/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Bygge stort akvarie
Fra : tararam
Vist : 2541 gange
50 point
Dato : 03-08-08 20:13

Jeg leder på nettet efter sider om hvordan man bygger sit eget akvarie. Altså ikke alm 50-300 ltrs akvarier, men store 1000-2000 ltrs i cement eller hvad der nu skal bruges. (en lade skal bruges til formålet)
Men jeg synes ikke at finde noget. Måske leder jeg de forkerte steder.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 03-08-08 20:33

Prøv at se lidt på fremgangsmåden til at støbe en svimming pool...
det bliver jo næsten et lille et ..ikk ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-08 20:36

Prøv akvariesiden og andre lignende sider

http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=305048

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 60 point
Dato : 03-08-08 20:58

Mit gæt:
Armeret cement, dvs. 10-12 cm med et kraftigt hønsenet som armering, brug tyk krydsfiner som forskalling og vibrer betonen med en rystepudser.
I side og bund en rille til glasset og en jernbjælke foroven + diverse huller til indløb og afløb.
Glastykkelsen vil jeg ikke rode mig ind i, heller ikke om glasset skal fæstnes med silicone eller hårde gummilister.

Prøv om Du kan få nogle "staldtips" i Danmarks Akvarium.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 03-08-08 21:08

Når der skal spærres så stor en mængde vand inde, er der naturligvis ikke nogen almindelig
litteratur derom. Vandets tryk bliver så stort at der skal bruges ganske tykke glas, måske omkring
20-30 mm. Vægten af glasset bliver enormt. Rammen bliver tilsvarende nødt til at være i en tilsvarende svær dimension, rustfrit vinkelstål med en godstykkelse vil jeg tro skal være på ca. 10 -
15 mm. Cement kan ikke anvendes, der siver vandet igennem. Til at stille det hele på, kan fundamentet vel udføres i beton. Jeg vil foreslå at kontakte en glarmester og høre om han vil være med på ideen, og prøve at skaffe de meget tykke glas. Du bliver nødt til at få beregnet hvor stort
trykket vil blive og finde frem til glastykkelsen. Glas i den størrelsesorden er meget dyre, gad vide
om du har tænkt på hvor kostbart dit projekt vil blive, men jeg vil ønske dig held og lykke, jeg har engang selv haft lyst til lave en væg som akvarie som i danmarks akvarium, men kom fra det, netop
på grund af de nødvendige meget tykke glas. Mvh. K.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-08-08 21:29

Til de enorme akvariefacader ude i verden i dag bruger man faktisk acryl, men lamineret helt usynligt sammen af tyndere plader.

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 03-08-08 21:42

http://www.nordicreefforum.dk/forum_posts.asp?TID=6883

i de indlæg er der nogle links til andre selvbyggede akvarier, b.la 2300 l

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 18-09-08 09:45

Tak for svaret LuffeA.