/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Højtaler og subwoofer
Fra : JRC
Vist : 555 gange
50 point
Dato : 03-08-08 02:51

Hejsa

JEg er ved at sætte anlæg i min bil men ved ikke hvad for højtaler man skal sætte i og hvor stor subwooferen skal være ovs.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 03-08-08 02:59

Du skal da bare vælge de højtalere du gerne vil have.
Eventuelt køb et brædt og spraymal det og sav nogen runde huller i til dine højtalere og hav dem omme bagved.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-08-08 08:42

Pengepungen, hvor vildt det skal være, hvilken musik du hører er bestemmende for hvad man kan anbefale dig at lave.

Når ikke engang har en ide til hvad du vil, tror jeg en pakkeløsning vil være anbefalelsesværdig. F. eks. sådan et sæt her http://www.carfi-danmark.dk/shop/index.php?page=shop.browse&category_id=33&option=com_virtuemart&Itemid=38&vmcchk=1

THansen vil nok også kunne tryllle et sæt sammen. Rådgivningen der er bare ikke særlig imponerende.

Kommentar
Fra : JRC

Dato : 03-08-08 12:11

Det skal bare kunne spille højt men uden at bilen falder sammen Og det er for det meste techno og dance. Jeg har forstærker og radio...så skal bare vide hvad man sætter sammen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-08-08 12:16

Subwooferen skal være lille nok til ikke at forstyrre mennesker der går en fredelig søndagstur på gaden

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-08-08 12:18

Jammen så brug dog hørebøffer så vi andre slipper for den forbandede larm.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 25 point
Dato : 03-08-08 12:40

En rigtig god head-unit + 4 letdrevne sidehøjttalere. Hvis du kan lave pladsen gerne 6 x 9 ". Eventuelt må du nøjet med lidt mindre i fordørene. Det afhænger af pladsen. Disse kan du trække med head-unit'en, omend denne "kun" yder i omegnen af 4 x 10 -12 Watt (=ca 4 x 50 "THansen-Watt). Til dunker kan du så lede efter en 12", egnet for enten trykkammer eller båndpass. Jeg ville nok vælge båndpass. For at kunne vurdere enhedernes egnethed, vil thiele/small data være rare at have (QTs, VAS, FS osv). Dunkeren skal så trækkes med en separat slave, i størrelsesordenen omkring 2 x 75 Watt eller 1 x 150Watt (brokoblet). Rigtige Watt, ikke peak-power og andre max-salgs-effekter. Forstærkeren skal have indbygget low-pass filter.

Sådan et system kan spille normalt højt og med et enormt pondus. Side systemerne kan du eksperimentere med at dele bassen væk fra, vha et håndfuld særdeles store bipolare kondensatorer.

Skal det være vildere, skal du have en 5 eller 6 kanalsforstærker med indbygget elektronisk deling, altså lowpass og highpass. Så kunne du måske overveje at lave dunkeren med enten to x 10" eller 2 x 12". Alternativt 1 x 15".

Kom med Thiele/small parametrene og jeg skal prøve at beregne noget kasser til dig. Den resterende installation kan jeg dog ikke så godt hjælpe dig med. Der skal man lytte og eksperimentere sig frem.

Men ellers klik på mit link ovenfor. Tror ikke det er så dumt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-08-08 14:26

http://www.thansen.dk/product.asp?c=1991672795&n=1589688120&pn=1451970231

sådan en her

+

6 x 9 til hattehylden og 6,5" til fordøren (på tilbud) http://www.thansen.dk/products.asp?c=1991672795&n=1589688116

og

http://www.thansen.dk/product.asp?c=1991672795&n=1589688119&pn=1246078730

til at trække sidesystemer med.

Så burde du være garanteret varige høreskader og en tinnitus der vil noget og så meget hammer på at et varigt uvenskab med uffe er sikret.

CV plejer klart at kunne levere temmelig øresønderrivende lydtryk.

Til de nævnte priser lægger du 1 - 2 tus. til ordentlige kabler, sikringer mv. Vær obs på at der kan opstå problemer med at holde strøm på bilen, og en større generator kan blive nødvendig.

Pas ganske meget på ved strømforsyning af så kraftige forstærkere. De kræver et vildt tyk kabel, hentet helt oppe ved batteriet. Og kortslutter sådan et, eksploderer batteriet (hvis det er nogenlunde godt), eller der går ild i bilen.

Godkendelse af svar
Fra : JRC

Dato : 01-11-08 12:12

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-08 12:10

Det var da kedeligt at mit svar var så ringe! Det er jeg ked af!