/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
måle spænding på cmos batt
Fra : frederikshavn
Vist : 669 gange
100 point
Dato : 07-08-08 16:49

Hey
Jeg har døjet noget med mit cmos batt.det vil ikke holde strøm har skiftet 2stk inden for en mdr.og det er lidt vildt syntes jeg,ved ikke om jeg har været uheldig og har fået nogle dårlige batt.men nu har jeg købt nogle rigtige gode nogen,som blev anbefalet af Manse(alletideres fyr)såvar det jeg tænkte om der var et pgr.som kunne holde øje med spændningen på batteriet

Kommentar
Fra : edison

Dato : 07-08-08 18:20

nå du montere et nyt batteplus og minus polerne, Da du derved aflader batteriet. Og så holder det ikke længe.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 07-08-08 18:22

ubs der var en trykfejl.
når du montere et nyt batteri, må du ikke røre polerne på batteriet, da det derved bliver afladet

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-08-08 20:05

Du kan prøve med speed fan>
http://manse9933.dk/test_info/vbat/vbat.jpg

Speed Fan:
http://www.almico.com/sfdownload.php

Jeg ved ikke om man kan se om bat mister strøm me
se om det har samme spænding som på mit billede og
sammenlign med dit bat,tjek engang imellem og spændingen falder,jeg har aldrig undersøgt om man kan se det men mit bat skulle også gerne holde en fire/seks år endnu.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-08-08 20:07

Det kan være man kan se det vis det taber spænding hurtigere end normalt/mit.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-08-08 20:11

Man kan under indstillinger sætte programmet til at logge Vbat og andet,historik.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-08-08 20:22

Har holdt flyttedag>
Speed Fan:

http://manse9933.dk/test_info/vis/billede.htm

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 07-08-08 21:00

hey manse,mit vbat står kun på 1.73,så der må sgu være noget galdt,fil avide det kunne være hvis bundkortet er monteret dårligt,eller hvis kølerpladen til cpu'en(den der sidder bag på boardet)er skæv,for på et tidspunkt havde jeg den nemmelig afmonteret fordi jeg skulle have en anden køler på,kan også se at de afstandsstykker der sidder i bunden af toweret,dem man skruer mb fast i er løse,jeg kan blive ved med at skrue på skruerne,og der sker intet,de kører bare rundt,de sagde at det kunne godt aflade batteriet,men det syntes jeg lød lidt som en røver historie,men er det muligt?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-08-08 22:22

Det kan være en kortslutning(som nævnt tidligere) bag på mobo,et eller andet der røre ved en/nogle lodninger bag på kortet Prøv at tage det af og tjek om det hele er sta ortentligt på (bagplade)eller om der ligger/sidder et eller ander og roder bag på.
Sæt en finger/nrgl indunder kortet og pres forsigtigt op ad mens du løsner skruen/skruerne,så sidder der nog en hun/han møtrik bag på men den kan du ferne når du får kortet af.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-08-08 22:24

sat ordentligt

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-08-08 22:26

sæt selv manglende bogstaver ind,jeg har klister øjne og skal snart på hovedt i seng,lang dag.

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 08-08-08 17:14

Nu er det sgu lige før jeg sprænger i luften,har lige skilt lorten fuldstændigt affor at se om der nogle kortslutninger,og efter hvad jeg kunne se var der ingen ting,,satte nye afstandsstykker i,og nye skruer,og endnu et nyt batteri,og kølerpladen til cpu'en sad som den skulle,samlede det hele igen,og gik så i byen,da jeg kom hjem igen(ca.2 timer senere),tændte jeg maskinen,og fandme ikke at cmos batteriets spændning var faldet fra 3v til 2,16v,nu ved jeg virkelig ikke hvad jeg skal stille op,og batt. ikke er genopladeligt,kan det vel næppe være min psu(crosshair 530w),er det mon det f.... board der er fejl på,købte det d.20/6-08,og har skiftet 3 batt. indtil nu,og det kan ikke være muligt.
Boardet er købt hos GETMORE,er der et geni der kan fortælle mig hvad problemet skyldes,og hvordan jeg kommer det til livs?