/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
aggresiv tæve
Fra : sigfrid
Vist : 1067 gange
20 point
Dato : 08-08-08 09:17

hej andre hunde ejere.
vi har en amstaff-labradorretriever blanding,som vi fik fra en anden familie som 6 måneder hun er nu 14 måneder.hun er en meget kærlig og hengivende hund over for os,og alle de mennesker der kommer i huset og mennesker vi møder.
men nogen af andre hunde vi møder på vores vej,er hun meget aggresiv i mod.er der nogen måder at behjælpe problemet på,eller er man nødt til at tilpasse sig.
vi går til hundetræning så vi håber det også hjælper
i næste uge bliver hun steriliseret måske også en hjælp?
måske nogen ved noget om problemet
hilsen sigfrid

Accepteret svar
Fra : maj_britt

Modtaget 30 point
Dato : 08-08-08 09:23

Du kan muligvis blive nødt til at tilpasse dig hundens luner og hvem har sagt at hun skal kunne med alle andre hunde?? Kan du med alle andre mennesker?

Mine to tæver gider heller ikke andre alle andre hunde, ikke at de laver udfald, men de går væk og det accepterer jeg da.

Hun er blandet med amstaff, der er kendt for artsfælleproblemer, hvorimod de er meget menneskevenlige, så vær du blot glad for det.

"i næste uge bliver hun steriliseret måske også en hjælp? "

Muligvis, men ikke sandsynligt.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 08-08-08 09:31

Måske du skulle uddybe hvordan aggressiv. Gør hun selv udfald mod andre, eller er det når de vil snuse til hende............der er en stor forskel.

Alderen taget i betragtning, er det meget normalt, at hun ikke gider og blive snuset bagi, med mindre hun er højløbsk.

Gør hun bare udfald for udfaldets skyld, burde du nok opsøge en psykolog eller anden kyndig vejledning.

Du skriver at der er Amstaff i hende.......det i sig selv kan give en aggressiv hund. Amstaffen handler ud fra instinkter og har desværre ikke særlig mange brikker og flytte rundt med.... sagt af min kyndige hundetræner.

I har først fået hende som 6 mdr. Måske det kan ligge til grunde fra før i fik hende.

Jeg håber virkelig i finder en løsning, for Amstaff og andre muskelhunde er i forvejen ikke særlig vellidte mange steder, at hun så er aggressiv gør det ikke lettere for jer at omgås andre hunde, så hun kan blive ordentligt socialiseret.

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 08-08-08 09:41

Tak for svaret maj_britt.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-08-08 09:48

Citat
Amstaffen handler ud fra instinkter og har desværre ikke særlig mange brikker og flytte rundt med.... sagt af min kyndige hundetræner.
.. sikke noget ævl - alle dyr handler ud fra instinkter ! Synes ikke lige den hundetræner er specielt kyndig

men dertil - så har næsten alle amstaff en eller anden form for adfærdsproblem med artsfæller nemlig. Jeg lægger også mærke til at blandingen i har - først kom til jer som 6 mdr gammel og det kan udemærket have en betydning. Men masser af kærlighed og omsorg - og du får tifold igen

Hvis det er amstaffens gener der er de mest udprægede skal I nok lige tage hensyn til netop det.
Den er nemlig noget så kærlig og elsker menneske selskab - men ikke artsfælle selskab.

Jeg tror desværre i skal tilpasse jer hunden på nogle områder pga amstaff blandingen - men værre er det så heller ikke.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-08-08 14:34

Tja... alle dyr -og mennesker med- handler ud fra instinkter. Men man er mere eller mindre styret af instinkterne.

Amstaffen ER nok mere "instinktstyret" end mange andre hunderacer... Og selve den instinktstyring er meget dominant arvelig, så de fleste blandinger af racen OGSÅ har tendens til at reagere væsentligt mere på instinkt end på den adfærd som man som ejer ihærdigt søger at indlære.

---Hvis I bor et sted hvor der bor mange andre hunde, så flyt. Eller afliv hunden. I ER nødt til at tilpasse jer til hendes adfærd.

Hvis I bor ude på landet, eller på en ejendom hvor hun ikke behøver at have ret meget kontakt med andre hunde, så nyd hende som hun er. Ud over problemerne med artsfæller, så er det jo en dejlig hund.
---At forsøge at ændre på hendes adfærd ved hjælp af hundetræning kan i værste fald gøre problemerne større. --Men det kommer an på, hvordan hun har det med de andre hunde på holdet. Og det kommer MEGET!!! an på træneren.

Hvis hun --mod forventning-- IKKE har væsentlige problemer på træningsholdet, så bliv endelig ved med træningen. MÅSKE vokser hun fra problemerne efter sterilisation. --Men sterilisation kan osse gøre problemerne værre.
Men hvis hun hver gang til træning kommer i konflikt med andre hunde, så kan selve kampen for at ændre hendes adfærd gøre, at hun en dag også vil vise aggressioner overfor sine mennesker...

Det er et meget stort ansvar at have en hund som hende. Det er altid ejerens ansvar at sørge for at det ikke går galt. Sørg for at have en god forsikringsdækning (udvidet ansvarsforsikring) så I i det mindste er klar til at dække de skader, der kan opstå.

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 09-08-08 11:08

aggresiv tæve
tak for alle kommentarer til vores spørgsmål.
selfølgelig er der mange måde at opdrage på,men vi tror vi gør det rigtige ved meget omsorg og kærlighed,som nogen også mener.det var jo nok også for at få en bekræftelse på at man gør det rigtigt(mange måder)
jeg har bagefter regnet på hvor mange ture(cirka 600 )og måske problem med cirka 10 ganger,så man overreagere nok på grund af blandingen.
trods flytning og aflivning.tak for alle svar.
sigfrid