cd? det er vel ikke et problem når man bare kan køre alt+f10

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-08-08 21:30

recovery partitionen - og den kan ryge lige med et så gør det

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-08-08 21:33

clausgh - jeg mener det og har set mange der mistede alt og måtte betale dyrt fordi de ikke gjorde det - alternativt så se om du kan købe skiverne hos acer

Kommentar
Fra : clausgh

Dato : 11-08-08 21:35

Okay, men hvor ligger recovery partitionen henne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-08-08 22:02

svar skyldig da jeg ikke har acer - men prøv at søge med søgefunktionen - kig programmerne igennem osv ... sorry

løsningen med at få acer til at sende dem er ultimativ - men koster så vidt jeg har hørt 150 kr ca