/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Dræn?!?!
Fra : ThomasEp
Vist : 1248 gange
50 point
Dato : 09-08-08 13:58

Hej, jeg fik lavet dræn sidste år samtidig med en større ombygning af min kælder, dvs. brække det gamle gulv op, sænk gulvet 100 mm, lave gulv varme osv..

DA det regnede helt vildt torsdag, fik jeg åbenbart vand i kælderen, men ikke igennem kloaksystemet, det var grundvandet der trængte op igennem betonnet, hvad kan der være galt siden der sker dette?? Mit dræn er tilsluttet en brønd men vandet er stadig under drænslangens niveau.

Jeg fatter det ikke,

Hjælp,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-08-08 14:01

Sådan sker det for mange, når vejret er som i torsdags

Som du selv skriver så er det grundvandet der trænger op, det har ikke noget med dit dræn at gøre

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 09-08-08 14:08

jamen nå, kan man ikke smide en gummihud på gulvet så det ikke sker igen??

Det er rimelig trist hvis det sker igen og jeg til den tid har fået smidt både klinker og gulvtæppe på??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-08-08 15:05

Gummihud alene kan ikke hjælpe.. du skal dræne under huset evt. tilslutte med en pumpe.

Men er det et hus du næsten lige har købt?? Prøv at spørge naboerne om det ofte er noget der er sket?? Vejret var jo ekstremt i torsdags, det er jo slet ikke sikkert det sker igen.

Hvis naboerne kan bekræfte, at det jævnligt er sket, så ville jeg tale med ejendomsmægleren, for så er der fortiet noget - men lige med det sidste er jeg altså ikke sikker - men da vi købte hus, vidste alle i nabolagt at der var noget galt med vores hus, - undtagen os-

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-08-08 15:10

Di skal først være sikker på hvor vandet kommer ind!
Nin nabo fik vand ind gennem et et vindue i en lyskasse!
Hvis det er grundvandet du siger der står under drænslangen, så er det da ikke gruvand du fik på gulvet!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-08-08 16:36

[CITAT]--------------------------------------------------------------------------------
jamen nå, kan man ikke smide en gummihud på gulvet så det ikke sker igen??

Nej- hvis det er grundvand kan du ikke lukke det nede med em måtte. Forstår jeg dig rigtigt? jeg læser det på den måde at der ikke har været vand i drænslangen og heller ikke i brønden?
Så er det ikke grundvand!
Hvis ikke der har været vand i brønden , så hjælper det ikke med en pumpe!
Har du et lavtsiddende kældervindue, eller en udvendig dør til kælderen?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-08-08 19:25

du må ikke forvente, at dit dræn kan afage så store mængder vand. det vil langsomt trænge ned i jorden og efterhånden finde ned til dit dræn,men en del af vandet når at finde en smutvej hvor du har utætheder i soklen. hvis der er huller vil vandet altid trænge ind hvis det ikke kan komme væk.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 09-08-08 22:29

Drænet skal da ikke tage regnvand, trimare. Der skal være fald væk fra huset. Regnvandet løber til gårdristen, enten direkte eller fra taget og nedløbsrørene. Mit bedste gæt er at det meget regnvand har overskredet kloakens kapacitet, enten din egen - eller mere sandsynligt, ledningen i vejen. Så stiger vandet op i brønden og løber baglæns ud i omfangsdrænet. Hvis det er tilfældet vil det hjælpe med en ventil, der forhindrer vandet i at løbe fra brønden og op i drænet.

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 11-08-08 21:40

hej igen..

Undskyld min sene ankomst..

Jeg har vidst nok fundet ud af problemet.. Dumme dumme mig.. som sagt fik jeg sænket gulvet ca 10-12 cm og fik lavet nyt kloakering, min spildbrønd ligger jo højere end mit nye kloakering dvs. at jeg vidst ikke lige har fået den tilsluttet endnu, der er "fuld udblæsning" på systemet indtil at jeg få en brøndpumpe sat på.

men men, hovrdan kan vandet kravle op i det niveau når jeg har et udvendigt dræn som der skulle lede vandet væk fra huset*??