/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvor er Martha Frederikke født
Fra : Varla
Vist : 1055 gange
100 point
Dato : 09-08-08 20:37

Jeg kan ikke finde fødselssogn og fødselsdato for Martha Frederikke Poulsen, det fortælles dog at hun var cirka 22 år gammel i 1920. . Jeg vil derfor sætte 100 point på spil til samtlige konkrete oplysninger der fremsættes 1. gang. Altså ikke til de som kommer med en oplysning der allerede foreligger fra en anden bidragyder.

Martha fik som enlig mor en søn, Eigil, den 2. april 1920 på Brørup sygehus, og var nok kun midlertidigt i Brørup sogn. Efter ubekræftede forlydender forblev Martha Frederikke ugift til sin død.
Sønnen blev døbt med efternavnet Povlsen og i 1940 adopteret Sørensen. Han døde allerede 1969 i en alder af bare 49 år.

Alle stave og skrivemåder efterlyses, selv rækkefølgen af fornavnene er måske anderledes, og den der finder den helt rigtige vil jeg tildele 500 point på den ene eller den anden måde.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-08-08 21:02

Hej Ejvind.

Jeg har tilfældigvis besøg af min svigerinde, der stammer fra Brørup.
Hun oplyser: Malt herred, Ribe amt...

Mere interessant: Hun kommer fra Eskelund, hvis det siger dig noget?
Og hun mener at kende nogen derfra,ca. med dette navn??

Ellers, er det jo alt for nyt til at vi kan finde det på nettet...

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-08-08 21:30

HillerødLynge-FrederiksborgFrederiksborgHillerød og Frederiksborg 19181920
opslag 35
se højre margen.
2 april 1920 finder du indførelsen for fødte Ejgil Poulsen født i Brørup Ribe amt 2 april 1920 med adoptivforældres navne+ faderens navn, der forefindes sikkert en faderskabssag fra Martha Frederikke Poulsen mod chauffør Henning Alfred Andersen fra Hillerød.

hvad med Hillerød sogn kan Martha/Marta/ ikke være barnefødt der ??
senta

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 09-08-08 22:12

Eskelund er da en vinkel jeg ikke havde tænkt på, men en undersøgelse viser dog ingen Martha Frederikke født i Eskelund, Brørup.
Jeg har gennemset FT-1916 fra Hillerød, og ikke fundet en eneste Martha Frederikke blandt på de 1986 sider, så jeg antager at hun er tilflyttet Hillerød.

Jeg har eftersøgt i samtlige 4 kirkebøger i Hillerød hvor året 1896-97-98-99 forekommer, og heller ikke der fundet hendes fødsel.

ArkivalierOnline er iøvrigt indrettet sådan, at hver side du har set samtidigt bliver downloadet på din egen harddisk, så det går efterhånden temmelig hurtigt at se siderne igennem - igen, igen og igen.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 09-08-08 22:18

Jeg er bange for at jeg efterhånden er blevet lidt "blind" af de mange gennemsyn og derfor ikke længere ser dataene rigtigt, selv om hendes data måske står der alligevel. Som revisor lærte jeg at det er noget der kan ske, og så skal man have friske øjne til at kikke efter.

Denne eftersøgning i Kandu er derfor både håbet om at andre kan se det jeg måske har overset, dels måske - og helt tilfældigt - har en anelse om hvor jeg kan finde dataene.

Desværre er jeg uden anelse om hvor eller hvordan man kan få adgang til dataene i en faderskabssag, men jeg kan da få svigerdatterens og/eller et barnebarns underskrift om nødvendigt. En søn havde vistnok fundet det meste, men han blev alvorligt syg og døde som sin far i en alt for tidlig alder. De øvrige børn/børnebørn tør ikke rigtigt forsøge, men har jo hørt at jeg forsøger at gøre i sådan noget. Derfor.

Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 09-08-08 22:21

Jeg har iøvrigt flere ubekræftede informationer, men lige så fri som jeg tror jeg har fat i en ende, så fordufter sporet i den blå luft som værende helt umuligt.

Eksempelvis skulle Martha Frederikkes far måske være præst, så i øjeblikket kikker jeg blandt tusindvis af præster.

Ejvind

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-08-08 12:38

hej varla
du skal på arkivet for at finde en faderskabssag.
faderskalbs sager fra Ribe forefindes i viborg men ved at Martha+faderen er fra hillerød skal du evt. på rigsarkivet men prøv at søge på daisy
http://www.daisy.sa.dk/
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-08-08 21:28

det er sent at
Eigil, født den 2. april 1920 på Brørup sygehus bliver bortadopteret til Hadsten er det sket inden martha dør
hun kan evt. være bosat der ?
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-08-08 21:30

sorry jeg mente holsted
senta

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 10-08-08 22:11

Jeg tror ikke hun tog bopæl i Holsted-Brørup, men jeg vil forsøge om det kan efterprøves ved at spørge nogen jeg kender, og som har boet i Holsted de sidste 60-65 år.

Foreløbigt tak.

Ejvind

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-08-08 08:06

HillerødLynge-FrederiksborgFrederiksborgHillerød og Frederiksborg 19181920
opslag 35
se højre margen
der står at oplysningen om fødslen af Eigil er overgået til Hillerød fattighjælpskasse i 1920 , har de ikke et lokal arkiv i Hillerød?
de kan evt.hjælpe?
senta