/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hvorfor for hunde ryste anfald
Fra : hjælp24
Vist : 7409 gange
50 point
Dato : 10-08-08 19:11

heej.

Min mormor og en lille dansk svensk gård hund,
På 8 månder, hun for ind imellem rysteanfald, hvor hun bare ligger og ryster og piver.
Hvorfor det??

håber der er nogen som kan hjælpe

mvh helle

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 10-08-08 19:22

I må gå til dyrlæge med jeres hund
lillian

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-08 19:37

Er det lige begyndt?? Så er det afgang til dyrlægen

Har den altid haft de ture, så kan det være hunden simpelthen drømmer, (eller er hunden vågen når det sker?)

Kommentar
Fra : jannie010

Dato : 10-08-08 19:37

Hej

Det er vigtigt at dyrlægen undersøger hunden. Det er ikke muligt for os almindelige mennesker at svare på, men det kan være ingenting, epilepsi eller andre alvorlige problemer i hjernen.

Jannie

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-08-08 19:41

Ja spørg dyrlægen:
Er det i søvne den ryster og piber? Nogle hunde har det med at drømme, I det tilfælde bruger de også benene som om de prøver at flygte fra noget.
Nu er de der små hunde ekstremt korthårede, - så jeg spørger : Fryser den?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-08-08 19:41

Ja der kan være mange årsager også at den f.eks .bare fryser ,meeen ned til Doktor dyr med den

Kommentar
Fra : hjælp24

Dato : 10-08-08 19:49

(nordsted1) nej det har ikk været sådan hele tiden det er først lige begyndt.
(valde)hun er vågen når det sker.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-08 19:50

Ja, så er der desværre kun en vej--- afsted til dyrlæge i morgen ----og hvis du mener det er meget akut, så ring du til dyrlægevagten nu, så du kan få ro i sjælen

God bedring til hunden, det lille pus

Kommentar
Fra : niels-søde

Dato : 10-08-08 20:10

det er helt nomal for hunde de kan bare likke og ryste uden grund eller så er den bange

Kommentar
Fra : Annela

Dato : 10-08-08 20:27

Jeg har haft en foxterrier der blev 18 år - den gjorde det ikke som du beskriver det - kun i søvne, når den blev usikker, eller frøs - så gå til dyrlægen og få det tjekket !

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-08-08 21:20

Det er normalt at en hund ligger og ryster og piver, -eller bjæffer, mens den sover. DET er bare drømme.

Men hvis din mormors lille hund er lysvågen når hun begynder at ryste, -hun står måske eller sidder når det begynder- så er det noget dyrlægen skal kikke på.

Det kan være epilepsi, eller det kan være andre sygdomme, som også belaster nervesystemet...

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 10-08-08 21:22

Lyder som epelesi.....

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 10-08-08 21:39

Puha selvfølgelig skal der undersøges om det er normal adfærd
hvad jeg tror det er,
for korthåret hunde, især de små racer, de vibrerer med her nær snart sagt hele kroppen for at fordele blodcirkulationen, det er absolut ikke unormalt,
du har måske ikke set eller observeret det før nu, det kan være fordi, at temperaturen i omgivelserne har sænket sig hurtigere end godt er
og den lille har lidt travlt med, at regenerere blodcirkuleringen i kroppen og samtidigt med kan den ligge og enten lege eller fantasere en leg.
Men dermed ikke sagt, at du ikke lige skal få tjekket om det er et pludselig opstået tilfælde som kræver sagkyndig kendskab.

Helt unormalt er det bare heller ikke at de ryster, det gør de som beskrevet og for at holde kropstemperaturen stabil.
Det vil den gøre hele tiden dog mest om vinteren vil det være udpræget når den er udendørs.
Den fryser endnu mere hvis du begynder og pakke den ind for så får den aldrig chancen for at lære at lave sin egen cirkulation..

Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 11-08-08 12:05

Hej i tråden.

JA - du skal selvfølgelig en tur omkring dyrlægen, som andre osse skriver!
Det skal man altid, hvis/når man er det mindste i tvivl, når det angår vores dyr - de kan jo ikke selv forklare sig og derfor må vi mennesker selvfølgelig træde til.

MEN - når dette er sagt, så vil jeg osse tilføje at min erfaring m.h.t. Gårdhunde, siger mig at de ryster 'for et godt ord' - den lille Frida heroppe til venstre i billedet, rystede utroligt meget da hun var hvalp og unghund. Nu, hvor hun er blevet en smule ældre, ryster hun knapt så meget - men hun ryster stadig! Frida er i mellemtiden blevet 'storesøster' til en lille Tulle, som osse er en DanskSvensk Gårdhund og Tulle ryster lige så meget. Det er både når de bliver forskrækkede, er bange og især når det er koldt - ikke 'kun' når det er frost - men osse når det bare er småkoldt.

Dét som gør at jeg IKKE 'bare' vil sige til dig at 'det er da helt normalt/naturligt, for dét gør Gårdhunde' - det er at du skriver at mormors hund LIGGER og ryster? Når du skriver således, bliver mine tanker ledt hen imod Epilepsianfald men det kan kun en dyrlæge afgøre og dyrlægen slipper I ikke for.
'Mine' to gårdhunde ryster altså osse - MEN - de LIGGER IKKE ned og ryster, de gør det mens de står sller kryber sammen på grund af angst eller kulde osv.

Så - afsted til Doktor Dyr og rigtig meget held og lykke med det!
Jeg håber MEGET at du vil få at vide at vuffens rysteri blot er dét som Gårdhunde og småracerne nu engang gør men som skrevet, skal eksperterne fastslå det - og ikke bare en tilfældig anden hundeejer

Mange venlige hilsener fra Dorthe
/ 'mormor' til Frida og Tulle

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-08-08 12:13

Dorthe, når nu de små gårdhunde ryster af kulde, -piver de så? --For det synes jeg nemlig ikke jeg har oplevet.....

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 11-08-08 13:35

Hej Birgitte.

Nej - de piver IKKE, det glemte jeg at kommentere i mit foregående indlæg.
Der er de to ting som (-for mig som IKKE er dyrlæge!) ikke lyder som 'normal adfærd' - piveriet og så dét at vuffen tilsyneladende ligger ned mens disse 'anfald' står på.
Ved Epilepsi kan det godt hænde at de lægger sig/falder men epileptiske anfald kan jo lige så tit ske mens de står op.

Når Frida og Tulle får disse rysteture, så ser de sådan lidt 'duknakkede' ud - virker måske lidt som om de er 'flove' over det - muligvis en reaktion på at vi mennesker jo altså reagerer på deres rysten - dte kan man jo slet ikke lade være med...'nårrrh små pus, nu skal jeg være der...'
Du ved - når man ynker en hund

Jeg synes det ville være rigtig rart hvis spørgeren sætter svar fra dyrlægen ind her, så vi kan blive klogere på området

Mvh Dorthe

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-08-08 14:08

Ja, Dorthe. Det er også sådan jeg har oplevet små korthårede hundes kuldskærhed...

Og det KAN da være sådan noget,-tilsat en masse menneskeynk og måske en gang træk fra en ventilator i varmen...
Men det kan også være epilepsi eller en reaktion på en eller anden organsygdom...

Vi må vente........ De er jo nok på vej til dyrlægen nu...

Kommentar
Fra : hjælp24

Dato : 12-08-08 15:03

Heej alle sammen.
Tak for jeres svar det var dejligt at få nogle råd.
Min mormor og morfar var til dyrlæge med mille(hunden),
dyrlægen sagde at hun rystede så kraftigt, pga hun var stresset utroligt nok for det er to gamle mennesker der har hende sagde han, men hun har fået noget i mod stress.

Tak fordi i ville hjælpe.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-08-08 15:23

Tja, jeg ved nu ikke rigtigt hvad jeg skal sige til den diagnose, specielt ikke når du nævner at det er ældre mennesker der har Mille. Har Mille oplevet noget specielt - været med på ferie e.lign?

Håber Mille får det rigtig godt, og at i får stressen helt under kontrol, så hun ikke bliver alt for bange til nytårsaften

Rigtig god bedring, og tak for info

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 12-08-08 16:14

Jeg synes osse det virker lidt underligt og forstår ikke rigtigt det her, måske især fordi du skriver at du er en pige på 12 år? Din mormor og morfar kan jo ikke ligefrem være 'gamle' mennesker - jo altså..når man er 12 år, så er alle over 20 jo nok på gravens rand

Men ok - god bedring med Mille herfra - MEN, vær sød at sige til din mormor og morfar at de måske skulle konsultere en anden dyrlæge og høre deres mening om Mille? Du skriver at Mille er otte måneder gammel - jeg forstår ikke dét med stress og slet ikke at man medicinerer mod det, det kan vel kun være beroligende medicin og det virker forkert at give en unghund beroligende medicin.
Hvis diagnosen virkelig er stress, så ville jeg da tro at man skulle ind og prøve at finde årsagen til denne stress.

Nus Millevuffen fra mig!
Mvh Dorthe

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-08-08 16:21

Ældre mennesker ved ikke rigtig, hvad der kan stresse en hund.
Vi ved i dag, at hunde kan blive stressede af for meget boldspil eller pindekast. Eller rusken i ting.
Det ved dine bedsteforældre måske ikke.
De skal i stedet lege med hende ved at lade hende bruge sin snude til at lede efter ting, --og hendes mad.. Både udendørs og indendørs.

Nogle hunde bliver også stressede hvis man lader dem bestemme for meget. Og det kan jeg forestille mig, at ældre mennesker godt kan finde på, af bar godhed for hunden..

--Min egen Silke var ret stresset som ung, fordi jeg kastede for meget bold. Og hun blev temmelig forkælet og fik lov til alting..
Jeg blev klar over, at hun faktisk havde brug for at jeg bestemte over hende. Det var for usikkert for hende at hun selv kunne bestemme.
---Så i en periode indførte jeg nogle af de regler der er beskrevet i en bog af Jan Fennell:
Silke skulle altid gå sidst ud af døren. Hun skulle altid have mad sidst. Og der var osse noget med ikke at hilse på hende, når jeg kom hjem, de første 5 minutter.... Men det kunne jeg ikke gennemføre..
Formålet var af vise Silke, at jeg var den store leder, der nok skulle klare alle ting og træffe alle beslutninger. ---En ung hund kan godt blive stresset hvis den er usikker på om der forventes af den at den skal lede og træffe svære beslutninger.

Jan Fennells bog, Hundelytteren, er blevet kritiseret af mange nutidige hundefolk. Og det er også langtfra alle hunde, der kan have glæde af den, --ligesom der ikke er meget fra bogen, jeg direkte bruger i dag.
Men da Silke var ung og stresset, da var den faktisk en god hjælp..

Og Silke har det stadig meget bedre med at jeg giver hende sjove opgaver, -frem for at hun selv skal finde på sjove ting at lave.

Måske er det det samme, der spiller ind hos Mille?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-08-08 17:01

Godt i fandt ud af det!
Det havde jeg ikke tænkt på; Men de små hunde, her tænker jeg på Foxterrier svensk gårdhund og gravhunde, de har netop et lidt nervøst temperament (Tilbøjelighed til stress)

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 12-08-08 17:53

Jeg har ikke set nervøse ruhåret gravhunde, men mere de er hyperaktive, som godt kan virke stress relateret når de konstant hopper i et jordhul hvergang de kommer ud.
Dog kan alle hunde får hurtigt stress hvis ikke man kan læse hunden og sætter begrænsning på hvornår ting er nok, selv en hund der bare keder sig kan få stress af ikke at få den rigtige stimulans, de kan få stress af personer der farter rundt i huset. Børn der løber indendøre kan give stress. Det er de små marginaler der skal ses på for at finde årsagen til den stressede tilværelse.

Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-08-08 19:51

Ja jeg har vist kun kendt de korthårede gravhunde.

Kommentar
Fra : missefyn

Dato : 25-09-08 11:25

jeg har hørt om det i tv en gang men kan ik huske hvorfor