/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Bivirkninger ved brug af Simva
Fra : axelbjarne
Vist : 5514 gange
100 point
Dato : 03-08-08 13:01

Jeg har fået kendskab til alvorlige bivirkninger ved brug af Simvastation. For nylig var der i TV, at Simvastatin ødlægger hukommelsen på mennesker. Det var mere udbredt end først antaget. Jeg har en gammel mor som bruger/brugte dem, efter hun holdt op med dem, kan hun så småt begynde at huske igen...

Måske er der andre herinde, der har tilsvarende erfaringer?

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-08-08 13:04

Gisp.... min mand får dem også.

I forvejen har han hukommelsbesvær (pga hjernerystelse), men det kan da være vi skulle snakke med lægen, måske det ville hjælpe hvis han fik et andet præpararat??

Hold da op, hvis pillerne er med til at forværre det....

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 03-08-08 13:08

Det var kun fordi det var i TV, at vi fik kendskab til...og da vi talte med hendes læge, sagde han, det kunne sagtens være pillerne, men som han også sagde i samme åndedrag, at det tager jo rigtig lang tid, inden sundhedsstyrelsen får kendskab til det...undersøgelsen var lavet i England, men den gælder jo også for Danmark....

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 03-08-08 13:09

Jeg gik og troede hun var senil...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-08-08 13:14

Jamen det kan jeg da godt forstå du troede

Hjernerystelsen og en knæskade, var årsag til at min mand - meget imod sin vilje - kom på pension, han var ellers så glad for sit job, nu har han accepteret det, men er da irriteret over at han så tit glemmer

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-08 13:51

Simvastatin er et meget brugt middel til sænkning af kolesterolindhold i blodet, og der er ikke særligt mange bivirkninger ved dem i forhold til mange andre præparater....og hukommelsesbesvær er IKKE en af dem

http://www.medicin.dk/(0ynfnq2qzwvvskze4mojrl45)/GetPdf.aspx?Url=28103272101.pdf&ext=.pdf

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 03-08-08 13:53

Du har åbenbart ikke set nyhedsindslaget i TV for ca. 14 dage siden...

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 03-08-08 13:57

Og nu da jeg interesserer mig for det, har jeg en ven i Århus, som også har brugt det, han fik ondt i leddene, satte selvfølgelig spørgsmålstegn ved præparatet, hans læge sagde han kunne få piller imod smerterne. Det ville han selvfølgelig ikke. Skiftede til ZARATOR, nu har han ingen bivirkninger.

Så det med at godtage alt, som kommer fra lægen, skal man ikke!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-08-08 14:01

En amerikansk kasuistik beskriver en 51 årig mand, som udviklede progressivt hukommelsestab efter 12 måneders behandling med simvastatin (10). Et skift fra simvastatin til pravastatin betød, at hukommelsestabet forsvandt indenfor en måned. Det blev foreslået, at simvastatins høje lipofilicitet i forhold til pravastatin medfører en større tendens til at krydse blod-hjerne barrieren og påvirke CNS-funktionen

Og andre resultater

herfra http://www.irf.dk/dk/laegemiddelspoergsmaal/svarkognitive_bivirkninger_ved_statinbeh.htm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-08-08 14:03

Fra samme link

Konklusion
Store kliniske forsøg viser, at statiner ikke har effekt på kognitive funktioner. Kasuistikker medgiver dog muligheden for, at der i nogle sjældne tilfælde er sammenhæng mellem statinbehandling og kognitiv forringelse samt hukommelsestab

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 03-08-08 14:08

Så meget er jeg ikke inde i det...men da jeg hørte/så indslaget, tænkte jeg, der sker jo ikke noget ved at prøve at tage pillerne fra hende. Hælper det er det jo toppen, og hjælper det ikke, så kan vi med god samvittighed sige, at vi har gjort noget, istedet for senere i livet sige, hvorfor gjorde vi ikke noget.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-08-08 14:11

Jeg vil da snakke med min mand om, det ville da være dejligt hvis det bare var et pilleskift der skulle til.

Egentligt for dårligt at lægerne ikke har tænkt på det, både i tilfældet med din mor og min mand, det er da dem der har læst

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 03-08-08 16:00

jeg så også indslaget i tv. der går altid lang tid, fra man opdager en bivirning, til det kommer til at stå på indlægssedler og lægemiddelkataloget.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 03-08-08 16:08

jeg fik også simvastatin for et par år siden. jeg har en muskelsygdom, så jeg stoppede hurtigt da jeg læste dette "Vær ekstra forsigtig med at tage Simvastatin 1A Farma:
• Hvis du oplever muskelsmerter, svækkelse eller kramper under behandling med Simvastatin 1A Farma,
skal du straks kontakte din læge. Simvastatin medfører undertiden en sygdom i skeletmusklerne
(myopati). I sjældne tilfælde kan simvastatin medføre svære muskelproblemer, der kan fremkalde nedsat
nyrefunktion (rhabdomyolyse). Risikoen for en muskelsygdom/nedbrydning af muskelceller er højere
hos patienter, der tager store doser Simvastatin 1A Farma, eller som tager Simvastatin 1A Farma
sammen med visse typer medicin"
jeg fik også eksem på anklerne, der forsvandt hurtig igen da jeg stoppede simvastatin. det er nok ikke så uskyldigt medicin

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 03-08-08 16:09

Læger er en forretning som alt andet. Selv om de ved, at der muligvis er større risiko nu end først antaget, da lægemidlet blev godkendt. Så har du aldrig hørt, at de ringer rundt til deres patienter, og siger det til dem der bruger det.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 03-08-08 16:22

Den værste bivirkning jeg har er, at jeg er blevet impotent. Det med ikke at kunne huske, bruger jeg for mig noget positivt. Muskelsmerter har jeg også. Min læge påstår hårdnakket, at det ikke passer med de bivirkninger.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 03-08-08 16:24

og sundhedsstyrelsen er alt for langsom. selv om det er i lande som England Norge eller Sverige man opdager bivirkninger, tager sundhedsstyrelsen sig ikke af det, før de selv har undersøgt det, og det kan tage år

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-08-08 16:31

Jamen hvor er det forfærdeligt... vi har fulgt interesseret med i tråden, og kan se at der er flere af de nævnte bivirkninger, min mand også har.

Manden ringer til lægen i morgen, han vil be' om nogle andre piller, det da ikke kun være lægen der har noget at skulle have sagt

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 03-08-08 16:41

Lægen har overhovedet ikke noget at skulle have sagt - man bestemmer helt og holdent selv. Det stammer jo fra gammel tid, hvor man bukkede for præsten, skolelæren og lægerne - de er alm. mennesker alle som en. Jeg har kendt en læge, der ikke kunne tåle og se blod. Her i Faaborg havde vi en overlæge, der opererede bedst, når han havde fået tilstrækkelig med bajere...han blev så fyret, og efter afvænning er han i arbejde igen - ikke her i Faaborg....De fandt da også en narkoselæge i Nykøbing med kanylen i armen inde ved siden af operationsstuen...så opfat ikke som overmennesker...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-08-08 07:57

Øv, lægen har ferielukket til den 8.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 04-08-08 08:02

Prøv selv at skære det ned til det halve, det gjorde vi i første omgang, og det var med hendes læges anvisning, og det hjalp allerede lidt, altså vi kunne spore en ændring. Senere skar vi selv hele skidtet væk...hun skal til læge i dag, og havde målt sit kolesteroltal, og da hun tager blodfortyndingsmedicin, sagde han, måske hun slet ikke behøver at have kolesterol medicin, men skal hun det, bliver det et andet mærke.

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-08-08 10:09

Vi kan ikke li' bare at skære ned, mandens kolesteroltal er meget forhøjet (det er den arvelige slags, hvor man ikke behøver at være overvægtig for at det bliver forhøjet, det er i hvert tilfælde den forklaring vi har fået), vi ringer igen på mandag, og er der alt for lang kø til at få lægen i røret, så skriver vi til hende.

Jeg håber inderligt, at det kan hjælpe, at få skiftet præparat

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 04-08-08 10:20

Det håber jeg også for jer...

mvh.
Axel

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-08-08 10:22

Jeg skal nok give besked, når han har skiftet præparat, om ikke andet så i pm

Kommentar
Fra : constancef

Dato : 05-08-08 01:06

jeg har været noget rystet, siden jeg erfarede hvilke skader syvastatin kan gøre, og har svinget mellem helt at stoppe 80 mg daglig, mit tal ligger fint, Jeg har med mellemrum klaget over at mit overblik er blevet forringet, jeg får kramper og syren i benene når jeg går det mindste, har prøvet i et stykke tid at genoptræne , men uden særligt held, så nu må jeg slutte at det skyldes pillen, jeg forstår at det er langt mindre doser forsøgene, hvor man har fundet de bivirkninger, så urolig er jeg, Da min læge har ferie, og det er hamselv jeg vil tale med, har jeg nu gjort som axelbjarnes mor halveret mit forbrug. Det er da uhyggeligt at vores psymtomer ikke bliver taget alvorligt, når det har vist sig at være tilfældet .

Kommentar
Fra : constancef

Dato : 05-08-08 10:48

Jeg ved ikke om det er til det foroven stillede forslag jeg skal give en kommentar, eller til det spørgsmål der er oppe til debat.
med venlig hilsen
constancef

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 05-08-08 11:17

Du kommenterer bare lige det, der passer dig...

mvh.
axel

Accepteret svar
Fra : constancef

Modtaget 100 point
Dato : 05-08-08 11:47

jeg forstår godt , at man er bange for selv at tage initiativet til ar reducere en medicin, jeg er selv blevet advaret om hvor vigtigt det er at holde tallet på normal, men overholder man kostvejledningen, behøver man ikke medicinen, desværre har jeg ikke selv gjort det, og derfor den høje dose, men jeg spiser nu hvad der er foreskrevet, og vil undvære pillen.
m.v.h.
constancef

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 06-08-08 20:20

Tak for svaret constancef.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-08-08 21:19

Min mand, kan ikke "nøjes" med at følge kostvejledningen, han har en arvelig forhøjt kolesterol, derfor tør vi ikke reducerer medicinen, men vil bede læge om at få noget andet, på mandag, når lægen kommer tilbage fra ferie

Kommentar
Fra : constancef

Dato : 06-08-08 21:42

nordsted1, det er jeg ked af at høre, jeg ved godt der er forskellige grunde til forhøjet kolesteroltal,men godt der er alternativ medicin , og jeg håber at jeres læge forstår alvoren idet, held og lykke.
m.v.h.
constancef

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-08-08 21:47

Min mand er fuldt ud overbevist om at skifte præparat, tænk hvis han både kan huske bedre, men også sove bedre, han er ofte oppe om natten pga kramper, men det er jo ikke sikkert at det hjælper ham at skifte, da han jo i forvejen har men efter en hjernerystelse og et ødelagt ben, men han er også begyndt at få kramper i det raske ben, så vi håber

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 07-08-08 05:06

Jeg vil forsøge at holde jer orienteret om forløbet. Lægen havde sagt, at vi ikke måtte holde helt med dem. I går var hun meget forvirret, så kan man regne ud, at det er abstinenser. Hun har så fået en halv pille igen, så hun kan få lidt gift... i dag har hun det godt igen. Med andre ord, skal nedtrapningen sker over længere tid. Nu lader vi hende få den halve pille en uges tid, og prøver så med en kvart pille.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 07-08-08 10:48

men vær også opmærksom på, at ældre også kan blive forvirrede hvis de ikke får væske nok

Kommentar
Fra : constancef

Dato : 07-08-08 11:32

hejsa
Jeg vil lige give skytten ret, jeg hørte i en radioudsendelse for et par dage siden ,, at ældre skal drikke op til 1½ litter mere væske her i sommer, det svarer til at de skal drikke 3½ liter væske om dagen, det kan gøre konfus hvis de er i væskemangel.
m.v.h.
constancef

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 14-08-08 01:14

Fra Constance:

hej
jeg vil blot fortælle at efter jeg har halveret symvastatin, har jeg ingen krampe eller spjæt, i benene,
en anden ting er at GUAMIN er et middel der kan købes hos matas eller andre af den slags forretninger, det nedsætter kolesteroltallet.
hilsen
vibeke

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-08-08 17:57

Mange tak for info, det er noteret, så må jeg se om manden vil prøve det

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 26-08-08 14:59

til orientering! I ugebladet Søndag fra mandag 25-8-08 side 42, er der en artiken "Lægens ord" som handler om kolesterol, kolesterolmedicin, bivirkninger og viden og undersøgelser hvad kolesterol gavner. jeg synes det er en god artikel.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-08-08 18:08

Skytten 49... det blad må jeg få købt... mange tak

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 04-09-08 08:54

Her til morgen i TV2, var der en læge, som fortalte, at nu havde de fundet ud af, at hvis du spiser en fiskeolie pille med Omega 3 i, så behøver man ikke kolestrolpiller...

Hilsen
Axel

PS.: Ellers går det fint fremad med min mor, hendes hukommelse vender langsomt men sikkert tilbage...før sad hun nærmest som en Zombie og stirre ud i luften, nu begynder hun at tage del i hverdagen....så ingen tvivl om, at det var koletolpillen, som ødelagde hendes hukommelse...

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 04-09-08 10:33

da jeg droppede kolesterolsænkende medicin, begyndte jeg at tage pikasol 1000mg(fiskeolie). det har taget mine angina pectorissmerter. men mærket futura der skulle være billigt har kun 500mg og har læst flere steder at olien i futura er harsk. hvis man får fiskebøvser så skift til andet mærke. jeg køber mine på inetshoppen natur og helse.dk for selv med fragt er det billigere end i supermarkederne. jeg kan få en større portion 205 stk. regnet pr 1000mg/pille er billigere

Kommentar
Fra : constancef

Dato : 04-09-08 13:22

Tak for din orientering axelbjarne,
Jeg tænker at grunde til det er så meget oppe i medierne, er selvfølgelig at der er noget galt med symvatatin, og efter jeg er stoppet helt med at tage dem, og tager guamin 10 kapsler mod 80mg syvastatin, samt at jeg tager fiskeolie 1 kapsel pr. dag, har jeg det utroligt meget bedre på de områder jeg tidligere har nævnt, ingen krampe i fødder eller spjæt, så jeg danser ikke sharleston om natten mere, så hurra for det.
mvh constancef

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 01-01-09 09:08

Vi spiser kolesterolsænkende medicin som aldrig før for at undgå blodpropper og andre hjertekar-sygdomme.

Men alt for mange danskere bliver gjort til patienter på den konto - selv om de intet fejler, mener flere læger og forskere.

Efter at sagkundskaben har sænket grænsen for det anbefalede kolesteroltal, er forbruget af kolesterolsænkende medicin siden 2003 steget med 233 procent. Det skriver Politiken torsdag.

I alt 435.177 danskere spiser i dag medicinen, de såkaldte statiner, selv om flere eksperter mener, at behandlingen er unødvendig for en stor del af dem.

»I dag er anbefalingen et kolesteroltal under 5. Med den grænse har de fleste voksne et for højt kolesteroltal. Og derfor gør vi en stor del af befolkningen til patienter uden grund«, siger Mats Lindberg, læge og talsmand for netværket Læger Uden Sponsor.

Uffe Ravnskov, læge, kolesterolforsker og formand for det internationale netværk af kolesterolskeptikere (Thincs), har i mange år tordnet mod beslutningen om at nedsætte grænsen for et normalt kolesteroltal.

»Man sænker hele tiden grænsen for normalkolesterol. At man i dag skal have et kolesteroltal under 5 for at undgå at komme i behandling, er fuldstændigt afsindigt. Snart er hele menneskeheden i statinbehandling, og det er en helt forfærdelig udvikling. Lægestanden er helt uvidende om alle de bivirkninger, der følger med«, siger han til Politiken.

Frygt for bivirkninger
Det er almindeligt kendt, at behandlinger med kolesterolsænkende medicin kan give bivirkninger som hovedpine, kvalme og muskelsmerter. Men Uffe Ravnskov mener, at det er videnskabeligt bevist, at statinbehandlinger også kan give hudkræft og impotens.

Trods det stigende forbrug af kolesterolnedsættende medicin anbefaler både Praktiserende Lægers Organisation og Hjerteforeningen i Danmark, i lighed med søsterforeninger i udlandet, at raske mennesker holder kolesteroltallet under 5 på baggrund af anbefalinger fra Dansk Cardiologisk Selskab.

»Grænserne for, hvornår man sættes i behandling, er sænket på baggrund af undersøgelser, som man har lavet i USA og England. Det er ikke noget problem, så længe lægerne er dygtige nok til at vurdere de enkelte tilfælde, og det er vi. Vi bestiller jo nærmest ikke andet«, siger Michael Dupont, formand for Praktiserende Lægers Organisation.

Men han erkender samtidig, at masser danskere får medicinen, selv om de ikke har brug for den:

»Det er formentlig de fleste. Og mange af dem ville sikkert aldrig blive syge, selv om de undlod at tage medicinen«, siger Michael Dupont til Politiken.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 01-01-09 14:42

Ja - Jeg så også henvisninger til en undersøgelse, der viste, at dem med højt kolesteroltal faktisk levede længere end dem med lavt kolesteroltal
Så inden man fylder sig med medicin med bivirkninger, skal man nok vente lidt og se hvad man i den nærmeste fremtid finder ud af