/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Højre eller venstre om ??
Fra : jabjabdk
Vist : 2620 gange
50 point
Dato : 10-08-08 22:12

Hej alle

Jeg har et virkeligt dumt spørgsmål som har plaget ikke kun min familie men også flere af vores vennepar !
Sagen kort :
Jeg løber rundt om en sø. Hvis jeg nu løber MOD uret rundt om søen. Løber jeg så højre eller venstre om ?

Skal nok skåne jer for alle de forklaringer der er hørt her hjemme, men glæder mig til at høre andre om dette.

Fortsat god sommer

J

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 10-08-08 22:15

Uret - ihvertfald mit - går venstre om - ergo løber du højre om

Kommentar
Fra : iah

Dato : 10-08-08 22:18

Nemli...

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-08-08 22:19

Mit ur går højre om

Kig på uret når klokken er 12, hvilken vej bevæger viserne sig så?

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 10-08-08 22:21

Jeg vil sige du løber venstre om.
Men jeg har et lidt omvendt forhold til ordene MOD og IMOD.
Gå mod søen kan jeg måde opfatte som gå hen til søen og gå væk fra søen så jeg hader lidt når jeg ser det skrevet og ikke ved hvad de mener.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 10-08-08 22:22

Ja kl 12 går det højre om - men hvad så kl 6?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-08-08 22:22

Hvis viseren på et ur står på 12, og klokken bliver 5 min. over 12, så har viseren da bevæget sig til højre eller ?????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-08-08 22:26

Med uret er HØJRE

Mod uret er VENSTRE...

Såre simpelt fordi du skal betragte det fra CENTRUM af cirklen (søen eller uret) - derfor er det også højre UANSET hvad klokken er

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-08-08 22:27

Citat
men hvad så kl 6?

STADIG højre

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-08-08 22:28

Citat
Jeg løber rundt om en sø. Hvis jeg nu løber MOD uret rundt om søen. Løber jeg så højre eller venstre om ?
du må da vide om du drejede til højre eller venstre da løbeturen startede jeg kunne ikke lade være men ellers vil jeg sige som Ans m fl

Kommentar
Fra : jabjabdk

Dato : 10-08-08 22:28

Tak alle

Jeg føler også selv at jeg løber højre om !!

De mod agumenter jeg får er at "går man MOD uret, så har man søen på sin venstre side.. ergo går man venstre om" !! Tror det kommer fra en gammel soldat der jo vist har noget med ordren "højre-om" eller "venstre-om" !!

Eller i et ridehus hedder det at ride "Venstre volde" eller "højre volde" !!

Kan i se at problemet når alle er lige stædige ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-08-08 22:33

Citat
Hvis jeg nu løber MOD uret rundt om søen

Citat
Jeg føler også selv at jeg løber højre om

Så er dine følelser FORKERTE

Citat
Kan i se at problemet når alle er lige stædige

Der er ikke noget problem....
Blot noget der ikke ved hvad vej URET går....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-08-08 22:34

PS.....

Der findes i øvrigt ure der går "baglæns"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-08-08 22:35
Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-08-08 22:37
Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 10-08-08 22:38

Citat
Ja kl 12 går det højre om - men hvad så kl 6?

Viseren på et ur går altid fra venstre mod højre.....uanset om det er kl 6 eller kl 12

Viseren følger jo en cirkel, og ligegyldigt hvor du starter, går viseren altid i samme retning...fra venstre mod højre i forhold til cirklens centrum

jabjabdk:

Hvis du løber mod uret rundt om en sø løber du venstre om = du går ned til søen, stiller dig ved bredden og kigger ud over vandet........og så løber du til højre = mod uret, men det er venstre om søen

scootergrisen:

Citat
Gå mod søen kan jeg måde opfatte som gå hen til søen og gå væk fra søen

Så har du virkelig et elementært problem med at opfatte det danske sprogs betydning.

MOD søen er "hen i retning af " søen.......FRA søen er i modsat retning, altså væk fra søen

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 10-08-08 22:41

Hvad sker der folk der skal svare 6 gange på det samme spørgmål

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-08-08 22:41

Citat
Damen drejer til højre/med uret hele tiden- dog KAN det for mig i et sekund se ud som om at hun drejer til venstre/mod uret men kun hvis jeg dækker kroppen ...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-08-08 22:42

Citat
Kan i se at problemet når alle er lige stædige ??
ja vi kan godt se AT DU ER STÆDIG når du påstår at du løber højre om og har søen på venstre side

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-08-08 22:42

Og sagt meget nemmere......når du løber mod uret omkring søen, har du din venstre side ind mod søen....er lig med venstre om.

Hvis du løber med uret, har du højre side ind mod søen er lig med højre om

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 10-08-08 22:43

dova > Hvilken vej går du når du går MOD strømmen ?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-08-08 22:45

Hvis du skal rundt om søen for at løbe i modsat retning som urets visere, sø skal du starte med at løbe til højre.

Forestil dig at du står ved søbredden og kigger ud på søen. Midt på søen ligger et kæmpe ur. Viserne drejer mod højre, for at løbe mod viserne skal du løbe til højre.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-08-08 22:46

Citat
Hvilken vej går du når du går MOD strømmen ?

Hen imod den/i retning af den.....d.v.s. at "strømmen" kommer tættere på, enten fordi du bevæger dig i retning af den, eller den bevæger sig i retning mod dig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-08-08 22:48

Citat
Hvilken vej går du når du går MOD strømmen

Den MODsatte vej af strømmen

Den holder IKKE i din "bevisførelse" da "strømmen" er noget konstant bevægeligt....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-08-08 22:51

Citat
Viserne drejer mod højre, for at løbe mod viserne skal du løbe til højre.

Den bedes forklaret så ALLE forstår....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-08-08 22:54

Jeg forstod den heller ikke Refi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-08-08 22:57

Citat
Den MODsatte vej af strømmen

Ja, hvad er dit problem

Man går enten med eller (i)mod strømmen.....enten samme vej = med strømmen..eller modsatte vej = mod strømmen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-08-08 22:58

Det er svært at forklare

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-08-08 23:01

Citat
Viserne drejer mod højre, for at løbe mod viserne skal du løbe til højre.

Den bedes forklaret så ALLE forstår....

Det er da enkelt nok......viserne drejer inde i "urcirklen" fra venstre mod højre...og du befinder dig uden for cirklen og derfor skal du til højre for at gå den modsatte vej= mod uret

Godkendelse af svar
Fra : jabjabdk

Dato : 10-08-08 23:02

Tak for svaret dova.
Kan godt se at jeg nok har været lidt for hurtig til at blande søens center med den retning jeg er startet med at løbe !!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-08-08 23:07

når du hele tiden drejer til venstre løber du venstre om. Derfor kører man også venstre rundt i en rundkørsel.

Forvirrringen viser hvor dårlig betegnel sen venstre eller højre om er . Den bruges heller ikke i matematikken.

I sædvanlig todimensionel geometri taler man om positiv og negativ omløbretning. Den vej man spiller kort i whist er negativ.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-08-08 23:09

Skal vi ned på børnehavestadiet for at forklare det refi

Tag et stykke papir.

Og et stk pen (ligegyldigt om det er en blyant eller en kuglepen)

Så tegner du en cirkel...hvis du ikke kan tegne sådan en på fri hånd, tag noget rundt og brug som skabelon

Så laver du en prik i midten af cirklen.

deler cirklen ind med tal fra 1 - 12, jævnt fordelt rundt i cirklens yderkant.

Så tegner du en urviser.......

Så kommer det svære.....nu skal du nemlig til at tænke

Forestil dig så, at viseren flytter sig fra kl 12 til kl 6 (= fra venstre mod højre.....hvis altså du har skrevet tallene i rigtig rækkefølge fra venstre mod højre)

Så kan du nok forstå lille refi, at for at gå mod urets viser, som jo flytter sig fra venstre mod højre, så skal du til højre og gå mod venstre

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-08-08 23:22

Hvis jeg går en tur rundt om søen, går jeg selvfølgelig hen til søen.

Når jeg står der på bredden af søen, drejer jeg til venstre og fortsætter venstre om til jeg når mit mit startpunkt. Ergo med uret....

Hanne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-08-08 23:53

Citat
Når jeg står der på bredden af søen, drejer jeg til venstre og fortsætter venstre om til jeg når mit mit startpunkt. Ergo med uret

Hvis du drejer til venstre der, så kommer du godt nok ikke rundt om søen venstre om, men derimod højre om, for så har du søen på din højre side og skal hele tiden gå ind mod højre for at følge søens bred

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-08-08 00:01

Måske moster camilla kommer svømmende

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-08-08 09:30

Citat
viserne drejer inde i "urcirklen" fra venstre mod højre...og du befinder dig uden for cirklen og derfor skal du til højre for at gå den modsatte vej= mod uret

Citat
Så kan du nok forstå lille refi, at for at gå mod urets viser, som jo flytter sig fra venstre mod højre, så skal du til højre og gå mod venstre

En gang ÆVL.....

Med uret er højre om
Mod uret er venstre om

Og det er der ingen "besynderlige" forklaringer der kan ændre på....

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 11-08-08 10:49

o.v.n. - Man er vel en Rap sag...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-08-08 11:24

Om ikke andet er "vi" da nogle der har aftjent "deres borgerpligt".....

Når der bliver sagt "Højre om" - er INGEN i tvivl (efter 8 dage)

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 11-08-08 18:45

Den aftjener jeg stadig, refi på 31. år........ så dén er jeg med på

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-08-08 20:01

Nå ja - i disse ligestillingstider

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 11-08-08 21:36

Næ do, refi - tror, du misforstår - jeg har stadig uniformen mv....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-08-08 22:03

Jeg har "kun" en jakke tilbage - den påasser garanteret IKKE længere

Men flot er den

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 12-08-08 03:56

Hvilken farve..........? refi

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-08-08 08:51

Blå.....

Så er det vist til at gætte

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 12-08-08 14:01

Jahh, medmindre, den var/er klorblå

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-08-08 14:07

Kongeblå.... - tror jeg nok det hedder

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 12-08-08 20:36

Marineblå refi

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-08-08 20:38

No....

Flyverblå

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 12-08-08 22:11

Så ER den jo klorblå! refi - dueblå

Og havde det været Søværnet, er uniformen sort æv bæv...