/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Tykkelse på fonte i Illustrator
Fra : rcn
Vist : 1052 gange
200 point
Dato : 11-03-03 14:54

Jeg bruger illustrator 10 og vil gerne kunne øge tykkelsen på en given tekstfont.
Det skal ende med en fil bestående af Outlines, som en foliemaskine skal skære efter, derfor kan metoden med at justere Stroke ikke umiddelbart bruges, da ankerpunkterne jo ligger midt i Stroken.
Jeg har forsøgt med Create outlines efterfulgt af Outline stroke. Derved har jeg kunnet fjerne den inderste outline, men det hjælper ikke på bogstaver som A, D, O osv. Her fyldes bogstavet helt ud, hvad der jo ikk er meningen. Det er også et ret tidskrævende arbejde, så hvis een af jer kender en anden metode, vil jeg blive meget glad, da det drejer sig om en del tekst.

På forhånd tak!
Rikke

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 11-03-03 15:53

Hej Rikke!

Kender desværre ikke så meget til Ilustrator, men prøv at læse / søge og stille spørgsmålet via:
http://www.eksperten.dk/kat/91/

Det kan være der er flere, der bruger Ilustrator der!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 11-03-03 21:28

Hej Rikke...
Jeg har prøvet at lave outline-tekster til folieskærer. Jeg har dog Illustrator på dansk og bruger derfor de danske komando-udtryk som flg.:
Når du har omdannet dine typer til kontur, lægger du den ønskede stregtykkelse på dine typer.
Så har du, som du skriver ankerpunkterne midt i stregen.
Herefter går jeg i Objekt\Kurve\Kontur om streg, - og vupti, nu ligger der en streg med ankerpunkter på hver side af de streger, der danner outline i skriften.
Ammitz

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 12-03-03 09:27

Den har jeg også fundet Men - nu ligger der jo en dobbeltstreg! Så jeg skal slette alle de inderste streger, ellers vil folieskæren vel skære begge, og det er jo ikke meningen.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 12-03-03 11:14

Hej Rikke..
Det forstår jeg ikke du får, - for det sker ikke hos mig, - jeg har kun een streg der hvor skæreren skal skære, - altså en skæring på hver side af outlinestregen.
Prøv lige een gang til, om noget er smuttet undervejs!
Ammitz

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 12-03-03 11:34

Ja, det samme her. Øv, hvorfor kan jeg ikke tegne det for dig. Det vil være meget nemmere at forklare, så.
Nå, men altså.
Jeg har min stroke, som giver den fylde til bogstavet jeg gerne vil have. Jeg bruger outline stroke og der kommer en outline på hver side af stroken. Fint nok, men nu har jeg i princippet et mindre bogstav inde i den jeg egentligt skal bruge, hvis du forstår mit billede. Altså bogstavet, der som slutresultat kun skal have een ydre begrænsning har nu en indre og en ydre begrænsning. Altså skal jeg slette den indre for at folieskæren ikke tror at det kun er bogstavets kontur jeg vil ha'.
Jeg har været hele mit dokument igennem og tror desværre ikke der er en nemmere måde.
Alternativt skal jeg oprette en ny tekstfont ud fra de reviderede bogstaver, men den ved jeg ikke hvordan man definere :-/
Ved du?

Rikke

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 12-03-03 23:41

Du må gerne prøve at tegne, så skal jeg se på det når jeg har lidt tid ind imellem.
birgit@kj-offset.dk
Jeg giver dig ret i at det mange gange er nemmere.
Ammitz