/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Skimmelsvamp i kælderen
Fra : bv32
Vist : 1023 gange
50 point
Dato : 09-08-08 18:06

Jeg har mørke pletter i kælderen på væggene som nok tyder på skimmelsvamp. Jeg vil ikke anlægge omfangsdræn, det er for dyrt.
Jeg har banket pudsen af væggen (det er et gammelt hus fra 1947) og væggen der kommer til syne ligner sådan nogle små sten pudset op i noget. Det vil sige at der ikke kommer mursten frem. Kan det passe? Hvis jeg bliver ved med at gnave i muren kommer der så mursten frem? Skal jeg overhovedet fjerne mere?
Så forestiller jeg mig at jeg lukker de værste huller med reparationsmørtel og så til sidst at pudse muren op med Vandex. Lyder det fornuftigt?
Udover det har jeg tænkt mig at reparere betontrappen udenfor der ikke lukker tæt ved væggen og reparere soklen som nok ikke er helt tæt (så jeg gør også noget der skal sørge for at vandet ikke har så let ved at komme ind igen). Ville det være en dårlig ide at lave gipsvæg med stålskelet og isolering?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-08-08 19:20

uanset hvad du foretager dig indvendigt, vil problemet vende tilbage.
du kan kun ændre på det ved at fjerne fugten inden den trænger ind i sokkel og murværk. det betyder, at du skal have gravet soklen fri udvendigt. så skal du have beklædt soklen med en sokkelplade. det er en plasticplade medknopper på, så der bliver luft mellem pladen og soklen. derefter skal du have drænrøe lagt ned og til sidst fylde op med sten i stedet for muldjorden. det er et stort arbejde, men det er det eneste der kan fjerne problemet.
så smøg ærmerne op og få det gjort. du vil aldrig fortryde, at du fik det gjort rigtigt.
alle andre hokus-pokusmetoder er spild af tid og penge.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 10-08-08 12:56

Hvis der er vand (fugtig jord) udenfor den slags vægge, vil der altid langsomt sive vand ind. Merer korrekt teknisk betegnelse er at det difundere ind.

En god tæt væg kan højest holde sivninge på et aceptabelt svagt niveau, du kan ikke ligegyldigt hvad du kommer på indvendig fjern fugten.

Hvis vandgennemgangen er acceptabel lav kan kældervæggen holdes tør ved indvendig fordampning og ventillering af kælderrummene til det fri. Virker bedst ved samtidig opvarmning af rummene.

En gipspladevæg udenpå forsinker fordampningen og gør problemer værre. Skimmelsvamp gror rigtig godt i gippsplader, det er nærmest deres livret.

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 01-09-08 10:56

Tak for svaret transor.