/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Noget i vejen..
Fra : mariekiksPige
Vist : 768 gange
100 point
Dato : 11-08-08 12:17

Jeg har undret mig i længere tid over nogle små runde metal dimser som er i vejene rundt omkring.

Er der nogen som kan fortælle mig hvad dette er for nogle, og hvad de skal gøre godt for?

Jeg har taget et billede af "fænomenet", så folk kan se hvad jeg spørger om:

http://bayimg.com/image/eakndaabc.jpg

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 11-08-08 12:20

Har godt nok selv set dem og venter på en eller anden kommer med en forklaring

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-08-08 12:25

De ligner til forveksling dem Geodætisk institut sætte op som højdemarkeringer (højde over havet) men så skulle der være en inskription på. Jeg vil tro at det er helt målfaste markeringer for kommunen.

Kommentar
Fra : mariekiksPige

Dato : 11-08-08 12:26

Jeg glæder mig selv. Det er spændende. HVOR ER EKSPERTERNE

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-08-08 12:27

Jeg kan ikke huske at have set nogle magen til dit eksempel, hvor ser du dem, midt på vejen eller i siden ? Er der altid flere og er de på række ? Ser du dem på alle type veje eller kun de mest trafikerede ?

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 11-08-08 12:30

Mit bud er at det er for at vejarbejderne kan se hvor de skal lave noget på vejen for ellers kan jeg ikke se grunden til at de er markeret

Der hvor jeg har set dem er der ikke noget orden på dem, de er tilfældigt spredt.

Kommentar
Fra : mariekiksPige

Dato : 11-08-08 12:43

Der er et billede mere som er taget på lidt større afstand:

http://bayimg.com/image/eaknoaabc.jpg

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-08-08 12:48

Jeg tror stadig at det er en form for højdemarkeringer, måske for asfaltlæggerne så de får det rette fald. Her hvor jeg bor ligger asfalten lavere end kloakkerne og da var der ikke sådan nogen markeringer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-08-08 13:06

De fungerer som en slags "skelpæle/målepunkter/viapunkter" - altså derfra/dertil hvor der måles....

De kan af gode grunde ikke sætte pæle i vejen....

Grunden til der ikke står noget på dem er at det er en midlertidig afmærkning (altså kun medens arbejdet skal foregå) derefter forgår de med tiden (ny asfalt og lign.)....

Du ser dem også på flisebelagte områder (store parkeringspladser o.lign.)....

http://da.wikibooks.org/wiki/Landm%C3%A5ling/Detailpunkter_og_kendte_punkter

PS.
Det er IKKE skelpæle blot målepunkter.
Oplysningerne stammer fra vores nabo der er pensioneret landmåler

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-08-08 13:09

Og ja...

De kan godt være sat af hensyn til asfaltarb. - men har ikke noget med HØJDE at gøre, nærmere retninger.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-08-08 13:20

asfaldtfolket - vejarbejderne plejer at måtte nøjes med kridt- kryds og streger. Jeg kan ikke se hvordan man skal lægge asfalt på efter de der små knapper, en kridtstreg kan da bedre vise om det er et cirkulært eller onal sted der skal repareres, og om man skal 2 meter eller 10 meter frem.

Geodætisk institut bruger nogle højde mærker der ligner til forveksling og da de er så solide og af metal, så tror jeg de er i gang med at tegne nye kort. eææer ,ed at lpmtrpææere ømdromger i terrænnet - hævninger og sænkninger gennem en årrlkke

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-08 13:23

Det er måske luftfotomålepunkter.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-08-08 13:28

Det lader til at geodætisk institut er omdøbt til kort og matrikelstyrelsem

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-08-08 13:31

Citat
Jeg kan ikke se hvordan man skal lægge asfalt på efter de der små knapper

Det skal man heller ikke....

Det er af hensyn til målebladene...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-08-08 13:36
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-08-08 13:50

de er sat der for at man på et luftfoto skal kunne indtegne placering af kloakker, elkabler, vandrør og alle mulige andre underjordiske til- og afløb, fordi man har jo "lokaltegninger" omkring diverse afløb og mandehuller. Ved at banke stifter i med en præcis position i forhold til mandehuller mv., får man mulighed for at samle detail- og totaloversigter i samme computerfil.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-08-08 14:16

det er da der vejene er skruet fast

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-08-08 14:19

Citat
--------------------------------------------------------------------------------

Citat
Jeg kan ikke se hvordan man skal lægge asfalt på efter de der små knapper

Det skal man heller ikke....

Det er af hensyn til målebladene...
Indsæt din tekst her

Jamen var det ikke netop det jeg sagde og minne link henviste til?

[CITAT]--------------------------------------------------------------------------------
de er sat der for at man på et luftfoto skal kunne indtegne placering af kloakker, elkabler, vandrør og

Hvad skal man med dem?
Der hvor jeg var ansat havde vi aldrig brug for et luftfoto over kloaksystemet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-08 14:23

Det er hemmelige hastighedsmålinger.
Du får ingen bøde for de er jo hemmelige.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-08-08 14:32

Eywin! Helt enig - jeg har i hvert fald aldrig fået en bøde for at smutte over dem!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-08-08 14:42

Citat
Deres borgmester (kan ikke lige huske hans navn, men han er i hvert fald fra Venstre?) har betalt i dyre domme for nogle små metal dimser i vejen så bilerne kan se hvor de skal holde (altså i stedet for det der hvide halløj?)

http://community.dr.dk/default.ns?strItemID=forum&action=viewcontribution&intContributionID=906290 se indlæg 19/04-04 16:40

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-08-08 14:51

Så mangler vi kun det er nogen (højtliggende UFOer) der skyder med boltpistol efter bilerne og rammer ved siden af

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-08-08 14:56

dem der fra ufoerne tror jeg på - basta

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-08-08 14:57

Prøv at spørg på kommunen, de må vide det ellers må vi have fat i PET eller CIA

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-08-08 14:58

btw har jeg aldrig lagt mærke til sådan nogen

men UFO´er har jeg da set masser af

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-08-08 15:08

Citat
Prøv at spørg på kommunen, de må vide det

De aner da ikke hvad de går og laver - de gør det bare fordi der står de skal

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-08-08 15:14

[CITAT] dem der fra ufoerne tror jeg på - basta

Den er altså også god nok - Det er bare ikke rigtigt at de altid rammer ved siden af, Jeg harr lige fået en rødbrun plet nederst på bagskærmen!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-08-08 15:50

Det skyldes du kun har kørt lidt for stærkt

Deres våben er indstillet efter den danske hastighedslovgivning.....

Derfor rammer de så sjældent

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-08-08 16:40

Det er vejsøm som bruges til afsætning/opmåling.

Her er de i forskellige udgaver:
http://www.kamps.dk/LANDMÅLINGS%20TILBEHØR/SØM%20og%20KRAVER.html

mvh klaudi

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-08-08 16:52

Du er godt nok VÅGEN "klaudi"

Tror du ikke på UFOerne.... ????

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-08-08 17:02

Nej, men har slået fingrene ved at slå så'n nogle søm i, vi har nu fået en tang, det gør det lidt mere sikkert.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 11-08-08 18:29

Jeg er sikker på at det du har fotograferet er lys i forbindelse med bl.a. cikaner, så man kan se dem om natten når der gadelyset er tændt, idet chikanerne kan være svære at se, og ikke mindst hvor du må køre, så afmærkning af sider og midterrabat hvor oversigten er begrænset når det er mørkt. Der findes en tilsvarende refleks.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 11-08-08 21:35

Jeg tror det er en afgrænsning imellem hvor cykler og biler skal holde sig, samtidigt er det en velkendt måde at kommunikere til blinde - tænk fx på S-stationerne... men spændende emne.
Ved frb Centret er der et afsindigt blåt lys lagt i vejen - bare for at skabe den uhyggelige aftenstemning der skal til for at køre et par cyklister ned i et sving...
Lige den du viser tror jeg nu ikke indeholder diode, men man kan jo kun blive klogere.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-08-08 21:54

Citat
samtidigt er det en velkendt måde at kommunikere til blinde

Helt velkemdt er dem ikke!

Jeg har gennem nogle år været medlem af Dansk blindesamfund - Det kan man kun blive når man har under 10% syn tilbage, og man kommer tiluddannelse ret jævnligt i f.eks. de nye tiltag der kommer i trafikken.
Hvis Dansk blindesamfund ikke kender dem endnu så er de da ikke så velkente!

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 11-08-08 22:08

Så tror jeg du skal prøve at spørge igen Valde

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 12-08-08 00:28

Det kaldes et FIXPUNKT. Det bruges i mange forskellige situationer. Højde måling eller retning.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-08-08 10:05

Nemlig FIXPUNKT

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-08-08 10:12

Det har vi vel egentlig været enige om hele tiden

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-08-08 13:31

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Så tror jeg du skal prøve at spørge igen Valde

Joe men ikke dig!

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 30-08-08 10:19

????????

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-08-08 10:51

Citat
????????

????????????????

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 30-08-08 10:53

Ja venter da stadig på det skal blive lukket

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-08-08 12:39

Nåe derfor alle ????????

Det bliver nok ikke lukket!

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 30-08-08 14:13

Næ måske ikke, men nu er der gjort opmærksomt på det og JA, jeg ved godt jeg selv har nogle spørgsmål der ikke er lukket endnu, men det bliver de når tiden er inde til det.