/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
God og billig festmad
Fra : Gismo89
Vist : 6695 gange
40 point
Dato : 08-08-08 18:56

Hey derude...

Jeg har brug for tips og tricks til maden til min 18 årige fødselsdagsfest....
Vi har valgt at lave en buffet, både fordi det er nemmest og så fordi budgettet er lille...
Nogen der har tips til desserten, som skal indeholde ananas i skiver, fordi vi allerede har dem?
Og nogen der har lidt tips til spændende ting til buffeten ud over de normale retter som frikadeller, kartoffelsalat, skinke, pasta m.v.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-08 19:06

Prøv om du ikke kan få nogle ideer, ved at kikke på denne side

http://www.festmad.dk/132-menuer.htm

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-08 19:15

Citat
til min 18 årige fødselsdagsfest
og så fordi budgettet er lille
frikadeller, kartoffelsalat, skinke, pasta m.v.

Nøjes du bare med det til en 18 års fødselsdag...

De "våde" varer stjæler alligevel budgettet

Serverer du meget mere, har du bagefter mad til en måned

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-08 19:18

Det er meget brugt, at gæsterne selv medbringer drikkevarer til en 18 års fødselsdag, eller at du køber det ind, og sælger det til festen

Tillykke med fødselsdagen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-08 19:29

Indfør en ny regel....

ALLE medbringer noget af deres "yndlingsspise"......

Men de må IKKE selv spise af det - se det giver visse overraskelser - og garanteret MEGET morskab....

Så er maden klaret....

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 08-08-08 19:30

med de 18 år

jeg syntes også godt at gæsterne selv kan medbringe drikke varer

hvis du ikke vil have frikadeller, skinke og kartoffelsalat :)

kan du feks lave et pølse/ostebord med skive skåret peberfrugt i alle farver, radisser, blå og grønne druer m.m godt brød og smør og fedt.

eller du kan kigger her :
http://www.maduniverset.dk/kategori.php/11/Buffet-opskrifter

http://opskrifter.heede.dk/?kid=27

http://www.maduniverset.dk/opskrift.php/939/Desserter-opskrifter/Ananaschokolademousse

jeg håber i får en god fest.

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-08-08 19:35

Har du hørt om Sønderjysk Pølsebord?
Det skulle du prøve...

Slagter Nielsens pølser, her fra Nordborg på Als, kan nu også købes i Gilleleje.
Og måske skulle du ofre en sparetur med billige dåseøl fra Tyskland??

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 08-08-08 19:40

Først tillykke og god fest

Så kommer opskriften på en rigtig dejlig dessert med ananas:
Ananas-Chokolademousse
Mængde/antal pers: 4 pers

Ingredienser:
125 g mørk chokolade
2 spsk ananassaft

2 æggeblommer (pasturiserede)
4 skiver ananas (frisk eller dåse)
1/4 l piskefløde
Fremgangsmåde:

Chokoladen brækkes i mindre stykker og kommes i en tykbundet gryde sammen med ananassaften. Smelter under låg ved jævn varme.
Chokoladen afkøles lidt, og æggeblommerne røres i.
Ananassen skæres i små terninger og røres i. Fløden piskes stiv og vendes i.
Desserten kommes i skål eller portionsglas og stivner i køleskabet i ca. 1 time.

Serveres iskold.
http://www.anjasopskrifter.dk/showRecipe.asp?recipeID=275

Andre ideer - minipizza - fyldte små pandekager - og det store hit lige nu Tarteletter med fyld

Bliv evt inspireret her
http://www.maduniverset.dk/sog.phtml?search=tarteletter&Submit.x=10&Submit.y=12

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-08-08 19:52

Prøv at lave Quiche Lorraine, ikke købe en færdig, men rigtig hjemmelavet. Koster ikke meget, men har altid været en stensikker succes ved vores buffetter.

Mørdejen laver du af 250 g mel, 175 koldt smør (eller margarine), lidt salt og lidt isvand. Du kører rundt i mel, smør og salt med dejkrogene på piskeriset til smørret bliver nogenlunde findelt, hælder 1 spskefuld koldt vand i ad gangen, indtil du får lavet en sammenhængende dej. Ind i køleskabet til den er kold, rulle ud (der er dej til to alm. piefade her) og tilbage i køleskabet. Pensle med lidt sammenpisket æggehvide, prikke med en gaffel og i ovnen v 225 grader ca 15 min. Det lyder besværligt, men kan laves dagen eller et par dage før (det gælder også den færdige quiche, skal bare lunes inden servering, men kan til nød spises koldt), smager meget bedre end købemørdej, og er sikkert også billigere.

Fyld til 1 quiche: 125 g magert stribet flæsk, 4 æg, 1 dl piskefløde, salt peber og 100 gram danbo el. lign ost. Skær flæsket i tynde strimler (efter at have fjernet sværen) rist det i olie/smør til det er gyldent, ikke sort. Rør æg, fløde og krydderier sammen. Læg flæsket på den bagte tærtebund, dæk med ost i skiver fra osteskæreren, hæld æggeyamset over, bag ved 180 grader ½ time, server med den salat du alligevel har lavet og ikke et øje er tørt.

Kommentar
Fra : Gismo89

Dato : 08-08-08 19:59

En tur til Tyskland er obligatorisk i vores familie...
og det med at folk selv medbragte, havde vi tænkt på, men så bliver det meget.....
Og ja, er fyldt 18 for længst, men tak for de søde hilsner... juleaften er bare en lidt dum dag at holde fest for så mange mennesker på....
men jaaaaa, men de venner jeg har, tror jeg det våde trækker mest...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-08 20:07

Citat
og det med at folk selv medbragte, havde vi tænkt på, men så bliver det meget

Jamen det skal du da være glad for, så er der mere pant til dig dagen efter

Du kan også lave grillmad, du laver salater, flutes, dessert, og så medbringer gæsterne selv kødet..

Når mine unger har rendt til 18 års fødselsdage, er det faktisk ikke menuen der er det afgørende, for at det bliver en god fest, det er samværet.

De har faktisk hygget sig rigtigt godt, selv hvor det var hele familien til fødselaren, hvor der blev serveret boller og lagkage

Da min ene søn blev 18 år, blev det holdt som en "børnefødselsdag", pølser, boller, lagkage, ud og spille bold i haven, se lidt film,det lyder måske kedeligt, men jeg kan love dig for de havde det skægt, om aftenen blev alle sendt ud og vaske hænder inden de fik is.., min yngste ville ikke engang have is, men gik direkte i seng. De snakker stadig om hvor sjovt det var at holde "børnefødselsdag" igen

Kommentar
Fra : pinklady

Dato : 09-08-08 10:08

En fedtfattig,let og frisk dessert.
Ananas i chokoladecreme
1 person, Så ganger man bare op til det antal man bliver.
Ingredienser: 125 g. græsk youghurt
125 g. ananas + saft
sød ( sukker erstatning )
vanilie essens
Kakao
****
Bland græsk youghurt med 2 spsk. saft fra ananasen, put ca. 3 spsk. kakao i og smag til med sød og vanilie essens. Høld massen i en skål og ananasen oven på.
Tips:
Kan laves med alle slags frugter
------------------------------------------------------
En tomat salat hvor du skære tomater i skiver, skal det være luxus så brug cherry tomater, læg enten løg ringe eller hakkede løg hen over og bland som foreskrevet det krydderri som du kan købe i brugsen. Det er små poser med krydderri til tomatsalat. Det er utroligt lækkert og frisk til meget mad.
Tsaziki
Ingredienser: 1/2 l. yoghurt
1-2 presset el.revet hvidløg
1/2 afdryppet revet augurk
salt
****
Hæld yoghurten på et kaffefilter og lad det stå og dryppe i min. 2 timer til det har en tyk konsistens Rør agurk hvidløg i og smag til med salt .
--------------------------------------------------------------
En dejlig ret som sagtens kan sættes på et buffet bord, HVIS man dog fylder på løbende fra ovenen da den er bedst en smule lun.
Du spreder skivekartofler ud i din bradepande, og drysser 3 til 4 porre som er skåret i ringe som derefter er halvveret hen over, du kan evt skære gulerødder,gerne søde i strimler og drysser hen over også.Små steg 2 pakker bacon i skiver på en pande og fordel ud over kartoflerne,gerne med evt. væde fra panden. Bland piskefløde/cremefine med salt/peber samt hvidløg efter smag i og hæld det hen over kartoflerne i bradepanden.Skære kyllingefilet(Netto`s frosne er altså god og fin til dette formål) i enten strimler,firkanter eller hvad du bedst syntes om at læg hen over kartofler og det hele, og drys solsikkekerne hen over det hele, kan varieres med andre former for nødder,men solsikkekerner er det billigste
--------------------------
Blandet bulgur-salat (tabuleh)
Ingredienser: 100 g bulgur
1 peberfrugt
4 solmodne tomater
1 agurk
1 lille løg
1 stor håndfuld persille
Et par blade hovedsalat
1 tsk tørret mynte
1 citron ( saften )
4 spsk olivenolie
Salt
*************
Skyl bulguren med koldt vand og lad den dryppe af i et viskestykke. Fjern frøstolen og skær peberfrugten og tomateerne i småstykker. Skræl agurken og skær den i småstykker. Hak løg og persille hver for sig. Læg salat bladene underst i salatskålen. Bland ingredienserne med bulguren og fordel den oven på. Opløs lidt salt med citronsaften ~ tilsæt olien og hæld over salaten. Lad den trække ti minutter.
.
Det er da lidt anderledes og ikke så dyrt.
Men ellrs kan jeg anbefale dig at kigge her.
http://www.dk-kogebogen.dk/
God fødselsdag og fornøjelse.

Kommentar
Fra : Gismo89

Dato : 10-08-08 17:22

Nordsted1, ja nu kommer der ikke vildt mange unge... mine venner bor enten for langt væk, eller også har de ikke tid... lige øv... men tror da der kommer omkring 20 unge og så resten voksne og vores fester er heldigvis ikke kendt for at være kedelige.... hehe, men god ide med "børnefødselsdag"... måtte have været skægt...

og tusinde tak til jer andre med opskrifter med videre....

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 10-08-08 18:55

JEg ville sige, at drikkevarer købes til rimelige penge.

Så har du nemlig kontrol over, hvor meget der bliver drukket!

Er sgu lidt træls at vågne op til et overbrækket hus, hvor ting er slået i stykker, og måske at have haft politiet på besøg.

Det gjorde jeg ved min ældstes fødselsdag.
Og gør det også ved de kommende 2.
Et par enkelte var lidt sure da de måtte aflevere deres medbragte, men de fik det udleveret da de gik.

Og flere forældre var egentlig glade for det.

Kommentar
Fra : Birgit-T

Dato : 21-08-08 23:44

Først til desserten...

Bagt ananas med kanelsukker og vaniljeis

Skær en ananas i kvarte eller ottendedele og i skiver.
(Eller brug dem fra dåse )
Vend i florsukker og bag i ovnen ved 160 grader i ca. 10 minutter.
Tag dem ud og lad køle af.
Drys lidt kanelsukker over når frugterne skal serveres.
Server vaniljeis til.

Så til ekstra til buffeten... PINDEMADDER!

Små stykker ristet franskbrød med frisk mozarella, krydder med salt, peber, frisk basillikum og en halv cherrytomat

Rugbrød med agurk, røget laks og tzatziki

Mini grillspyd med kylling vendt i sesam og soja, med champignon.

Ristet franskbrød med æg, rejer og tomat

Cocktailspølser i svøb

Mini-sandwich (2 skiver franskbrød delt to gange) med skinkesalat, æggesalat, laksesalat, leverpostaj med bacon, skinke og ost.

Feta ost indbagt i filodej

Lidt fra mig der ELSKER pindemadder ^_^