/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
papirkurven driller
Fra : plb
Vist : 783 gange
100 point
Dato : 03-08-08 14:24

Hej

Jeg har lige købt en ny pc og har bare taget min ekstra dataharddisk fra den gamle pc over i den nye. Det vil sige at jeg har en ny hdd med windows og en gammel harddisk hvor alt mit data ligger. Problemet er så at windows sagtens kan se harddisken og jeg kan bruge filerne, men når jeg prøver at slette noget fra den gamle harddisk så forsvinder det bare. altså det ryger ikkke i papirkurven som normalt ville ske!?

jeg har prøvet at højreklikke på papirkurven og trykket instillinger -> derfor kan jeg se C-drevet som er det nye drev med windows, men det gamle drev kan jeg ikke se?? Hvordan får jeg aktiveret sådan så de filer jeg sletter på min datadisk ryger i papirkurven i stedet for permenent at forsvinde??

ps jeg kører windows xp pro sp3

mvh PLB

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-08-08 14:34

Den gamle HD har også en papirkurv som de filer ryger ned i.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-08-08 14:35

Øøh, er det ikke meningen at de skal forsvinde ??

De filer der måske skal gemmes flytter Du bare.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-08-08 14:39

LuffeA - det er vel altid godt med sådan en hovsamappe.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 03-08-08 14:41

Eyvinnd - Hvordan får jeg lagt de 2 papirkurve sammen? jeg synes bare ikk det var et problem på min gamle pc når jeg havde formateret den og installeret et nyt OS??

LuffeA - ideen med papirkurven er netop at du slettede ting ryger i den for at man kort tid efter kan fortryde, en slags fejlsikring.. kom nemlig lige selv til at slette noget som ikk sku være slettet

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-08-08 14:42

Netop, derfor ville jeg gemme de "måske" filer på det nye drev, evt. i en mappe.

Endelig har man jo ALTID en backup hvor ting kan hentes.....oder was ????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-08-08 14:47

Det er måske fordi du bruger det gamle C: drev at den ikke vil vise papirkurven.
Det kan også være i mappeindstillinger at du kan få den vist.
Men at slå de to papirkurve sammen skal du nok ikke regne med.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 03-08-08 14:53

Det er netop ikke mit gamle C drev men mit gamle datadrev (på min gamle pc var det mit D drev. ligesom det også er blevet D drevet på min nye pc) altså det er et drev jeg har haft i ekstra til alt mit data. er det virkelig helt umuligt?

ja, men det ene øjeblik var det helt sikkert det sku slettes, men 2 sek efter skulle en kammerat bruge filen og så var den jo helt væk :( nope backup er ikk noget jeg bruger så meget...

Hele ideen er at jeg på begge pc'er har 1 C drev og at jeg så kan flytte min dataharddisk mellem de 2 pc'er alt efter hvilken jeg skal bruge. jeg forstår bar ikk helt hvorfor den driller sådan med papirkurven..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-08-08 16:52

Filen er sikkert ikke helt væk, hvert drev har sin egen papirkurv, åben dit D drev og klik på Funktioner, ned og klik på Mappeindstillinger, klik på fanen Vis, fjern markering fra Skjul beskyttede operativsystemfiler og sæt prik i Vis skjulte filer og mapper, så får du vist papirkurven i det drev (Recycler) den kan du åbne og gendanne slettede filer.
Jeg gætter på at det er fordi du "bare" har sat den gamle i harddisk i, at papirkurven ikke kan sammenlægges med den fra C drevet, hvis du havde formateret harddisken efter at have flyttet den, så havde du sikkert ikke haft problemet.
En brugbar løsning er måske at have to papirkurve på skrivebordet, et for hver drev du skal så højre klikke på Recycler og ned på Send til, der vælger du Skrivebord (opret genvej)
Husk at ændre mappe indstillinger tilbage igen

Kommentar
Fra : joern1

Dato : 03-08-08 18:01

hej
Du kan samligne din anden harddisk med en usb-pind, så når du sletter filer vil de ikke lægge sig i papirkurven
Hilsen Jørn

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 03-08-08 19:58

Citat
Den gamle HD har også en papirkurv som de filer ryger ned i.

Kan du ikke lige forklare hvordan det skal kunne lade sig gøre?

Citat
Du kan samligne din anden harddisk med en usb-pind, så når du sletter filer vil de ikke lægge sig i papirkurven

Sludder!!!! Jeg har selv to HDD på min fil server og sletter jeg noget fra nogen af dem så ryger det naturlig vis i papirkurven, med mindre jeg sletter med en kombination af Shift + Delete.

Har du prøvet og være inde i "Diskhåndtering" og se hvad status er for den ekstra HDD?

Kommentar
Fra : plb

Dato : 05-08-08 16:24

webnoob hvordan kommer jeg ind i diskhåndtering? jeg må indtil videre give dig ret, fordi jeg har MANGE gange formateret mit gamle C drev uden at formatere mit D drev og papirkurven er altid blevet lagt sammen??

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 06-08-08 01:14

Det kan du bl.a ved at højre klikke på "Denne computer" og vælge "Administrer" og under "Lager" der filnder du "Diskhåndtering".