/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Uægte Forældre og Riget
Fra : Rytterknaegten
Vist : 772 gange
399 point
Dato : 09-08-08 05:30

Hej derude.
Vendingen "uægte børn" bryder jeg mig ikke om, så hellere Uægte forældre. I "gamle dage" skulle der i tæt tilknytning til Rigshospitalet, have været et børnehjem hvor nybagte mødre kunne aflevere deres uønskede børn.
Er der nogen der kender til dette sted (Fotos etc?), og navnet på det?, eksisterer dette sted endnu?
Måske gamle journaler, gemt et eller andet sted, Rigsarkivet måske? Bygningen måske i brug i dag til andet formål?
Alle oplysninger har interesse.
Mvh
Rytterknægten

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 09-08-08 08:06

Her kan du læse om "Fødselsstiftelsen" - og søge videre på siden

I 1910 blev Fødselsstiftelsen en del af Rigshospitalet.

Hovedopgaverne for Fødselsstiftelsen var at modvirke ugifte mødres fosterdrab og barnefødsel i dølgsmål samt at uddanne jordemødre.

Selve stiftelsen bestod af tre afdelinger:

Fødselsstiftelsens opgave var at skabe gode rammer for fødende kvinder.
Plejestiftelsens opgave var at sørge for, at de uægte børn kom ud til plejeforældre i København eller kom ud til deres egne mødre (mod betaling).
Opfostringsstiftelsens opgave var at huse de børn, som var født uden for ægteskab ("hittebørn").
http://www.sa.dk/content/dk/temaer_til_inspiration/se_alle_temaer/sundhed_og_sygdom/fodselsstiftelsens_arkiv

Her er mere

http://daisy.sa.dk/GListe.asp

http://www.landsarkivetkbh.dk/hovedst/txt/kilder/foedsstift.htm

http://www.grifo.dk/slaegt_db.php?id=900

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-08-08 08:24

"Uægte" er jo uheldigt oversat fra tysk "Ohne Ehe", der bare betyder "Uden for ægteskab".

Alle børn er ægte og alle biologiske forældre er det også, mens der jo findes både
pleje forældre, adobtiv forældre, stedmødre etc.

Kender ikke det nævnte børnehjem

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-08-08 09:02

Det kan der være noget om, det er jo ikke børnenes skyld selv om de op til moderne tild blev mobbet som horeunger.

Men forældrene bliver jo først rigtigt uægte når den ene af parterne, som regel stodderen, nægter at det er hans barn.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 09-08-08 09:02
Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-08-08 09:17

Rigsarkivet måske finder du udsættelses protokoller med barnets navn / hvor de evt er kommet i pleje/om moderen selv har hentet dem hjem mod plejebetaling.
på rigsarkivet forefindes de lukkede protokoller der kan du være heldig at finde faderens navn i.
senta

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 399 point
Dato : 12-08-08 08:36

Citat
Har du været anbragt på et af de københavnske børnehjem, vil du kunne søge oplysninger om din anbringelse i det arkivmateriale, Stadsarkivet har modtaget. Det er dog slet ikke alle børnehjem, der har afleveret deres arkivmateriale og det materiale, der er bevaret, er langt fra komplet.
http://www.ksa.kk.dk/Borger/Livshistorie.htm

Godkendelse af svar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 26-08-08 08:11

Tak for svaret HelleBirgitte.
Mvh Rytterknægten

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 26-08-08 08:40

Selv tak - glad hvis jeg kunne hjælpe dig