/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Sommerens Krimi
Fra : svendgiversen
Vist : 566 gange
105 point
Dato : 07-08-08 08:32

Hvem har et forslag til en god kriminalroman?

Jeg har læst de fleste populære svenske: Stenhuggeren, Ulykkesfuglen etc.
De norske gider jeg ikke; det varer typisk for længe før der sker noget...

Passageren synes jeg er for barsk, hellere en krimi i hyggelig klassisk stil,
med 5-6 mulige mordere og en uventet afsløring til sidst.

Ikke den moderne krimi genre, hvor halvdelen af indholdet er samfundskritiske indslag,
eller hvor hovedpersonen har sociale problemer på hjemmefronten...

Hvad hedder den sidste gode krimi I har læst og kan anbefale??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-08-08 08:37

Da Vinci Mysteriet Ikke klassisk krimi, men fantastisk spændende

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 07-08-08 08:47

Jeg har lige fået Axel Bolvig:Balthasars skrin.Har endnu ikke læst den - men glæder mig til det

Balthasars skrin er en dansk version af Dan Browns Da Vinci mysteriet, men begivenhederne finder sted i Danmark, ved Egeskov Slot og Hesselager kirke på Fyn.

Fortællingen rummer såvel historiske som aktuelle storpolitiske og religiøse intriger, og den rejser spørgsmålene:
- Hvad ville der være sket, hvis Pilatus havde nægtet at overgive Jesus Kristus til døden på korset?
- Hvad ville der være sket, hvis det var lykkedes for kong Herodes at myrde Jesusbarnet?
- Hvad ville De hellige tre Konger hos det nyfødte barn?
- Hvad har de spørgsmål med Egeskov slot og Hesselager kirke på Fyn at gøre?

Verdens største labyrint findes ved Egeskov Slot. En augustnat 2005 bliver den brutalt gennemgravet. Liget af slottets gartner findes i en af udgravningerne. Han er død af en ukendt forgiftning, som stammer fra et enestående fund, han har gjort på Hesselager kirkes loft på bagsiden af en kalkmalet labyrint. Herefter sker der andre voldelige dødsfald ved de to steder.
Gartnerens datter Eva Marie beder professor Anton Baltzer om hjælp. Det bliver deres svære opgave at udrede og undgå de magtkampe, som udkæmpes på Midtfyn. Og specielt: hvad kæmper de om?
Ved hjælp af gamle dokumenter og analyser af vores kalkmalerier lykkes det for Baltzer at afsløre sammenhængen.

Balthasars skrin er en intelligent spændingsroman, der på en overraskende måde vrider nye oplysninger ud af vores gamle kalkmalerier. Det er fiktion og fakta i et rafffineret samspil.

http://www.saxo.com/dk/item/axel-bolvig-balthasars-skrin.aspx

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-08-08 09:15

christian mørk "De ti herskere"!
Jean-Christophe Grangé "Ulvenes rige"

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-08-08 09:26

Hej Svend.
Kan anbefale dig følgende ro.
Under en strålende sol af Khaled Hosseihi
og Aldrig mere fri af Carla Blædel.
Fortsat god sommer . Pia

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 07-08-08 09:47

Her er sommerens bedste bog med åndeeløs spænding og en uventet slutning...synes jeg:

Det er en moppedreng men man har svært ved at lægge den, når man først er i gang...

Jeg Dræber af Giorgio Faletti

http://www.saxo.com/dk/item/giorgio-faletti-jeg-draeber-indbundet.aspx

Ziggy99

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-08-08 10:09

Foreløbig tak for mange gode forslag...

Da Vinci Mysteriet er den eneste jeg har læst, vel nærmest sidste sommers krimi.
Og min kone har flere af Christian Mørk, som jeg ikke er så vild med.

Nu vil jeg forsøge at låne eller købe nogle af de andre...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-08-08 10:48

Efter nærmere eftersyn har vi både: "De ti herskere" og "Under en strålende sol"
stående i vor reol. Min kone er også medlem af Gyldendal.

Som sagt hellere en klassisk krimi, uden for mange sociale og også racistiske problemer...

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 105 point
Dato : 07-08-08 14:30

Du kan måske blive inspireret af denne side med anmeldelser/beskrivelser af krimier
http://www.rundtombogen.dk/krimier.htm

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 07-08-08 22:04

Hej Svend...

hvis du taler lidt med din hustru....kan det jo være at hun kan besvare spørgsmålet ved at rode lidt rundt i reolerne

ZXiggy99

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-08-08 08:47

Tak for svaret HelleBirgitte.

Lige den oversigt jeg har brug for

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 08-08-08 09:36

Selv tak og go´ fornøjelse