/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows 2000 IP configuration
Fra : Knud2sen
Vist : 553 gange
90 point
Dato : 08-10-01 21:05

Jeg arbejder med en bærbar PC i flere forskellige firmaer der har hver sin IP opsætning. Jeg ønsker at kunne styre forskellige opsætninger med hardware profiler eller på anden måde for at undgå at jeg hver dag flere gange skal ændre IP og Gateway samt DNS. Det er træls.
Kan man også sætte logon til flere forskellige domains også?

Kommentar
Fra : Knud2sen

Dato : 09-10-01 23:56

Jeg kan lave forskellige hardwareprofiler, men her kan specifiecere om hardware skal være aktiv eller ej. Hvis jeg ændrer IP configurationen i en profil er den også ændret i de andre. Jeg skal f eks brug ip 172.20.20.12 i et firma og 10.106.217.12 på mit kontor. På et andet firma skal jeg bruge 148.148.0.111. Maske, gateway og DNS er også forskellige.

Kommentar
Fra : Knud2sen

Dato : 11-10-01 01:11

Man kan under "Netværks- og opkaldsforbindelser - så mange forskellige Modem og VPN-forbindelser man ønsker, men kun en LAN-forbindelse. Jeg kan i hvertfald ikke se hvordan.

Kommentar
Fra : leifnel

Dato : 06-11-01 01:13

Du kunne evt køre med DHCP, og få de oplysninger fra en DHCP-server.
Enten fra en NT eller en unix-server, eller endda fra routeren.

Kommentar
Fra : Knud2sen

Dato : 06-11-01 08:40

Til leifnel
Jeg tror ikke du har forstået problemet. Jeg arbejder som konsulent for en række virksomheder. Det vil sikkert ikke være muligt a få dem alle til at køre med DHCP for min skyld.

Kommentar
Fra : Knud2sen

Dato : 06-11-01 08:40

Til leifnel
Jeg tror ikke du har forstået problemet. Jeg arbejder som konsulent for en række virksomheder. Det vil sikkert ikke være muligt a få dem alle til at køre med DHCP for min skyld.

Kommentar
Fra : Knud2sen

Dato : 06-11-01 08:40

Til leifnel
Jeg tror ikke du har forstået problemet. Jeg arbejder som konsulent for en række virksomheder. Det vil sikkert ikke være muligt a få dem alle til at køre med DHCP for min skyld.

Kommentar
Fra : Knud2sen

Dato : 08-11-01 17:51

Problemet er at det (DHCP) har jeg ikke den mindste indflydelse på og det er "ikke" en løsning, men en omgåelse af problemet som ikke er praktikabel.
Jeg har nu gemt forskellige opsætninger af IP delen af registrerings databasen på disken som jeg så kan loade, men så må jeg først reboote eller jeg må ændre IP manuelt lidt for at få de nye værdier indlæst.

Kommentar
Fra : fikke

Dato : 12-11-01 20:47

Du kan gøre det med forskellige logonscripts for hver opsætning.

Ja til det sidste.

Kommentar
Fra : fikke

Dato : 12-11-01 20:49

Du kan forresten også bruge hostfiler. Det er meget afhængigt af hvordan dit netværk ser ud. Yderligere spørgsmål kan sendes til

Kommentar
Fra : SaD

Dato : 16-11-01 23:07

Ehrm, ville du ikke være rar at dele din viden med os andre?
Jeg har også 3 forskellige domæner jeg pisser frem og tilbage imellem, og jeg er da ærligt talt også lidt spændt på at vide hvordan man kan gøre det lidt nemmere. Min security log fil bliver spammet ihjel af alle de domæne fejl jeg får når jeg nu skifter rundt :(

/SaD

Kommentar
Fra : Knud2sen

Dato : 17-11-01 10:05

Til Fikke

Jeg kan ikke finde din EMail i din profil.
Du må forklare hvordan host filer kan ændre min PC's IP adresse. Så vidt jeg ved bruges host filer til at mappe andre domputeres IP adresser og er en slags lokal DNS server.

Til SaD
Det glæder mig at høre at der er andre der også finder det besværligt at arbejde med sin PC på forskellige steder. MS har fokuseret meget på at flere brugere kan bruge samme PC, men ikke at en bærbar bliver brugt i flere netværks miljøer. Det er ikke blot konsulenter, men også f.eks. studerende der skal koble på uddanelses institutionernes forskellig netværk der har dette problem.

Kommentar
Fra : SaD

Dato : 17-11-01 15:59

Jeg er dog så heldig at alle de domæner jeg skifter imellem, alle bruger DHCP; men det er stadigvæk noget rod. Jeg er også tit på LAN´s uden en domæne server, og der går det også temmeligt galt. Jeg lavede min primære installation på et bestemt domæne; og derfor har jeg heller ikke det funky logon screen som alle andre "normale" XP installationer giver. I det hele taget synes jeg stadig bruger håndteringen i XP er irriterende. "Transfer files and settings" er et godt feature, men jeg har stadig svært ved at acceptere hvorfor en bruger ikke kan duplikeres noget nemmere; eller endnu bedre: dele den samme opsætning!!
Hvorfor findes den lille check box ikke hvor man kan vælge: Bruger A deler Bruger B´s opsætning? Nogen domæner kræver jo at jeg logger på med et bestemt navn, og derfor har jeg på min bærbare 4 forskellige brugere jeg logger på som; og derfor bliver min Personal Computer bare aldrig særlig Personal :(

Så I, der måtte vide noget om de her ting; lad jeres visdommens lys skinne over os...

/SaD

Kommentar
Fra : Knud2sen

Dato : 09-07-02 10:07

Tak SaD for din kommentar.
Til zonker: Der er ikke fundet nogen løsning. Der er måske ikke nogen før Microsoft engang finder ud af at der er en del brugere, som har en bærbar PC som de tilslutter forskellige domæner og begynder at indse at vi har et problem.
Jeg har indtil videre købt en størrer hardisk og har nu 5 windows installationer i forskellige partitons. Det er dog ikke elegant og disk krævende.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 15-07-02 12:20

Hej Knudsen,

nu ved jeg godt det her er et gammelt spørgsmål... som der stadigvæk ikke er fundet en løsning på... Men har du overvejet at skifte til Win XP...
I Win XP ka' du skifte imellem profilerne... uden at genstarte...

en anden mulighed er måske at lave et lidt lang logon-script... med en del IF... Else sætninger... hvori den består af de firmaer du er i kontakt med... og afhængig af hvordan du logger dig på...

således at hvis en profil er tilknyttet "172.20.20.12" og en anden profil til "10.106.217.12" osv...

her kommer lige lidt pseudokode for at illustrere...
således at if User = X and Domain = X then IP = 172.20.20.12
Else If User = Y and Domain = Y then IP = 10.106.217.12
else ... osv...

håber det ka' bruges...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 29-08-02 22:09

Knudsen.......

Har du fået løst problemet.......jeg har (som så mange andre i denne tråd) også problemet, og hvis du har løsningen ville jeg meget gerne høre den.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 30-10-02 14:17

Hej Knudsen,

jeg tror jeg har fundet et par programmer der ka' gøre det... de sku' koste under 100,- kr.

der er bl.a. NetSwitcher... -->
http://www.5star-network.com/Internet/Networking/netswitcher.html
http://www.netswitcher.com/
http://www.netswitcher.com/downloads.htm

og så "Select-a-Net"... -->
http://www.digeratitech.com/selectanet/

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Knud2sen

Dato : 17-11-02 10:38

Hej Strarup

Jeg har prøvet NetSwitcher. Den kunne ikke håndtere domæne logons. Det fungerede ikke rigtigt. Jeg prøver nu select-a-net og vender tilbage.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 07-12-02 14:55

Hej Knudsen,

oki doki... undskyld jeg ikke har fået meldt tilbage noget før... der er også et andet program der hedder "MultiNetwork Manager", som jeg ikke lige kendte noget til, som SRHansen har fundet... -->
http://www.globesoft.com/mnm_home.html
den er desværre også noget dyrere end de andre 2 programmer...
http://www.pcworld.dk/download.asp?Mode=2&ProgramID=92
programmet koster ca. 36$, men det kommer vist også lige så meget an på hvormange licenser man køber... -->
http://www.globesoft.com/cgi-bin/prices.asp?ShortDesc=mnm

bl.a. SRhansen herinde fra Kandu har afprøvet det... og siger det sku' være rimelig nemt... "Logonprofiler i 98SE"... -->
http://www.kandu.dk/dk/spg/7667
jeg vil smide et link til dit indlæg, i overnævnte indlæg... så ka' det være SRHansen ka' guide dig eller fortælle lidt mere omkring "MultiNetwork Manageren"... umiddelbart går jeg udfra den ka' klare domæne logon's, men jeg er ikke sikker, men det ka' SRHansen helt sikkert give et svar på...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 22-12-02 22:06

Hej Knud2sen

Du må undskylde min sene reaktion, men jeg har ganske enkelt ikke modtaget den mail der fortæller strarup har kommenteret det andet spørgsmål.

Ja det er korrekt som strarup skriver jer afprøver for tiden "multinetwork manageren". Jeg har taget den bærbare med hjem i juleferien så forhåbentlig får jeg tid til at kigge på det. Ellers syntes jeg da bestemt at du selv skal "snuppe" en det er et lille program der ikke fylder ret meget, men som er såre enkelt at konfigurere man kan vælge at kopiere den eksisterende profil og så bare lave nogle nye.

Det fungerer på den måde at du ved opstart bliver spurgt om hvilken profil du ønsker (navne efter eget valg) du trykker så på et tal der svarer til denne profil og vupti så er du på (efter login hvis det er valgt).

Jeg skal nok vende tilbage når jeg får kigget lidt dybere i det

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 01-10-03 15:11

Hejsa

Hvis dit spørgsmålet er besvaret er du så ikke sød at lukke det?

mvh
Ishoey

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 90 point
Dato : 02-10-03 20:26

Ja, og nu jeg bliver mindet om det, så har jeg afprøvet MultiNetwork Manageren. Den kan godt skifte domænerne, men min installation under win 2000 var mildest talt kikset. Konklusionen må være: Til win 98 er det alle tiders, til alt andet er det ikke egnet. Som Strarup nævner er der også billigere alternativer og endelig win WP.

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : Knud2sen

Dato : 20-10-03 09:38

Tak for svaret srhansen.
Jeg opgiver!