/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hortensia i fuld sol??
Fra : acilia
Vist : 9015 gange
100 point
Dato : 01-08-08 11:20

Kære haveelskere
Så er jeg lige på banen igen med et lille spørgsmål om hortensia.
Sidste år plantede jeg en hortensia på sydsiden af mit hus - altså fuld sol på hele dagen (gravede stort hul og fyldte det med spagnum).

Jeg vander den rigtig meget for de suger jo vand til sig - men trods vanding har den altså ikke blomstret i år. Den står dog og er meget fyldig og grøn så bladende har det fint..

Er det fordi den får for meget sol så jeg skal flytte den - eller er det fordi den f.eks. ikke blomstre året efter at man har sat den??

Den blomstrede sidste år skal jeg lige huske at sige.

Kh
Acilia

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 01-08-08 11:26

Der kan være mange årsager til den manglende blomstring, men ikke solen, den kan godt tåle fuld sol, den kan være frost skadet, blomsterne er jo på sidste års skud, er det en som du har købt i en krukke? Du kan være uheldig at have købt en sart type, jeg har en "krukket" hortensia, den vil heller ikke blomstre i år, men får lov til at prøve igen næste år, husk vinterdækning til sarte typer

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-08-08 11:29

jeg har både i skygge og sol og ingen af dem har endnu givet blomster dvs - den i skygge gav een enkelt jeg desværre klippede af i forbindelse med en blomst på bordet - så sol eller skygge - tjahhh - hos mig har der ikke været forskel. Mysteriet om at de ikke blomstrer - måske bare endnu - vil vel opklares med tiden

Trods alle kloge ord - de skal ikke vandes for meget - men sprayes ved aftentide

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-08-08 11:34

Citat
husk vinterdækning til sarte typer
...lige akkurat

sjovt nok har jeg så en der nu er ved at give blomster der netop IKKE var afdækket til vinteren - potte sat som de andre - og det er den eneste jeg netop idag opdagede efter spørgsmålet her ser ud til at ville - øhhh

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-08 11:36

Jamen vinteren er vist afskaffet her til lands derfor Miritdk, jeg vil straks og med det samme ud og se ind hvor blomsterne skulle være, om der er nogen på vej, den står i fuld sol som de andre

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-08 11:42

Nej ingen blomster i år på den lille men jeg fik set solformørkelsen, der gled en stor sky for solen da jeg var ude

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 01-08-08 11:46

ups - ja jeg har ikke haft vinterdækket min - og ganske korrekt er den købt som potte hortensia sidste år.
Men den står ret tæt op ad husmuren og samme sted står en trompetblomst som slet ikke kan tåle noget frost og den er også kommet fint i år.. (dog også dén uden blomster.. )

Nå jamen jeg vil da give den en chance - hvordan i alverden finder jeg ud af, om det er en sart type?? Det er vel næsten umuligt.

Tak for råd med hensyn til vanding. Jeg vander altid om aftenen - men måske vander jeg den lidt rigeligt. Det er fordi jeg har 2 potte hortensia'er som står sydvest vendt og de er simpelthen så tørstige og ser noget hængte ud der når de først har fået eftermiddagens stærke sol i nogle timer. Så de drikker grådigt alt det vand de kan få..

Nå.. jeg er ved at topdresse min græsplæne men må lige have en slapper indimellem for pyhhhhhh det er hårdt arbejde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-08-08 11:50

Når den står med kraftigt grønt løv så er det ikke for meget sol eller forlidt vand, heller ikke for lidt gøgning.
Nej men; min har det ligesådan!
Jeg er slet ikke i tvivl om at o v n ramte plet, frost sent i foråret!
Her havde vi frost sidst eller midt i maj måned, efter vi havde fjernet vinterdækket.
Døk den med nogle grangrene stukket ned omkring den vinteren over.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-08 11:51

Nej det er såmænd ikke så svært, at finde ud af hvad du har købt, har du købt i en planteskole og købt en frilands hortensia (vist ikke det rigtige udtryk "frilands hortensia" ) altså en som stod på friland og ikke i en krukke, så er det en mere hårdfør type, dem som sælges i krukker til altanen er alle meget mere sarte

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 01-08-08 11:59

ok ja så er det jo nemt at regne ud at min er af den mere sarte type.. Men hvis sen frost er forklaringen jamen så venter jeg da bare til næste år og håber at den kommer sig..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-08 12:02

Og jeg vil lade vinterdækningen om min stå indtil risikoen er ovre, og håbe på blomster til næste år

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-08-08 12:12

Vi har mange hortensia, og kun en enkelt har villet blomstre, og ikke i fuldt flor, -jeg har søgt om fænomenet på nettet, og det nærmeste jeg har kunnet fortolke mig til er at der kom en lidt sen frost, efter at de var begyndt at vække til live efter vinteren, ellers står der at man kan have klippet for tæt i foråret, men i år tror jeg på den sene frost.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-08 12:53

Foranlediget af flere spørgsmål om manglende blomstring i Hortensia, vil jeg her prøve at beskrive nogle retningslinier for dyrkning af Hortensia.
Hortensias botaniske slægtsnavn er Hydrangea, som kommer af græsk, og som hentyder til planternes store vandkrav, - de tåler ikke at tørre ud. Den danske (og europæiske) betegnelse "Hortensia" kommer fra navnet på elskerinden til den franske botaniker Philibert Commerson. Hun ledsagede ham på hans rejser i bl.a. Kina og var her forklædt som jæger, da det på den tid var farligt for en kvinde at rejse i Kina.

De dyrkede Hortensia tilhører fortrinsvis arterne: H. macrophylla og H. paniculata. Dertil findes der også klatrehortensia Hydrangea anomela "Petiolaris" samt sorter af H. arborescens, og de har alle deres eget udtryk, vækst og farver.

Hortensia dyrkes bedst i en humusrig og dybmuldet, fugtighedsbevarende jordbund og gerne opblandet med spagnum. Jo lavere pH jorden har, jo mere blå bliver blomsten. De mest blå farver forekommer ved pH omkring 4,5 - 5,5 og derover og frem til pH omkring 7 bliver farven mere og mere rosa, men der er forskel på de enkelte sorters tendens til at blive blå. Farven skyldes, at ved den lave pH bliver aluminium mere tilgængelig for planten, og blåfarvning kan derfor opnås ved at drysse ca. 1 gram aluminiumsulfat pr. m² i bedet forår og efterår.

Da blomsteranlægget dannes for enden af kvistene betyder en hård tilbageskæring, at blomstringen den følgende sommer vil blive kraftigt beskåret. Samtidig er der kommet en del sorter af Hortensia på markedet, som nok bedre egner sig til at stå indendørs som potteplante end til at blive plantet ud.
En manglende blomstring kan altså skyldes dårlige kulturforhold med en tør og lerholdig jordbund med højt pH, eller forkert og for hård beskæring, hvor en forsigtig udtynding nok er mere rigtig, eller et forkert plantevalg med uegnede sorter.Men giver man Hortensia de rette vilkår for at gro, bliver man belønnet med en overdådig og langvarig blomstring i farver, som går fra højrød over rosa til violet og blå samt hvidt.

Stort vandkrav,

Citat
de skal ikke vandes for meget - men sprayes ved aftentide

Jar har to hortensia i min have, lige nu hænger de gevaldigt med "ørerne" men jeg vil ikke begynde at vande dem, får begynder jeg først på det, skal jeg blive ved med at slæwe vand hver dag, det gjorde jeg det ene år, og lovede mig selv, at det mas gider jeg ikke mere. Jeg har heller ikke lyst til at skulle passe på alle mulig og umulige planter, jeg planter dem, og gider de ikke leve hos mig, så er det bare ærgeligt. Jeg har tidligere haft utallige geoginer, trompetplanter mm der skulle vinteropbevares det har jeg også droppet.

Kommentar
Fra : Bettina900

Dato : 01-08-08 13:45

Hej hej

Har en almindelig hortencia i krukke, fik den sidste år. Den har overlevet flytning, får næsten ingen vand (dovnskab).....Og den blomstrer fin i år igen..... så jeg ved ikke med pasing...hos mig skulle der åbenbart ikke de store ting til, og få den til og blomstre fint med fire store blomster.

venlig hilsen

Bettina

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-08-08 13:53

Hej med dig.
Citat
men ikke solen

o.v.n. Jeg fik en foræret i foråret. Den var fyldt med prægtige blomster lige indtil vi fik sat den i solen.
Øv øv. Blomsterne visnede før de næsten var sprunget ud.
Jeg fik mig taget sammen til at læse hvad der stod på den vedhængte seddel : TÅLER IKKE DIREKTE SOL !!!
Manden flyttede den i skyggen (den står i krukke) og nu efter 1½ md. er den i fuld flor og med en masse blomster på vej . Såååå der er altså forskel på dem . V.H. Pia

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-08 13:58

Tja mine står lige i solen, når de andre planter ikke vokser hen over hovedet på dem

Prøv engang også at læse i dette link

http://www.haveinspiration.dk/VisArtikel.aspx?id=32

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-08-08 14:22

Der findes et utal af hortensiaarter, de skal ikke have samme pasning.
http://www.gartneriet.dk/leksikon/plante/12/

http://plantorama.dk/produkter/haveplanter/hortensia.html

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-08-08 14:29
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-08 15:34

Måske har piaskov glemt at vande der er en enorm fordampning fra de stor blade, når krukken står lige midt i solen, og der er ikke ret meget vand bundet i jorden i krukken

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-08-08 16:45

Citat
Måske har piaskov glemt at vande

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJ er der noget vi ikke har er det ikke det.
Vi vander hver aften så du tror det er løgn.
Hvis du ikke er sød nu får du ikke mælkeærter

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-08-08 21:38

Hej
Der er forskel på hortensia. Bortset fra at de skal have meget vand, har de fleste det bedst i halvskygge - eller halvsol, hvis man er optimistisk.
Nej årsagen til den manglende blomstring skal søges et andet sted. En del hortensiaer blomstrer på grenene fra sidste år, mens andre blomstrer på grenene fra i år.
Til de sidstnævnte hører Hortensia Annabell og Hortensia paniculata. Begge ligner ikke de almindelige Hortensiaer. Der er dog også et par enkelte af de mere gængse sorter, som blomstrer på de nye skud fra i år.

Hortensiaer er robuste, men fryser en del tilbage. Jeg har aldrig vinterdækket mine hortensiaer.
Du er velkommen til at kigge i min haveblog, hvor jeg sidste sommer tog nogle billeder af de forskellige sorter. Kig under månederne juni-juli-august 2007.

http://www.strikingeshave.blogspot.com.
Mange hilsner Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 25-08-08 11:03

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-08-08 11:27

Selv tak, stadig ingen blomster i min, jeg håber den bliver bedre næste år