/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
dræbersnegle?
Fra : guddaRap
Vist : 925 gange
50 point
Dato : 01-08-08 20:28

Har I heller ikke problemer med sneglene i år. eller kommer de når det begynder at regne?
Jeg har fået moskusænder for at komme dem til livs, men nu må jeg sørge for andet foder til de stakkels kræ

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-08-08 20:32

Jeg har ikke på nuværende tidspunkt set en "dræbersnegl" i min have
Og jeg har ikke anskaffet flere husdyr

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-08-08 20:34

Det skal du ikke være ked af - så slipper i for at snakke om alle de slimede uhyrer der er gået til denne lækre andesteg når i fortærer dem juleaaften.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-08 20:35

De kommer når det begynder at regne

Mine forældre har heller ikke set mange i år, men sidst det begyndre at regne, fangede de 51 styks på en time

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-08 20:36

Når det har regnet lidt, ka du se at de kommer op fra nogle huller i jorden.... ret ulækkert, så sæt ænderne ud tidligt i morgen (de lover regn i nat), så de kan hjælpe med udryddelsen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-08-08 20:51
Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 01-08-08 20:54

Ja tørken kan dræbersneglene ikke li´

I år har vi faktisk kun mødt en (1) af slagsen her

MEN nu er det begyndt at regne for et par minuttter siden............. så de kommer nok frem igen

Der findes så mange metoder til at komme dem til livs. Men vi fylder en tom øl/sodavandsdåse med alm fin salt - drysser lidt på dyret - i løbet af et kort øjeblik er der kun en ulækker slimklat tilbage. Op i en spand, beklædt med affaldspose med snøre, (ved hjælp af lille skovl),- når posen er godt fyldt - bind og ned i skraldespanden.

Vi har en stor naturgrund i sommerlandet - delvist tæmmet - sneglene "ælsker" haven

Nøjj hvor skal dine moskusænde have gilde, ifølge vejrudsigten/dræbersnegle

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-08 21:00

Citat
drysser lidt på dyret - i løbet af et kort øjeblik er der kun en ulækker slimklat tilbage

Selv om jeg ved gud ikke kan fordrage dyrene, så synets jeg det er en grusom måde du afliver dem på.... så hurtigt går det jo heller ikke.

Nææ et hak med en skovl, eller smide dem ned i en gang salmiakspiritus, eller kogende vand over, det går hurtigt

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 01-08-08 21:24

Jamen det kan da godt være, at jeg skal gå over til kogende vand - spade eller druknedøden i øl - jeg har ikke opfattet "min metode" som dyreplageri, fordi det gik så hurtigt.

MEN jeg har for mange år siden besluttet, at jeg aldrig vil være så klog, at ikke nye informationer kan få mig til at ændre mening.

Det er jo en forfærdelig stivnakke, der ikke kan skifte standpunkt, hvis alle fornuftige argumenter taler for det.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-08-08 21:30

Hej
Ja, vi er også forskånet for dræbersnegle i år. Der er observeret ialt 11 stk. store snegle, som lynhurtigt blev til 22 halve snegle. Det må nu være det mest humane. Aflivning med gammel køkkensaks. Det ser ulækkert ud, men de er faktisk væk meget hurtigt uden opsamling.
Selvfølgelig kan de gemme sig i jorden, men de skal vel have noget at leve af, sådan både en vinter og sommer uden bladguf kan de vel ikke klare. Jeg håber........
mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-08 21:36

Jeg håber også, at de er tørkeramt, men efter det jeg så hos mine forældre, så er jeg godt nok i tvivl, men for hver gang de ikke får lagt æg, er der da 400 stk mindre sådan ca.

Sneglene er ådselsædere, dvs når de bliver klippet/hakket over, og ikke fjernet, lokker det nye artsfæller til.... bare til orientering..

Her er en debat om snegle og salt.. altså ikke for at træde i det, mere til orientering

http://groups.google.com/group/dk.fritid.dyr/browse_thread/thread/2efae3da22eea84a/3e175fa4a271e9b3?lnk=raot

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 01-08-08 21:52

Der er et utal af sider på nettet vedr. dræbersnegle. Denne her syntes jeg, er en af de bedre
http://www.thybo.net/vand/draebersnegle.htm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-08 21:54

Jeg ved mere om dræbersnegle, end jeg behøver

Det var mere som info, vedr. brugen af salt jeg gav det link

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-08-08 22:04

Hej Nordsted1
Yes, de er des lettere at samle op, når de flokkes om ådslet. Derfor går jeg altid 2 runder med 1 times mellemrum.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-08 22:15

Ingelein.... når det bliver tid til at samle mirabeller eller andre halvrådne blommer, så læg dem på "udsatte" steder, så kommer de også myldrene til

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 02-08-08 09:22

Problemet er vel også at man hader dem så meget at man er ligeglad om de får en langsom død. Jeg tror mange bruger salt.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 02-08-08 09:44

Er det også dyrplageri at fange fisk på krog, at bruge rottegift.

At tro at sneglen er så udviklet et dyr at den kan føle smerte er mildest talt naivt, det næste bliver vel en forening til sneglenes beskyttelse.

Hvis der er nogen der er virkeligt optaget af dyrevelfærd så start med at lade være med at spise grisekød fra dyr opdrættet i stalde.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-08-08 10:09

Ej helt ærligt, nu er ved at være for langt ude...når der findes alternativer, hvorfor så ikke bruge dem

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-08-08 22:51

Hej Nordsted1

Jeg hørte i dag en klog mand sige i radioen at sneglene simpelthen tørrer ud lige nu. Det er da så også en langsom naturlig død - eller hva?

Jeg har lige været en runde omkring mine høje flotte tagetes, som ellers er GUF for sneglene - og der var ikke een eneste.

Iøvrigt køber jeg sneglekorn i Tyskland, fordi det er billigt der. De snegle, som har spist af kornet slimer sig selv ihjel - yderst ulækkert. Men jeg bruger det alligevel omkring de afgrøder jeg ikke vil have snegle i.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-08-08 22:59

He he.... Jeg har nu ikke noget imod, at de tørrer ind, jeg "holder" skam ikke af bæsterne, men syntes at når vi nu skal dræbe skidtet, så kan man godt gøre det så hurtigt som muligt--- er det så forkert

Spørgsmålet gik på

Citat
Har I heller ikke problemer med sneglene i år. eller kommer de når det begynder at regne?

Og der vil jeg stadig påstå, ja de kommer igen, forhåbentlig ikke så mange, som hvis vi jævnligt havde haft regn... Mine forældre er meget plaget af dræbersnegle (to nabogrunde er ikke beboet i mere end et par uger om året), de har ikke haft ret mange snegle i maj måned, men lige så snart det begyndte at regne, myldrede de frem fra deres huller i jorden.... det samme gentog sig sidst i juli, hvor jeg var det, og hjalp med at indfange 51 stk på en time

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 50 point
Dato : 10-08-08 19:44

Jo sneglene er kommet igen, ikke hos mig, men hos mine forældre. Indrømmet, de er ikke så store som sidste år, men antallet af fangster er ved at være på toppen igen

Godkendelse af svar
Fra : guddaRap

Dato : 18-08-08 11:05

Tak for svaret Nordsted1.