/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Møl i tøjet
Fra : NadiaMuz87
Vist : 2170 gange
25 point
Dato : 03-08-08 20:13

Hej...

Vi bor i lejlighed og bliver nød til at tørre tøjet udenfor, da vi ikke har andre muligheder...

Vi har utrolig mange møl i tøjet... Og som jeg har hørt lægger de jo også æg imens de sidder der...
Hvordan får man møl og æg til ikke at hoppe på tøjet?

For f... det er ulækkert...

Knus Nadia.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-08-08 20:18

Mølkugler

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-08-08 21:09

Prøv at læse her: http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/moelitex.htm rul ned på siden og læs om bekæmpelse og forebyggelse.
Læs også her: http://www.j-sb.dk/flyvende_insekter/moel/moel.asp jow du har helt ret, de ER ulækre

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-08-08 22:29

Hej
Rigtige textilmøl hopper ikke i tøjet udenfor. Måske gemmer de sig der om natten, men eftersom de ikke lever af hverken bomuld eller syntetiske stoffer, er de nødt til at finde sig noget uld eller silke for at deres larver har noget at leve af. Disse er nemlig afhængige af at der er protein i fibrene.

Jeg har i mit lange liv været ude for mølangrev 2 gange. 1 gang i min gemals uldne vinterfrakke, som hang i et ellers ubenyttet loftsrum og 1 gang i en ulden sweater. Hullerne befandt sig der, hvor sweateren havde ligget i dybt mørke.

Man kan købe nogle papirblade, som afgiver gift og dræber møl/larver. Heldigvis er der nu kommet nogle frem, som ikke lugter grimt. Ellers kan man lægge små poser med lavendler mellem tøjet.

Møl kan knibe sig ind alle vegne, så opbevaring i plastkasser uden møldræbende middel dur ikke.
Men da det kun gælder for uld og silke, kan man passe særligt godt på disse tekstiler.

Om sommeren gemmer jeg mine gode uldne sweaters i tæt tillukkede papirposer. Alternativt kan man bruge plastposer, men det kræver at uldsagerne er knastørre - og det kan man for uldens vedkommende ikke gå ud fra at det er, selvom det føles tørt.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 03-08-08 23:05

"Antimøl" fås i Matas.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-08-08 07:20

Så kan man spørge sig om i gør rent i hjemmet.

Kommentar
Fra : NadiaMuz87

Dato : 11-08-08 19:36

Øhh.... Om vi gør rent??

Self gør vi da det....

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-08-08 20:50

Hej Teil

Så ubehøvlet et svar havde jeg ikke forventet af dig. Møl er der ingen, som kan gardere sig imod. Du kan ikke engang holde huset hermetisk lukket uden at få møl ind alligevel. Hm.... og det er vel mere hygiejnisk at åbne vinduer og døre et par gange om dagen.

Hvis det kan trøste dig, så er museernes textilafdelinger simpelthen magtesløse mod mølangreb. Selv uldne textiler, som har været i lukkede glasmontrer har fået huller efter møllenes larver.

Jeg synes selv at der har været usædvanligt mange møl i år. Derfor afventer jeg spændt, hvor meget garn og uldne sweaters der må kasseres. OG JEG GØR RENT.

Sidste år anvendte jeg en ferromonfælde. Det er et stykke imprægneret pap, imprægneret med et hormon, som lokker han-møllene til. Der var tæt besat med han-møl ved sæsonens slutning. Han møllene er de små, hun-møllene er størst.

Mange hilsner Ingelein