/ Forside/ Teknologi / Udvikling / SQL / Spørgsmål
10  smorch 260
Kun føste række i et join
Fra : Ladmorillo
Vist : 453 gange
200 point
Dato : 08-08-08 12:48

Hej

Jeg har to tabeller, en med biler og en med billeder af disse biler. Billeder tabellen har en fremmednøgle der peger på biler og billeder har et sorteringsnummer, sådan at de har en specifk rækkefølge per bil.

Biler:
[bil_id] [navn]
1 bmw
2 skoda
3 audi

Billeder
[billed_id] [filnavn] [sortering] [bil_id]
1 bmwa.gif 3 1
2 bmwb.gif 2 1
3 bmvc.gif 1 1
4 skodaa.gif 1 2
5 skodab.gif 2 2
6 skodac.gif 3 2
7 audia.gif 2 3
8 audib.gif 1 3

Jeg har nu brug for et SQL select statement der giver mig en liste med alle biler samt en ekstra kolonne per bil der giver mig filnavnet på det billede der har det laveste sorteringsnummer.

Altså et kald der på overnstående tabeller resultere i:

[bil_id] [navn] [billede_filnavn_med_mindste_sorteringsnummer]
1 bmw bmvc.gif
2 skoda skodaa.gif
3 audi audib.gif

Jeg har prøvet mig frem men kan ikke få det jeg vil... det bliver vel noget med et join, group by og en order by i et nested kald... eller lignende.

Et kald som
"select bil_id, navn, filnavn from biler inner join billeder on biler.bil_id = billeder.billed_id"
giver mig jo en bilrække per billede og derfor alt for meget info. Jeg skal bare bruge en enkelt række per bil med filnavn på det første billede.

Anyone?

Kommentar
Fra : ajuul

Dato : 08-08-08 12:58

Hej Ladmorillo.
Sådan her:

Kode
select Biler.bil_id, Biler.navn, Billeder.filnavn
from Biler left join Billeder on Biler.bil_id = Billeder.bil_id
where (Billeder.sortering in (select min(sortering) from billeder group by bil_id))
group by Biler.bil_id, Biler.navn, Billeder.filnavn;

Med venlig hilsen

ajuul

Kommentar
Fra : ajuul

Dato : 08-08-08 13:52

Undskyld.
Det var vist volapük.
Jeg prøver lige igen!

Undskyld /ajuul

Kommentar
Fra : ajuul

Dato : 08-08-08 14:19

Så var den der.
Værsågod:

Kode
SELECT Biler.bil_id, Biler.navn, Billeder.filnavn
FROM Biler LEFT JOIN Billeder ON Biler.bil_id=Billeder.bil_id
WHERE (Billeder.bil_id, Billeder.sortering) IN (select Billeder. bil_id, min(Billeder.sortering) from Billeder group by bil_id)
GROUP BY Biler.bil_id, Biler.navn, Billeder.filnavn;

Med venlig hilsen

ajuul

Kommentar
Fra : Ladmorillo

Dato : 10-08-08 16:31

virker desværre ikke for mig.