/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Computer støj
Fra : tobiasbj
Vist : 385 gange
20 point
Dato : 10-08-08 13:03

Jeg har en staionnær HP Pavilion pc, den er fra sidste år.
Men blæseren larmer helt vildt, hvis jeg foreksempel spiller et spil eller kører et "større" program.
Nogle gange kan den godt finde på bare at slukke, hvis jeg f.eks. spiller på den?
Kan nogen hjælpe mig, med at finde en løsning.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-08-08 13:15

Din CPU køler er nok fuld af støv.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-08-08 13:17

Din CPU køler er måske støvet til og evt. i uballance

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 10-08-08 13:17

Hej !

Ja noget kan jo tyde på at den bliver temmelig varm.
Du siger at det er en stationær, så ryk sidepladen af og kig til blæseren.
Den er mugligvis sat til med støv fnulder og meget andet godt, specielt hvis du har den stående på gulvet. Jeg giver min st. en tur med kompressoren en gang i mellem.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-08-08 13:34

Støvsugning med forsigtighed

Hanne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-08-08 13:39

Og der må kun bruges sugerør af plast inde i computeren, og 230v ledningen tages fra.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-08-08 13:40

Det samme ville jeg også have forslået.
Støv er jo alle vegne, og det bliver taget med ind med den luft køleren bruger, og det kan sætte sig nede i køleribberne på kølepladen.
Det vil jo knibe at blive kølet af med en tyk pels!
Jeg har indført det princip her i huset, at alle enheder med blæser, bliver blæst rent 2 gange om året.

OBS! Hvis der bliver røge i dit hjem, så er det som at lime støvet fast i din PC!

Kommentar
Fra : tobiasbj

Dato : 10-08-08 13:45

Jeg har prøvet at støvsuge den, men uden held :(
Men ellers må jeg lige prøve engang til.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 10-08-08 14:01

det kan være varme så gør at din computer slukker og hvis din computer har været varm i længere tid kan det være brændt af, fx. CPU, grafikkort eller en helt tredje ting.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-08-08 14:26
Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-08-08 16:43

Min ældste PC, fik for nogle år siden et nyt grafikkort, der resulterede at den gik ned, når rumtemperaturen var for høj i sommertiden.
En blæser monteret på grafikkortet løste dette problem.

Så prøv at mærke på overfladen af grafikkortets procesor, om den skulle være for varm. Check ved samme lejlighed din CPU.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-08-08 19:20

Når en blæser med tiden, begynder at larme mere og mere, så tænk på at den rotere ca 10000 omgange i timen, dag ud og dag ind.
Lejerne som blæseren løber i, er ofte selvsmørende porøse lejekugler, som ikke altid har ligget i blød længe nok, før blæseren er blevet samlet på fabrikken.
Når der så med tiden er for lidt olie i ophænge, så slides lejerne stille og roligt. Jo mere de bliver slidt jo mere slør er der, og så er det mølleaksen danser hula-hula i ophænget, og støjer mere og mere.
Man kan selv gøre noget, for at den skal holde længere. En injektionssprøjte med lang tynd nål og en lille flaske med syrefri symaskineolie. Der skal kun en dråbe i hver ende af aksen. Lad det så lige trække ned.
Så skulle den gerne køre et årstid i næsten lydløs tilstand.

Men er den først slidt, så er der kun en ny blæser, der kan sænke freden over det lille hjem.

Kommentar
Fra : tobiasbj

Dato : 11-08-08 16:54

Jeg har nu renset min pc grundigt!
Men den larmer stadig, når jeg spiller?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 11-08-08 18:20

så køb dog en ny blæser, de koster ikke alverdens.

Kommentar
Fra : tobiasbj

Dato : 11-08-08 18:31

Er ikke så god til det med blæsere :(
Og der er en del forskellige blæsere, så hvilken slags ville det være. (Harddisk køling, processer køling, eller en helt anden)?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 11-08-08 21:08

find ud af hvilken der larmer og så skrift den ud.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-08-08 21:31

De fleste blæsere er enten monteret med skruer, ned i køleribben, eller monteret med nogle låseklips. Tislutningen er oftest med et stik, der er sat ned over nogle kontaktstifter.
Vær opmærksom på, at nogle blæsere har to, og andre tre ledninger. Den tredie er til en temperaturføler.
Den skal polariseres rigtigt, ellers vil den ikke køre, da den bruger jævnstrøm.
Afmonter blæseren, og tag den med, når du skal ud og købe en ny, så du kan sikre dig, at du får en der passer.